South Park már nem a régi, de az üzenet változatlan

2018.12.21. 17:41

Véget ért minden idők egyik legrégebb óta futó és leginkább polgárpukkasztó sorozatának, a South Parknak a 22. évada. Trey Parker és Matt Stone mit sem vesztett stílusából, és idén is kőkeményen kimondják véleményüket mindenről.

Aki követi az utóbbi néhány szezont, tisztában van vele, hogy Parkerék húztak egy merészet, és egy összefüggő történetet mesélnek el minden alkalommal. A 10 epizódos 22. évadnál sincs másképp, mégis kicsit változtattak az összképen. Ezúttal nincs egy komplex központi konfliktus, inkább több, kisebb dologra épül a tematika. Két-három részenként érkezik a váltás, ami kissé furcsa, de valamelyest sikerült keretbe foglalni a végeredményt.

De miről is van szó? Az évad első harmada az iskolai lövöldözésekről, illetve a papok szexuális zaklatásairól szólt. Aztán érkezett egy régi ismerős, Kula bá' személyében, aki régimódinak és túl obszcénnak bizonyult, plusz sértő Twitter-üzeneteket osztott meg, így a város száműzte.

Helyenként se füle, se farka

Ezt követően Randy megelégeli South Parkot, és vidékre költözik, ahol füvet kezd termeszteni „Böcsület" néven. A város azonban akkor áll igazán a feje tetejére, amikor a hírhedt Medvedisznóember visszatér, és mészárolni kezdi a polgárokat, majd az Amazon főnöke, Jeff Bezos akarja uralma alá hajtani a munkás középosztályt.

Parkerék tehát kitettek magukért, és röpke 10 epizód alatt számtalan témába nyúltak bele. Emiatt helyenként kissé "se füle, se farka" érzést kelt az évad, azt azonban kár lenne vitatni, hogy a fajsúlyos dolgok nem maradtak el. Az újgenerációs, érettebb South Park továbbra is működik, amelyben kevesebb a humor, mégis borzasztóan erőteljes tud lenni, nem is beszélve a megszokott, kíméletlen társadalomkritikáról.

A hiperérzékeny és toleráns Hollywood is kap

A politikát jelen esetben háttérbe szorítják, ami jó döntésnek bizonyult, így több idő marad az aktuális közéleti problémákra. A PC (polkorrekt) kultuszt nem kicsit kezdik ki az írók, gondoljunk csak „PC Igazgató" és „Erős Nő" kapcsolatára, akik nem képesek felvállalni szerelmüket (és öt gyereküket), mert az sértené a róluk felállított társadalmi képet. Parkerék mindig is remekül értettek hozzá, hogy a képmutató, fals ideológiákat miként tegyék nevetség tárgyává, miközben komolyan elgondolkodtatnak.

Ez alól a hiperérzékeny és toleráns Hollywood sem kivétel, többek közt frappánsan reflektálnak a Twitter-botrányokra, aminek apropóján a Disney kirúgta James Gunn rendezőt. A legfrissebb esetben például Kevin Hartnak kellet visszalépnie az Oscar házigazda szerepétől, néhány ősrégi homofóbnak titulált tweet miatt. Valamilyen szélsőséges csoportnak mindig rálépnek a tyúkszemére, a túlzott tolerancia pedig igazságszolgáltatás helyett boszorkányüldözésbe csap át.

A cikk folytatódik, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő