Gundel Takács és az amerikai tévéipar is ugyanonnan kapja az ötleteket

Vágólapra másolva!
Amerikában leginkább az Angliából importált formátumok terjedtek el a televíziózásban, de az elmúlt néhány évben Izrael egyre nagyobb szeletet hasított ki a piacból tévésorozataival, vetélkedőivel és valóságshow-ival. A jelenség persze nem csak Amerikára érvényes, hiszen idehaza is tapasztalhatjuk formátumok terén az erős izraeli hatást a médiában, a hazai eredmények pedig azt igazolják, hogy a producerek meglehetősen jó lóra tettek, amikor az első ránézésre nem médianagyhatalomnak tűnő állam kínálatából választottak.
Vágólapra másolva!

Itthon mindenki látta a Maradj talpon! című vetélkedő hatalmas sikerét a közszolgálati csatornán, s ugyancsak a tavalyi év egyik szenzációja volt az HBO sajátgyártású sorozata, a Társas játék - ennek feltehetően itthon elkészül a folytatása is, amelyet már teljesen saját kútfőből írnak magyar szakemberek. Mind a játék, mind a fiktív széria egy-egy izraeli formátum megvalósítása, átdolgozása, s az eredmények láttán cseppet sem meglepő, hogy a jövőben is fogunk látni hasonlót: az HBO már le is forgatta a Terápia című pszichológusos sorozatot Mácsai Pállal a főszerepben, ez ugyancsak Izraelből származik.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Terápia - ősszel itthon is

A Terápia (In Treatment) és a Maradj talpon! (Who's Still Standing) Amerikában is bemutatkozott már - előbbi három évadot ért meg, utóbbi csak pár epizódot (a sors furcsa fintora, hogy a játékot hússzor annyian nézték). De a tengerentúlon e két sorozat csak a jéghegy csúcsát jelenti, hiszen jóval több Hollywoodban gyártott széria alapjai származnak Izraelből. Az egyik legnagyobb név közülük a tavalyi évben jókorát durranó Homeland volt - a Damien Lewis és Claire Danes főszereplésével készült széria nemcsak nézettségi, de kritikai siker volt. Ez többek között a történetnek is köszönhető, mely odaszögezte a közönséget a képernyők elé, s mindenki azt találgatta, hogy a sok éves hadifogságból kiszabadított amerikai katona igazi hazafi-e, vagy valóban átállt a másik oldalra, s most terroristaként visszaszivárgott eredeti hazájába. A válasz talán kiderült (nem áruljuk el), s a sorozat természetesen nemsokára visszatér a második szezonjával.

Az izraeli formátumok és a siker közé nem lehet feltétlenül egyenlőségjelet tenni. S nem csak azért, mert a fent említett Maradj talpon! amerikai verziója a miénkkel ellentétben csúnyán elhasalt, hiszen sorozatformátumaik között olyan is akad, mely még a megvalósítás fázisába sem ér el. Idén májusban két izraeli feldolgozást is képernyőre akartak vinni, pilot is készült belőlük, azonban a csatornák végül nem rendelték be a sorozatokat. Pedig első blikkre mindkét projekt ígéretesen hangzott: az NBC Midnight Sun című sorozatterve egy alaszkai szekta együtt élő tagjainak eltűnéséről szólt volna, no meg az ügyben nyomozó ügynöknőről, aki csúf összeesküvés nyomaira bukkan.

MTVA

Az MTV-n jól ment a formátum

A másik terv a CW csatorna Joey Dakota című pilotja volt, mely zenés, romantikus, időutazós sorozat lett volna egy dokumentumfilmesről, aki 20 évet visszarepül az időben, hogy találkozzon (és véletlenül belészeressen) a jelenben készülő filmjének tragikus véget ért rocksztár főhősével. Ugyancsak a CW terve volt a The Frame című valóságshow, ebben a szereplőknek fixen belőtt kamerák előtt kellett volna tartózkodniuk 24 órán át, s aki kikerült volna a figyelő szemek látószögéből, az kiesik. Ez utóbbit be is rendelte a csatorna, de később visszakozott.

Belenyúlnak jócskán

Egy formátumgazdának persze már az is siker, ha a berendelés fázisába elér egy sorozatötlete, hiszen az azt jelzi, hogy az alapötletre vevő a csatorna - annak kidolgozása már más kérdés, hiszen ezekre a feldolgozás-sorozatokra jellemző, hogy a filmekkel ellentétben legtöbbször nem nagyon hasonlítanak az eredetiként szolgáló alkotásokra. Ez annak köszönhető, hogy az originál verzióra hajazó első részeket követően az amerikai írógárda nem a szolgai módon való másolásra törekszik, hanem saját ötletekkel is előáll. Azonban akadtak olyan sorozatok, melyeknél ezek a saját ötletek annyira nem váltak be. A The Ex List, melynek főhősnője megtudja egy jósnőtől, hogy már találkozott az igazival, s ezt követően végigjárja volt pasijait, alig pár rész után lett megszüntetve. A Jelzőlámpa (Traffic Light) című, barátokról és női társaikról szóló komédia annyival szerencsésebb volt tavaly, hogy legalább az összes, első évadra berendelt epizód elkészült belőle, csak a folytatásból nem kért a Fox csatorna.

hbo

Pokorny Lia a Társas játék premierjén

Látva, hogy mi következhet, nyugodtan mondhatjuk, hogy mindez csak az első hulláma az izraeli sorozatoknak, hiszen a Zanzuri című komédia átdolgozása is készül, ez egy családapáról szól majd (ha megvalósul), aki szívrohamot kap 40 évesen, és felfedezi, hogy családjában minden férfi ilyen korban halt meg, így elkezdi élni az életét, mint aki számára nem létezik a holnap. A sorozatok és vetélkedők mellett valóságshow-ban sem rossz Izrael, hiszen pár nap múlva az amerikai CBS csatorna elkezdi adni a 3 című műsort, mely társkeresős reality, három eltérő korú és hátterű nő keresi a Nagy Ő-t, a nézők számára mindezt persze dokumentálni fogják.

De miért alakult ez így, miért lett nagyhatalom Izrael a tévéiparban? A sajtó szerint az izraeli feldolgozások elterjedésének kulcsa Avi Armoza producer volt (a honlapján lehet is szemlézni cégének kínálatát), ő az, aki hat évvel ezelőtt elkezdett kereskedni a tévés vásárokon hazájának sorozataival.