A média legsötétebb percei jönnek

reklámadó tiltakozás
Vágólapra másolva!
Ma este a magyar média nagy része, köztük a két legnézettebb hazai tévécsatorna képernyője és az Origo címlapja is sötétbe borul, így tiltakozva a reklámadó bevezetése ellen. Az elsötétítés korábban a büntetés eszköze volt, hasonló méretű demonstrációra eddig még nem volt példa. De vajon igaz-e a városi legenda, hogy a sötét képernyő kifejezetten vonzza a nézőket?
Vágólapra másolva!

Hétfőn L. Simon László fideszes képviselő benyújtotta a reklámadóról szóló törvény tervezetét, amely a bevételtől függően 1–40 százalékos adót vetne ki a magyarországi médiaszolgáltatók hirdetési bevételeire. A tervek szerint már idén hatályba lépő törvényről – amely a legsúlyosabban az RTL Klubot érinti – itt olvashat bővebben.

Kedden a tervezetet igen károsnak tartó Magyar Reklámszövetség arra kérte a szakmai szervezeteket és a médiavállalatokat, hogy csatlakozzanak a következő parlamenti ülésnap előtti, 2014. június 5-én (nyomtatott sajtó esetén a lehetőségekhez képest 2014. június 6-án) tartandó tiltakozáshoz az adott médiatípus sajátosságaihoz mérten (elsötétítés, fehér vagy fekete lap behúzása).

A felhíváshoz több mint hatvan médium csatlakozott, többek között az RTL-csatornák és a TV2-csoport tévéi is, az RTL Klub és a TV2 mellett tehát olyan csatornák is elsötétülnek, mint a nézettségi listákon előkelő helyen tanyázó Film+, a Cool, illetve a középmezőnyben lévő RTL II, SuperTV2, Fem3 vagy Pro7, de tiltakozik a Hír TV, a Viasat3, a Viasat6, a Story4 és a Story5.

Szintén csatlakozott az akcióhoz Origo Zrt. tulajdonában lévő Life Network és az Ozone Network csatorna, miként az Origo.hu címlapja is elsötétül 19.15 és 19.30 között. Beszállt még többek között a Klubrádió, a Class FM, a Juventus Rádió, a nyomtatott sajtótermékek közül a Blikk, a HVG, a Magyar Nemzet, a Metropol, a Népszabadság, a Népszava, a Nemzeti Sport, a TVR-7, a portálok közül az Index, az Mno.hu, a Hvg.hu, a Startlap.

„A műsoridő megszakítása mindenkor járhat anyagi veszteséggel. Ebben a konkrét esetben azonban ezt nem mérlegeltük, és nem is kívánjuk a kommunikáció részévé tenni" – mondta az Origo megkeresésére a TV2 szóvivője, Koltay Tamás. Az RTL Klubtól hasonló választ kaptunk, ott annyit válaszoltak, hogy az önként vállalt elsötétítéssel biztosan bukik pénzt a csatorna, mivel erősen csökken majd a nézettség. „Ez nem volt szempont a döntésünk meghozatalakor" – tették hozzá.

Még hangyák háborúja sem lesz Forrás: Origo

Csütörtök este 19.15-kor tehát elsötétül sok képernyő, és 15 percig úgy is marad. Ilyen összehangolt akcióra nem volt példa eddig itthon, olyanra pedig végképp nem, hogy az RTL Klub és a TV2, a két magasan vezető kereskedelmi tévé önként a nézőriasztó elsötétítés mellett döntsön. Arra sem volt példa, hogy egyszerre sötétüljenek el, azaz a tiltakozásról így mindenképp értesül legalább négy-ötmillió magyar ember, akik ilyenkor a készülék előtt ülnek, vagy a képernyő környékén tesznek-vesznek (a nézettségi csúcs este nyolc és kilenc között van), illetve portálok híreit böngészik.

Hogy mennyit veszít a két nagy tévé, az ebben a pillanatban egyáltalán nem fontos, hiszen sokkal többet veszítenek, ha bevezeti a kormány a reklámadót, amely főleg az RTL-t, másodsorban a TV2-t érintené. „Az adó túlnyomó része – körülbelül 50 százaléka – az RTL Magyarországot terhelné. Az adó költségvetési hatása minimális, annak összege a közszolgálati média 78 milliárd forintos költségvetésének 11-12 százaléka, és nem sokkal több annál, mint amennyit a Magyar Nemzeti Bank idén reklámra költ" – fogalmazott az RTL-csoport közleményben.

Az ORTT szerette, az NMHH nem

Az elsötétítéssel való büntetés a korábbi években volt jellemző, az NMHH már inkább a pénzbüntetést favorizálta, nem véletlenül. Előbbi büntetési forma ugyanis nem volt hasznos senkinek: a tévéző nem láthatta megszokott műsorait, a csatorna pénztől esett el, a médiahatóságnak pedig nem származott bevétele a büntetésből. A pénzbírság esetén a tévéző nem marad le kedvenc sorozatáról egy öt évvel korábbi problémás adás miatt, miközben a tévétársaság, illetve az NMHH bevételhez jut.

Joshi Bharat és Erdélyi Mónika – volt pár büntetés a műsoraik miatt Fotó: Hajdú D. András - Origo

Nem véletlenül hoztuk példaként az ötéves átfutást, gyakran évekkel később teljesítette a büntetést az adott médiavállalat, hiszen a fellebbezéssel, a bírósági útra való tereléssel hosszan lehetett halasztani. Így sokszor akkor jött a sötét képernyő, amikor a bűnös műsor már évekkel korábban kimúlt. 2009-ben az ORTT egy Joshi Bharat-adás miatt egyszer durva, 12 órás elsötétítésre büntette a TV2-t, a csatorna azonban nem tartotta jogosnak a döntést, fellebbezett, bírósághoz fordult. Ez az ügy zárult le nemrég, öt év múlt el, 2014 januárjában sötétült el a TV2 a rekordnak számító 12 órára. Ugyan január elején kevesebb reklámbevételük van a tévés cégeknek, mint ősszel vagy tavasszal, de ez így is jelentős veszteség volt a csatorna számára, hiszen kimaradt a teljes főműsoridő is. Ha az NMHH hozta volna a határozatot, minden bizonnyal pénzbírsággal megúszta volna a tévé.

Tényleg nézik a sötét képernyőt?

Ha a néző nem tudja, meddig tart az adásfelfüggesztés (mert a csatorna nem írja ki) akkor igen – legalábbis egy ideig. 2005 júliusában az RTL Klub ügyesen sakkozott azzal, hogy a hatóság által kijelölt időszakon belül mikor szakítja meg az adását, és több penzumban teljesítette a büntetést. Így az este 5 és 7 óra közötti sötét képernyőt 77 ezren nézték, ez a szám a Híradó után 220 ezer fölé ugrott, majd 9 óra után már 404 ezer néző érdeklődött huzamosan a sötétség iránt (a nézettség amúgy egymillió fölött lett volna ebben a sávban). Ebből is látszik, ha elég erős a brand, akkor egy sötét képernyővel is jobb számokat lehet elérni, mint egy kis kábeltévével, tematikus csatornával.

Az első 15 perc után azonban jelentősen lecsökken a nézettség, ami hatással van az este további számaira is, így a következő reklámblokkra. Ha a néző tisztában van azzal, hogy pár percen belül megint lesz adás, esetleg a kedvenc műsora jön, akkor jobb eséllyel marad. Az RTL-en ma este az Éjjel-nappal Budapest következik közvetlenül a sötét után, a TV2-re egyből jön a Jóban Rosszban, mindkettő kiemelt fontosságú, nagy tábort vonzó műsor, azaz hamar visszaállhat a két nagy tévé nézettsége – különösen, ha még tucatnyi más tévén ugyanazt a sötét képernyőt látják.

2010 júniusában a Barátok közt után sötétült el az RTL Klub képernyője: az első negyedórában az AGB Nielsen 66 ezer tévézőt mért, a második negyedórában viszont már csak tízezer alatti nézettséget regisztrált. Este tíztől újabb elsötétítés következett, ennek első tizenöt percében még 17 ezren reménykedtek abban, hátha mégis lesz műsor, utána viszont jóformán nullára zuhant a nézettség (23.30-ig nem is volt műsor a csatornán). Ha huzamosan nem ad semmit a két vezető adó egyike, akkor látható, hogy a néző is kapcsol, minden értelemben. Azt a városi legendát pedig, miszerint félmillióan nézték volna az elsötétült RTL-t, nem tudjuk tehát alátámasztani, az ilyesmi csak percekig fordulhatott elő, egy olyan időszakban, amikor ennél épp jóval többen követték a műsort közvetlenül az elsötétülés előtt, és a nézők számára váratlanul szakadt meg az adás.