Nem lesz második generációs Concorde

Vágólapra másolva!
Ha a francia-brit gyártmányú Concorde ősztől, több mint egy évvel a párizsi szerencsétlenség után ismét repülhet is majd, lassan pályafutása vége felé közeledik, mivel úgy tűnik, nem lesz utóda.
Vágólapra másolva!

A hatvanas évek végén megalkotott, hangsebességnél gyorsabb utasgép 1976 óta közlekedik menetrendszerűen az Air France és a British Airways légitársaságnál. A francia Aerospatiale Matra a német DASA-val, a spanyol CASA-val és a brit BAE Systems-szel közösen 1994-ben kezdte el kutatásait a szuperszonikus utasgépek további lehetőségeiről egy európai program keretében. Azt tervezték, hogy a jelenlegi Concorde-dal azonos utazósebességű, de 250 férőhelyes és a korábbinál kétszer nagyobb hatósugarú, a Csendes-óceán egyhuzamban való átszelésére alkalmas gépet gyártanak, felére csökkentett fogyasztással. Jelenleg azonban egy új óriás, az A380-as, illetve a nagy teherszállító gépek, az A340-500/600 új nemzedékének gyártása van napirenden az Airbus-együttműködés keretében.

Noel Forgeard, az Airbus elnöke szerint egy új szuperszonikus gép kifejlesztése háromszor annyiba kerülne, mint az A380-é. Ez utóbbinak gyártási programja 10,7 milliárd dollár, és szolgálatba állítását 2006 elejére ütemezték be. Az AFP francia hírügynökség emlékeztet arra, hogy Jean-Claude Gayssot közlekedési miniszter, aki a Concorde továbbfejlesztésének híve, tavaly decemberben olyan légi és űrkutatási programot jelentett be, amelyben szó van egy második generációs szuperszonikus gépről is.

Nincsenek szuperszonikus tervei a Boeingnek, az Airbus amerikai riválisának sem. 2006-ra tervezett új gépe, a Sonic Cruiser, nem éri el a hangsebességet, csak annak 98 százalékát.