Pókháló kecsketejből

Kanadából származó, genetikailag módosított kecskék tejében előfordul ugyanaz az anyag, amelyből a pókháló is áll.

A kanadai Québec tartományban székelő Nexia cég kutatói a keresztes pók egy génjét beültették nigériai törpekecskékbe - jelentette decemberi keltezésű legfrissebb számában a GEO magazin. A szálakhoz szükséges protein a tejjel együtt választódik ki az állatokból.

Miután ebből a kecsketejből kivonják a zsiradékot, a tejproteint és a vizet, ragadós selyemoldat marad vissza. Ezt azután parányi nyílásokon préselik át és ezáltal fonal képződik.

Az így nyert anyag szuperelasztikus, könnyű mint a toll és - súlyához viszonyítva - erősebb az acélnál. Jeff Turner, a Nexia cég alapítója szerint egy éven belül piacra kerülnek az első egészségügyi célokat szolgáló gyártmányok ebből a "bioacélból". Ilyen lehet többek közt a szemsérülések varrataihoz használható hajszálvékony cérna.

Vaudreuil-Dorion-beli Nexia-kutatók már januárban beszámoltak a Science című amerikai tudományos folyóiratban arról, hogy pókselyem-gént ültettek hörcsög- és tehénbőr sejtekbe, majd a sejttenyészetből selyemproteint nyertek. Az amerikai hadsereg kutatóival együtt ezekből a proteinekből selyemszálat fontak, annak tulajdonságai azonban akkor még nem voltak ideálisak.