Gyűjtés a prágai Károly-híd felújítására <BR/>

Vágólapra másolva!
Prága városa augusztusban nyilvános gyűjtést ír ki, amelynek bevételét a világörökség részének nyilvánított Károly-híd felújítására fogják fordítani - jelentette be Jan Kasl, a város főpolgármestere.
Vágólapra másolva!

A Moldva folyón átívelő műemlék-létesítmény a régió első kőhídja volt, felújítása a jövő év márciusában kezdődik, s három-négy hónapig fog tartani. A város vezetése a felújítás jövő évi szakaszára 128 millió koronát szavazott meg, a munkálatok összköltsége mintegy 400 millió korona lesz. A hiányzó összeget a városatyák az államtól, illetve a nyilvános gyűjtéstől várják.

Néhány héten belül közzéteszik azt a számlaszámot, amelyre az adományokat a város várja. Az adományokat 2004-ig fogják gyűjteni, ami a törvény által engedélyezett leghosszabb gyűjtési időszak.

Kasl optimista: bejelentette, hogy a sajtóban már megszellőztetett hírek alapján a Cseh Biztosító máris 50 millió koronát, egy magánvállalkozó pedig nyolc milliót ígért meg. Az első szakasz munkálataira már 1996-ban kiadták az engedélyt, de Prágának eddig nem volt elegendő pénze erre az a célra.

Prága jelképe

A Károly-híd a cseh főváros egyik legismertebb nevezetessége és látnivalója. Szakértői vizsgálatok során kiderült, hogy az elégtelen szigetelés következtében a híd beázik, pilléreiben kisebb-nagyobb üregek keletkeztek, néhány kődarab mállik, s az egész kőkonstrukció helyenként mozog. A cseh főváros vezetése ezért úgy döntött, hogy a jövő évben megkezdi a majdnem 700 éves híd felújítását.

"A Károly-hidat nem kell darabokra szedni, de beteg, s gyorsabban öregszik, mint kellene" - kommentálta a szakértői vizsgálatok eredményeit Jirí Witzany, a prágai Cseh Műszaki Főiskola rektora. A régi kőhidat nagyon megviselte az is, hogy a II. világháború után évtizedeken keresztül télen sót használtak az úttestre hullott hó eltakarítására. A sós lé belülről bomlasztotta a kőkonstrukciót. "A híd öregedését természetesen nem lehet megállítani. Helyzetét azonban stabilizálni lehet" - véli Witzany.

A Károly-híd, amelynek alapjait a 14. század első felében rakták le, elsősorban a barokk szobrairól nevezetes. Ez a híd köti össze a történelmi Óvárost a Kisoldallal és a Hradzsinnal, ezért szinte éjjel-nappal a turisták ezrei koptatják öreg köveit. A hídon már több évtizede nincs autós forgalom, kizárólag gyalogosok használják.

A tervbe vett felújítás szempontjából a szakértők szerint az lenne a legjobb, ha az egész hidat egy bizonyos időre, illetve egyes részeit szakaszonként, lezárhatnák. A városatyák azonban hallani sem akarnak erről: úgy vélik, hogy a Moldva-parti metropolis egyik legvonzóbb műemlékének és fontos útvonalának kikapcsolása az idegenforgalomból hatalmas károkat okozna mindenkinek. A városatyák és a műemlékvédők, illetve a szakértők között most arról folyik a vita, hogyan oldják meg ezt a problémát.