Új dinoszauruszfaj Chilében

Egy chilei kutatópáros olyan eddig ismeretlen dinoszauruszfajt azonosított, amely 70 millió évvel ezelőtt növényekkel táplálkozott a mai Chile területén.

David Rubilar 28 és Alexander Vargas 26 éves paleontológus egy 19. századi chilei tudós, Ignacio Domeyko után "Domeykosaurus chilensis" névre keresztelte az új fajt, amely elmondásuk szerint semmi eddig ismert dinoszauruszfajjal nem azonosítható.

A kutatópáros a dínócsontváz mintegy 40 százalékát olyan fosszíliákból állította össze, amelyeket évekkel ezelőtt találtak Észak-Chilében. A lelet a valaha Chilében előkerült legteljesebbb dinoszaurusz-csontváz. "Amikor kezdett kirajzolódni előttünk, hogy ez egy teljesen új, eddig ismeretlen faj, ellenőrzésképpen összevetettük az argentinai és brazil Titanosaurus csontvázakkal, és gyanúnk beigazolódott" - mondta el Vargas.

A chilei csontváz a hatalmas méretű, hosszú nyakú növényevők, a Sauropodák csoportjába tartozó, ám kevéssé ismert Titanosaurusok egyik képviselőjétől származik. Titanosaurus csontváz korábban Dél-Amerika, Madagaszkár és India területén került felszínre, majd találtak maradványokat Franciaországban, Romániában, Laoszon. A leletek azt bizonyítják, hogy a kréta időszakban a Titanosaurusok igen elterjedtek voltak az akkori egybefüggő déli őskontinensen, a Gondwanán.

A Domeykosaurus legfőbb tápláléka feltehetően a Chilében honos fenyőféle, az araucaria volt. A késő krétaidőszakból származó faj egyedei nyolc méter hosszúak lehettek, és mintegy két méter hosszú lábakon jártak. A faj abban tért el a Titanosaurusok egyéb képviselőitől, hogy még nyúlánkabb testfelépítéssel bírt - állítják Rubilarék, akik terveik szerint a chilei geológiai szaklapban kívánják megjelentetni részletes tanulmányukat.

A szakmai berkekben nagy elismerésnek örvendő chilei paleontológus, Rodolfo Coria kétli, hogy a felfedezés, tehát a Domeykosaurus külön fajjá való nyilvánítása akadályokba ütközne. "Nagyon is valószínű, hogy egy új fajról van szó" - nyilatkozta Coria. "Chilében azért különösen nehéz új fajt azonosítani, mert nagyon ritka az olyan lelet, amelyben kellő mennyiségű ép csont áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy bizonyítható legyen a faj önállósága" - mondta el Rodolfo Coria, aki egy tucatnyi dinoszauruszfajt azonosításában vett részt az argentínai Patagóniában.