Apró mikroszkóp figyeli a patkány "gondolatait"

A patkányok agyműködését tanulmányozó kutatók olyan mikroszkópot építettek, mely betekintést enged élő és mozgó patkányok agyának rejtelmeibe.

A kutatások korábban a szervezetből kiemelt agyszövet vizsgálatára, illetve az élő, ám elaltatott állatok agyműködésének feltérképezésére korlátozódtak. Az új eszköz segítségével a rágcsálók agyműködése akkor is vizsgálható, mikor az állat normális tevékenységét végzi.

"Az agy a viselkedés irányításáért felelős szerv. A viselkedés irányítását csak akkor lehet vizsgálni, amikor az állatképes 'viselkedni' - döntéseket hozni, mozogni, feladatokat végrehajtani" - nyilatkozta Winfred Denk, a kutatás vezetője.

Dr. Denk elmondta: a kutatócsoportnak sikerült fluoreszkálásra késztetniük a patkányagy egyes részeit. E fluoreszkálás segítségével vált lehetségessé a patkányagy egyes idegsejtjeinek vizsgálata.

Az apró mikroszkópot a Bell Laboratórium, a Lucent Technologies egyik kutatóműhelye fejlesztette ki többéves kutatások eredményeként. Tömege összesen 25 gramm, így elég könnyű ahhoz, hogy egy felnőtt patkány hordozni tudja.

A kutatók jelenleg egereken próbálják ki a technikát. Az egerek különösen érdekesek lehetnek ebből a szempontból, mert lehetővé válhat a genetikailag módosított egerek agyműködésének vizsgálata.

Ha sikerülne a módszert általánosítani, és lehetségessé válna az összes emlősfaj egyes agysejtjeinek vizsgálata az agy normális működése közben, az nagy előrelépést jelentene az agykutatók számára. "Leküzdöttük a hasonló kísérletekkel szemben álló legtöbb technikai problémát" - írja dr. Denk kutatócsoportja a Neuron c. folyóirat hasábjain.

[origo]