Szívbajosoknak nem való a jövő tévés vetélkedője

Who's Asking?
Vágólapra másolva!
A klasszikus műveltségi vetélkedők ideje nyilvánvalóan lejárt, és ma már nem is lehet éveken keresztül adni ugyanazt a műsort – igazodni kellett a nézői ingerküszöb emelkedéséhez, valamint ahhoz a tényhez, hogy a mai közönség jóval türelmetlenebb a múlt századinál. És hogy az ügyességi, fizikai kihívást jelentő feladatokon kívül mi kell még a közönségnek? Applikáció.
Vágólapra másolva!

A jövő tévés vetélkedőihez valószínűleg az applikáció a kulcsszó, a nézők ugyanis egyre nagyobb interaktivitást kívánnak, egyre inkább szeretnék úgy érezni, hogy beleszólnak a műsorok alakulásába – még ha ez nincs is minden esetben így. Talán könnyebb is így rávenni az embereket arra, hogy tévézzenek, hiszen sok a halmozott médiafogyasztó, aki a laptopját és a telefonját is nézegeti, miközben a háttérben megy a tévé.

„Egyértelmű irány nincs a tévés vetélkedők terén, annyi azonban már évek óta látszik, hogy

A közönség ingerküszöbe egyre megy felfelé. Ami trend lehet, az a nézők interaktív bevonása, különféle applikációs megoldásokkal. Ennek persze leginkább az a feltétele, hogy élő legyen a műsor” – mondta az Origo kérdésére Gonda Péter, a Q-Art Entertainment ügyvezető producere.

Az 50 milliós játszmát is a Q-Art gyártja Forrás: TV2

A gyártó cég nevéhez fűződik többek között a Legyen Ön is milliomos!, a Párbaj és a Pókerarc, legutóbb pedig Az 50 milliós játszmá-t készítette a TV2-nek. „Az 50 milliós játszma nem volt élő, de ennek ellenére volt egy applikációja, ahol lehetett játszani, az is sok ideig vezette a letöltési listát az iPhone-okon. Arról lehet vitatkozni, hogy például a Rising Star jó műsor-e vagy sem, az azonban tény, hogy

ez látszott a Sztárban sztár-nál is. Izraelben a Rising Star applikációját például másfél millióan töltötték le – egy nyolcmilliós országban” – mondta Gonda a mobilalkalmazások sikerességéről.

A kérdésbe és a válaszba is bele akarnak szólni

A diadalmenet a tévés vetélkedők fejlesztőit is arra késztette, hogy interaktívvá tegyék a műsoraikat. A friss külföldi produkciók közül Gonda figyelmét többek között egy izraeli formátum, a The People’s Choice keltette fel, ott nemcsak magába a játékba, de a kérdések és a válaszok alakulásába is beleszólhatnak a nézők.

Könnyen jöhet itthon is a The People's Choice Forrás: Armoza Formats

A műsorban ugyanis a játékosoknak azt kell kitalálniuk, hogy a nézők melyiket választották nagyobb arányban a felkínált opciók közül.

Szex vagy okostelefon nélkül bírna jobban egy hónapot?

Angelina Jolie-val vagy Michelle Obamával vacsorázna szívesebben? Ehhez hasonló kérdések sorjáznak, a megnyerhető összeg emelkedésével pedig a választási lehetőségek száma is nő, miközben a Rising Star-ban látotthoz hasonló LED-falon a szavazók is megjelennek. Az előzetes itt megnézhető, a játékot is kipróbálhatja.

Menők az izraeli formátumok

Az izraeli vetélkedőkre amúgy is érdemes figyelni Gonda szerint, az ottani szakembereket innovatívnak és kreatívnak tartja, akik érzik a trendeket. A piac kulcsszereplője a The People’s Choice-t is gyártó Armoza Formats, ahonnan egyébként a Maradj talpon! is jött.

A cég vetélkedői között van például a szintén az interaktivitásra építő Who’s Asking?, amely igen látványos stúdióban játszódik, a megvásárlását könnyen akadályozhatja a pénzhiány. Itt a versenyzőknek

egy állókép alapján kell eldönteniük, hogy az utca emberei közül kinek a kérdését akarják hallani

– csak olyasmik alapján tudnak taktikázni, hogy a sportmezben lévő fickó valószínűleg sportról fog kérdezni, egy ötéves gyerek pedig talán nem kérdez olyan nehezet. Persze mindig érik az embert meglepetések, a kisfiú például már a felvezető beszélgetésben sem tűnik egyszerűnek, azt mondja, azért van napszemüvegben, mert nem akarja, hogy felismerjék:

A fodrásznál, köpenyben ücsörgő srácról kiderül, hogy teniszező, az őt választó nő rögtön kétségbe is esik: "Erre nem számítottam" – mondja. Azt sem feltétlenül várná az ember, hogy az izraeli zenész, Ninet Tayeb azt a kérdést fogja feltenni, hogy honnan ered a "trivia" szó – a végén ugyanis már hírességek kérdezgetik a játékost.

A szintén az Armozához tartozó Only One Knows-ban az ismert emberek már játékosként jelennek meg, jótékony célért szállnak harcba. A poén itt az, hogy az öt híresség közül az egyik beépített ember, előre tudja az összes választ – hogy melyikük, azt még a műsorvezető sem tudja, így lesz izgalmas a játék, a közönséggel és a nézőkkel együtt kell kitalálnia, hogy ki az, aki csak blöfföl.

Tud úgy chipset enni az ágyban, hogy az asszony ne ébredjen fel?

Gonda elmondta, hogy „az activity jellegű, fizikai kihívásokat is tartalmazó game show-k is népszerűek mostanság, itthon A kocka és az 1 perc és nyersz! is ilyen, utóbbi talán jobban eltalált formátum a mostani igényekhez képest”.

Az Armoza kínálatából jópofa – bár etikai kérdéseket azért felvető – produkció a While You Were Sleeping, ahol

egy pár egyik tagja úgy vesz részt a játékban, hogy a másik közben alszik,

vagyis elvileg mit sem sejt arról, hogy épp egy show részese. A játékosnak a hálószobában, a partnere mellől kell felelgetnie a kérdésekre, ha pedig rosszul válaszol, valamilyen, normális körülmények között zajjal járó feladatot kell végrehajtania – például chipset kell ennie. Persze a pénzt csak akkor nyeri meg, ha a társa nem ébred fel a játék közben.

Van, aki mit sem sejt a show-ról Forrás: Armoza Formats

A Special Delivery-ben rossz válasz esetén undorító dolgokat kell enniük a versenyzőknek, az Extreme Wedding Album-ban az esküvőjük költségeiért kell megdolgozniuk a jelentkező pároknak, nem ritkán extrém körülmények között, mondjuk, egy ötvenméteres daru tetején kell végrehajtaniuk feladatokat – az ötletesebbnél ötletesebb vetélkedők közül itt szemezgethet.

Ehhez képest a Maradj talpon! smafu

Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni az európai piacot sem, a legendás realitygyár, az Endemol (Big Brother, Áll az alku, Az 50 milliós játszma) például egyesült a Shine-nal (A nagy fogyás, Mesterszakács), létrehozva a világ legnagyobb formátumfejlesztő cégét – vagyis Hollandia és Nagy-Britannia még mindig fontos központok a tévés vetélkedők területén, kíváncsian várjuk, itt mi lesz a következő nagy dobás.

Van ijesztőbb a Maradj talpon!-nál Forrás: Dero

Az Egyesült Államokból is tudunk mondani látványos, izgalmas vetélkedőt az elmúlt évekből, bár az Exit eredetileg japán formátum, a Dero amerikai változata. Ehhez képest a Maradj talpon! smafu, hiszen itt

az alagsor helyett egy szakadékban kötnek ki a rosszul válaszolók

– persze nyilván van valami trükk, hisz máskülönben a játékosok nem élnék túl, ahogy az összenyomódó falakat, egyre emelkedő vízszintet sem. Akárhogy is, szívbajosoknak nem ajánlott a részvétel:

Részletekben nézzük a vetélkedőket

Van tehát számos friss és izgalmas tévés vetélkedő külföldön, várhatóan itthon is lesz olyan csatorna, amelyik nem sajnálja a pénzt az átvételre. Egy biztos:

a jövőben aligha fogunk évekig tartó sorozatokat nézni.

„Ma már nem lehet évekig adni egyetlen műsort, mint ahogy például a Legyen Ön is milliomos! ment annak idején. 20–30 részes szériákat kell csinálni, utána le kell cserélni, majd csak később visszahozni a műsort. Már egy tavaszi vagy őszi szezont sem lehet végignyomni egy műsorral, azt a luxust csak a közszolgálati televízió engedheti meg magának, hogy évek óta a Maradj talpon!-t adja” – magyarázta Gonda.