Áttörés a malária ellen vívott harcban

Brit tudósok azonosították egy fehérjemolekulának azt a részletét, amely a malária kórokozója számára lehetővé teszi, hogy az új gyógyszerekkel szembeni gyorsan ellenállást alakítson ki.

Forrás: Berkeley Univ.A Nature Structural Biology című tudományos folyóiratban megjelent cikk szerint az Edinburgh-i Egyetem kutatói a bangkoki biotechnikai intézet munkatársaival együttműködve azonosították a malária kórokozójának azt a fehérjemolekula-részletét, amely lehetővé teszi az új gyógyszerekkel szembeni gyors ellenállás (rezisztencia) kialakulását - jelentette az MTI. Eddig ez a fehérje volt az akadálya annak, hogy stabil oltóanyagot állítsanak elő a malária folyamatos kezelésére.

A betegség több mint 2,5 millió embert öl meg évente - Afrikában harminc másodpercenként meghal egy gyermek maláriában. Jelenleg mintegy 90 ország és a világ népességének egytizede fertőzött. Napjainkban több ember hal meg maláriában, mint 30 évvel ezelőtt.

A probléma megoldásának nyitja a DHFR jelzésű fehérje, amelyet a kórokozó saját életben maradásához termel. A folyóiratban megjelent tanulmány szerint sikerült izolálni a molekulának azt a részét, amely védelmet biztosít a malária ellen alkalmazott gyógyszerekben lévő Prymethamin nevű vegyi anyaggal szemben. Eddig is sokan próbálták meghatározni a molekula részletes szerkezetét, ám eddig ez senkinek nem sikerült.

Malcolm Walkinshaw, az Edinburgh-i Egyetem professzora kijelentette: "A molekula szerkezetének ismeretében gyógyszerek új generációját fejleszthetjük ki, amelyek lehetővé teszik majd a malária hatékony leküzdését. Ez valóban áttörést jelent."