Szuper-ellenállóvá vált a legveszélyesebb baktérium

Amerikai orvosok először számoltak be olyan baktériumról, amely már teljesen ellenálló az antibiotikumok egyik legújabb típusára, a vancomycinre. Ezzel olyan "szuperbaktérium" jött létre, amely komoly járványok kiindulópontja lehet.

Forrás: ORIGO Az egyre nagyobb mérvű antibiotikumrezisztencia napjainak gyógyításának egyik legnagyobb problémája. Vezető kutatók szerint öt évünk van arra, hogy valami teljesen újfajta baktériumellenes módszert fejlesszünk ki, másképpen a kórokozók nyerik az egyre elkeseredettebb "fegyverkezési versenyt". Hiába jelennek meg újabb és újabb típusú antibiotikumok, a gyorsan változó baktériumtörzsek képesek hozzájuk alkalmazkodni.

A Staphylococcus aureus különféle törzsei eddig is a legellenállóbb baktériumok közé tartoztak, amelyek óriási problémát jelentenek az egészségügy számára: gyakran okoznak súlyos fertőzéseket a kórházakban. Legveszélyesebb törzsei, az ún. szuperbaktériumok a Staphylococcus aureus fertőzések szokásos ellenszerével, az ún. methicillinnel, és az egyik legújabb antibiotikummal, a vancomycinnel szemben is ellenállóak.

Szuperbaktériumok

Ketyeg az evolúciós bombahttp://www.origo.hu/tudomany/elet/20010910ketyeg.html2001. szeptember 10. Egy harvardi biológus szerint az emberiség nagyléptékű evolúciós robbanást indított el; a folyamat évi több milliárd dollárnyi kárt okoz. A tudós reméli, mielőbb felismerjük a helyzetet, különben nem leszünk képesek az evolúciós bombát hatástalanítani.

Klinikai szempontból az egyik legfontosabb baktériumnemzetség a Micrococcaceae családba tartózó Staphylococcus. A Staphylococcus nemzetség két nagy csoportra osztható, az egyikbe tartoznak a Staphylococcus aureus törzsek, amelyek számos szövetféleség megfertőzésére képesek. A Staphylococcus aureus kóros hatásai főleg a baktériumsejtek által termelt toxikus anyagoknak (különféle sejtmérgeknek) köszönhetők. Ezek hatására elsőként súlyos görcsök és hányás lépnek fel. A baktérium olyan anyagot is termel (leukocidin), amely elpusztítja a fehérvérsejteket.

A Staphylococcus aureus különösen gyakran fordul elő tüdőgyulladás, agyhártyagyulladás, ízületi gyulladás, továbbá bőr- és csontfertőzések kórokozójaként. A legnagyobb probléma, hogy a legtöbb Staphylococcus aureus törzs penicillinrezisztens, mivel a penicillinszármazékokat lebontó enzimeket termel.

A kórházi fertőzések zömét a Staphylococcus aureus okozza. Legveszélyesebb törzsei, az ún. "szuperbaktériumok" is kórházi környezetben, 1997-ben jelentek meg, s gyakorlatilag már a legújabb antibiotikumoknak is ellenállnak. A legtöbb szakember szerint a Staphylococcus aureus jelenleg a világ legveszélyesebb baktériuma.

Az eddigi "legszuperebb" baktérium

A S. legújabb változatát még idén júniusban különítettek el egy michigani páciens sebeiből és katéteréből. Ez az első változat, amely már teljesen ellenálló a vancomycinnel szemben, így a szakértők szerint újabb komoly járványokat okozhat. Most ugyan új antibiotikumokkal sikerült megfékezni a fertőzést, de várhatóan ismét felbukkan majd az új törzs, amelynek megjelenésére már 1987 óta számítanak a tudósok: ekkor találtak először a vancomycinre ellenálló bélbaktériumot. Valószínű, hogy a rezisztenciát okozó gén ebből a baktériumból került át a S. aureusba, mivel a sebeket gyakran mindkét baktérium fertőzi. A michigani esetben ugyanannál a betegnél meg is találták a ritka, a vancomycinnek ellenálló Enterococcus faecalis törzset, amely a gént átadhatta a S. aureusnak.

Korábban is találtak már a vancomycinnek részlegesen ellenálló S. aureus törzseket, de ezek csak külső burkuk megvastagításával próbáltak ellenállni a gyógyszernek.

Bacteria defies last-resort antibiotichttp://www.nature.com/nsu/020722/020722-11.htmlAngol nyelvű információk a Nature oldalain.

Egy S. aureus törzs akkor kaphat vancomycinnek teljesen ellenálló minősítést, ha 32 mikrogramm/milliliteres gyógyszer-koncentrációban is képes a szaporodásra - az e fölötti érték már toxikus az emberi szervezet számára is. A jelenleg felfedezett törzs azonban 30-szor erősebb koncentrációt is kibír.

Szerencse, hogy a baktériumok ellen folytatott folyamatos fegyverkezési versenyben az ember is rendelkezik új eszközökkel: az orvosok már rendelkeznek új antibiotikumokkal (linezolid és quinupristin/dalfopristin). Sajnos azonban találtak már olyan S. aureus törzseket, amelyek ezekre is ellenállóak.