A valódi színes képekre jobban emlékezünk

Az emberek jobban emlékeznek a színes képekre, mint a fekete-fehérekre. Legalábbis erre a következtetésre jutottak tanulmányukban német kutatók - azzal a megszorítással, hogy a színes képek "előnye" az emlékezetben csak akkor érvényesül, ha természetesek a színek.

"Úgy tűnik, hogy az emberi emlékezet az evolúció során alkalmazkodott a természetes környezet színeihez. A természetes színektől nagy mértékben eltérő képek ellenben a jelek szerint nem rögzítődnek ugyanolyan mértékben emlékezetünkben" - állapította meg a Max Planck Intézet biológiai-kibernetikai tagozata Tübingenben.

Az első kísérlet során a kutatók - Felix Wichmann és Karl Gegenfurtner - egymástól erősen eltérő képeket mutattak a kísérleti személyeknek: zöld réteket és erdőket Tübingen környékéről, virágokat, kies tájakat Utah amerikai államban, valamint városi jeleneteket autókkal, lakóházakkal és emberekkel. A képek részben színesek, részben pedig fekete-fehérek voltak. Kiderült, hogy a kísérletben résztvevők lényegesen jobban tudtak visszaemlékezni a színes képekre.

Annak a lehetőségnek kizárása érdekében, hogy a színes képek előnyösebb helyzetét esztétikai tényezők idézzék elő, a kutatók különböző variációkban folytatták kísérleteiket. Egy kiegészítő kísérlet például abból állott, hogy mesterséges színeket tartalmazó képeket mutattak a kísérleti alanyoknak. Ekkor kiderült, hogy a színes képeknek a fekete-fehérekkel szembeni előnye az emberi emlékezetben kizárólag a természetes színűekre korlátozódik. Hamis színes képek láttán ugyanis az emberi agy emlékező képessége ugyanolyannak bizonyult, mint a fekete-fehér képek esetében.

A tanulmány a Journal of Experimental Psychology című tudományos folyóirat legújabb számában jelenik meg "Learning, Memory and Cognition" címen.