Agyunk is számol az érzelmekkel

Vágólapra másolva!
Morális döntéseinkkor agyunk érzelmi központjai veszik át az irányítást. 
Vágólapra másolva!

Forrás: ORIGOKépzeljük el, hogy egy mozdonyvezető nélkül maradt vonatot látunk egy öt emberrel teli autó felé közeledni. Az autó elakadt a sínen, és a bent ülőkre biztos halál vár, hacsak el nem rántjuk a vonat váltóját. Helyes cselekedet-e így tenni akkor, ha a vonat a másik sínpáron is egy menekülésre képtelen ember halálát okozza, ám öt ember életét megmentettük?

A legtöbben valószínűleg igennel felelnénk a kérdésre. Elfogadhatónak tartanánk-e ugyanakkor etikailag azt, ha váltó híján az autóban ülő öt személy életét úgy igyekeznénk megmenteni, hogy a vonat elé löknénk egy olyan járművet, amelynek csupán egy utasa van? (Feltételezve, hogy biztosan tudhatjuk: a vonatot az ütközés megállítja, és a második autó utasai életben maradnak.) Úgy tűnik, a legtöbben itt már nemmel felelnének.

Nem csoda, ha az eltérő válaszok fejtörésre késztetik a filozófusokat, hiszen a két esetben látszólag ugyanazzal az elvvel van dolgunk: feláldozni egy embert - öt másik életéért.

Mágneses rezonancia (MRI) tesztek tanúsága szerint az eltérő válaszoknak az az oka, hogy két dilemmát agyunk más-más úton igyekszik megoldani. Míg az első esetben inkább racionális választ adunk, a második esetben az agy érzelmi központjai kapnak nagyobb szerepet.

"Mostanáig szinte semmit sem tudtunk arról, hogyan dolgozza fel agyunk a morális problémákat" - fogalmaz a kísérleteket irányító Jonathan Cohen, a Princeton Egyetem (USA, New Jersey állam) pszichológusa. "Kutatásaink szerint azonban a morális döntéshozatalban az érzelmi tényezők szerepe vetekszik a logikai elemzések fontosságával."

A Cohen által vezetett kísérletek résztvevőinek különböző morális és racionális dilemmában kellett állást foglalniuk. A kutatók eközben az agy egyes régióinak aktivitását mérték. Magukat a kutatókat is meglepte, milyen élesen elkülönül egymástól a morális, illetve a tisztán racionális okoskodás az emberi agy működésében.

Forrás: ORIGOA megválaszolandó kérdések egyik típusában a résztvevőknek személyes morális döntéseket kellett hozniuk. El kellett dönteniük például azt, mit tennének akkor, ha egy süllyedő mentőcsónakot csak az egyik utas feláldozásával menthetnének meg a pusztulástól. Ezzel szemben olyan dilemmák álltak, amelyekben az erkölcsi, illetve személyes elem gyengébb volt: egy utcán talált pénztárca tartalmának visszaszolgáltatása, vagy egyszerűen a megfelelő útvonal kiválasztása egy menetrend alapján.

A kifejezetten erkölcsi töltetű, személyes dilemmákkal szembesülve a résztvevők agyában négy olyan régió aktivitása is fokozódott, amelyeket a kutatók hagyományosan az érzelmekkel kapcsolnak össze. Eközben a munkamemória (azaz elsősorban az információfeldolgozásban használt rövid távú memória) működése elhanyagolható volt.

A "racionálisabb" természetű problémák megoldása közben azonban a helyzet az előzőnek pontosan a fordítottja volt: a racionális problémamegoldás ismert központjai fokozott működésbe léptek, míg az érzelmi központok alig mutattak aktivitást.

"A kutatás eredményei lenyűgözőnek nevezhetők, amennyiben a megfontolás, az okoskodás világában érzelmi tényezőket is rögzít" - fogalmaz Helen Haste, a moralitás pszichológiájának szakértője az angliai Bathi Egyetemen. Sok kutató ugyanis eddig kizárólag analitikus folyamatként értelmezte a morális érvelést, és az érzelmeket csupán valami olyasminek tekintette, ami "az érvelést akadályozza, de legalábbis elhomályosítja".

A kutatást irányító, morálfilozófusként és pszichológusként egyaránt számon tartott, szintén princetoni Joshua Greene szerint a vizsgálat leginkább figyelemre méltó tanulsága, hogy azoknak a résztvevőknek, akik úgy döntöttek, morális szempontból helyes valakit a sínekre lökni, ha ez másik öt személy életét menti meg, sokkal hosszabb időbe telt elhatározniuk magukat, mint az ellentétes válaszra voksolóknak.

Forrás: EPA"Először saját érzelmeikkel kellett megküzdeniük, ami habozásra késztette őket. Ez egyben arra utal, hogy az érzelmek jelentős tényezőként lépnek fel a mindennapok során jelentkező döntési
helyzetekben."

Greene értelmezésében a két eltérő evolúciós pillanatban kialakult elmeterület áll konfliktusban egymással: az ősi, a többi főemlősnél is létező társadalmi-érzelmi agy (amely visszariadna egy embertársunk feláldozásától) és a fiatalabb, az elvont-szimbolikus gondolkodásért felelős terület, amely a kísérletben az utilitarista álláspontot képviselte.

A kutatók természetesen nem kívánták meghatározni, melyik döntés lenne morálisan helyes - hangsúlyozza Cohen. "Igazából nem szorosan etikai következtetéseket próbáltunk levonni. Sokkal inkább arra voltunk kíváncsiak, pontosan mi módon születnek etikai döntéseink. "

Greene ugyanakkor reméli, a döntéshozatal pontosabb megismerése, a morális döntésekkel kapcsolatos ismereteink bővülése egyszer mégis " jobb" döntések forrása lehet.