A tervezett reklámadót gyepálta az RTL Klub híradója

Vágólapra másolva!
Amennyiben a reklámadó a tervezett formájában a kereskedelmi televíziózás kezdete óta létezett volna, az RTL Klub működése elmúlt 16 évéből egyetlen évben sem tudott volna nyereséget termelni - számolgattak a tévétársaságnál.
Vágólapra másolva!

Frissítés: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az InfoRádió műsorában azt mondta, ha Brüsszel megelégszik a költségvetési zárolásokkal, vagyis azzal, hogy durván 90 milliárd forintnyi minisztériumi pénzt befagyaszt a kormány, és így kikerülünk az uniós deficiteljárás alól, akkor más költségvetési kiigazító lépések nem lesznek. Varga ezzel azt vetítette előre, hogy a reklámadót nem vezeti be a kormány, ha holnap Brüsszelben kedvező javaslat lát napvilágot, és ha június 21-én az uniós pénzügyminiszterek tanácsa is ugyanígy dönt.

Az RTL-csoport szerint egy most bevezetett reklámadó ellehetetlenítené a közelmúlt befektetéseinek megtérülését, az adó hatására az RTL a belátható jövőben biztosan veszteséges lenne. Úgy tudjuk, hogy azért különösen ideges a hangulat a csatornánál, mert a reklámadó aránytalan közteherviselést jelentene a reklámpiacon.

A 174 milliárdos teljes reklámpiacból a magyar televíziós reklámpiac értéke hozzávetőlegesen 48 milliárd forint. Az RTL számításai szerint a tervezett adó teljes bevétele körülbelül 6 milliárd forint lenne (szemben az emlegetett 7-10 milliárddal), az adó több mint kétharmadát az ebből a 48 milliárdból gazdálkodó két nagy kereskedelmi televízió fizetné meg. Ez azt jelentené, hogy RTL-csoport, amely a teljes magyar reklámpiac kb. 15%-át képviseli, fizetné meg a reklámadó több mint 50%-át.

Az RTL-csoport szerint a reklámadó a televíziós iparon belül is azokat az adókat juttatná előnyösebb helyzetbe, amelyek műsorstruktúrájukat külföldről vásárolt tartalmakkal töltik fel. Ez alól kivételt legfeljebb a közmédia jelent, amely azon kívül, hogy továbbra is sugároz hirdetést, a teljes magyar televíziós reklámpiac közel kétszeresét kapja évente az államtól, és ezzel ér el összes csatornáját tekintve 14%-os nézettséget a teljes lakosságra és mindössze 8,6%-os nézettséget a 18-49 közötti korosztályra vonatkozóan. Ahogy a Híradó-ban elhangzott, hogy az magyar RTL adók, licenszdíj és különböző járulékok formájában éves szinten közel kilencmilliárd forintot fizet be közvetlenül a költségvetésbe.

Úgy tudjuk, hogy akkor sem hagyná el az országot az RTL-csoport, ha veszteséges lenne a cég az új adó miatt, jóllehet, sok portál ilyen címmel próbált olvasókat toborozni. Azt pedig nem lehet elérni, hogy a nyolc csatornát birtokló tévétársaság sehogy sem adózzon itthon.

A tervezett adóról itt írtunk, a tervezet május 29-én kerül a Parlament elé.