Süllyed Bangkok, Kelet Velencéje

Vágólapra másolva!
Bár az egykor a Kelet Velencéje nevet adó bangkoki csatornák nagy részét már feltöltötték, a thaiföldi főváros abban ma is hasonlít a "lagúnák városára", hogy gyorsuló ütemben süllyed, akárcsak az igazi Velence.
Vágólapra másolva!

Forrás: ORIGO A jelenség a város egyes részeit különböző mértékben érinti, de a legrosszabb helyeken évi 12 centiméteres a mozgás lefelé. Ehhez képest Velence az egész múlt században "csak" 23 centimétert süllyedt.

A Chao Phraya folyó mocsaras partjaira épült Bangkok altalaja valóságos lidércnyomás mérnökök és a városépítők számára, felszíni rétegeit ugyanis csúszós agyag alkotja. Sokak szerint egyenesen a világ legrosszabb agyagos talaja van itt.

Megerősíti ezt az a thaiföldi mérnök is, aki a 10 milliós metropolis még épülő első metrójának építkezésén dolgozik. A felszín első tizenöt métere a legproblematikusabb, mert igen kevéssé teherbíró.

Ezért a metróvonalat húsz méterrel a földfelszín alatt vezetik a más világvárosokban szokásos 10-15 méter helyett - mondja Vithaya Punmongkol. Mindez persze igen megdrágítja az építkezést. Minél mélyebbre kell menni, annál többe kerül.

A nehézségek húsz éve kezdődtek, amikor Bangkok lakossága robbanásszerűen felduzzadt, és gomba módra elszaporodtak a magas épületek, a talajvizet pedig szivattyúzni kezdték. Ez tovább súlyosbította a problémát.

Az illetékes minisztérium tisztségviselője szerint hamar kiderült: a süllyedésnek az a fő oka, hogy az üzemek számára kiszivattyúzzák a talajvizet. Ma ez már tiltott dolog. Ennek ellenére naponta 2,2 millió köbméter vizet vesznek ki az altalajból.

Forrás: ORIGO A város süllyedése miatt még komolyabbá vált a helyzet az esős évszakban, amikor egész városrészek kerülnek víz alá. Szeptemberben, októberben egyes negyedekben lehetetlenné válik a közlekedés.

Ázsia "Velencéje" átlagosan alig egy méterrel fekszik a tengerszint felett. Dagálykor és az esős évszakban viszont a víz 1,7-2 méterrel a tengerszint fölé emelkedik. A süllyedés okozta épületkárok és a helyreállítási költségek 1998-ban már 47 millió dollárra rúgtak. Az építési területek előkészítése, a víztelenítés pedig 300 millió dollárt emésztett fel. Egyes felhőkarcolóknál már teljesen eltűnt a járda.

Szerencsére a megfelelő mélyen alapozott épületek nem mozdultak meg, de a talaj felső rétege egyértelműen süllyed.

"A helyzet igencsak komoly - állítja a város főépítésze is -. A süllyedés azonban természetes folyamat, nem lehet megállítani."