Ez Spartacus sztorijának szexi verziója - mesél a sorozat író-producere

Vágólapra másolva!
Steven S. DeKnight higgadt és szelíd ember, nem olyan, aki kéjes vigyorral nézné a vérontást és az orgiákat - pedig van ezekből bőven a Spartacus-ban. A sorozat forgatókönyvíró-producere Lucy Lawless meztelenségéről, a túlzásba vitt obszcenitásról, illetve a vér, az erotika és a történetvezetés egyensúlyban tartásáról is mesélt az [origo]-nak Los Angelesben.
Vágólapra másolva!

Mennyiben a maga ötlete ez a produkció?

Bárcsak azt mondhatnám, hogy az én ötletem volt Spartacus történetét a 300 módjára feldolgozni, de Sam Raimi és Rob Tapert (producerek - a szerk.) már leszerződtek a sorozatra, amikor képbe kerültem, így az alapötlet az övék. A szerződés után viszont meghívtak ebédelni, és nagyjából az előételnél megkérdezték, hogy hétfőn tudok-e kezdeni. Nemet mondtam, mert éppen máson dolgoztam, de két hónappal később csörgött a telefon, hogy nem találtak senkit a helyemre. Akkor már igen volt a válasz. Ismerték az előéletemet, tetszett nekik a Buffy, a Smallville és az Angel is, talán ezért akartak forgatókönyvírónak.

Ön mivel tud többet, mint egy másik hollywoodi forgatókönyvíró?

Úgy gondolták, hogy érzelmeket tudok vinni a vérengzésbe. Gimnázium óta írni akartam, és borzasztó komolyan vettem a tanulmányaimat. Eredetileg drámaírónak készültem, eszembe sem jutott a filmszakma.

Miért nem maradt a drámánál?

Mert éheznék, ha arra voksolok, forgatókönyvíróként viszont jól élek. Drámában sosem jutnék el arra a szintre, hogy jó ponyvát adjak ki a kezem alól.

Mit ért azon, hogy jó ponyva? Ezt a műfajt százféleképpen értelmezik.

Könnyed, lezser, de részletes írást, sorozat esetében szórakoztató, ám informatív forgatókönyvet.

Van írói példaképe?

Persze. Shakespeare.

Nem érzi úgy, hogy a Spartacus-ban a vérengzés sokszor inkább komikus, mint komolyan vehető?

Próbálom a sorozatot abban a mederben tartani, hogy ne legyen nevetséges. Viccesek maximum akkor lehetnénk, ha az egyik részt musical formájában tálalnánk. Végtére is... Katrina Law-nak (a sorozatban Mira, Spartacus szeretője - a szerk.) van egy zenekara, akár énekelhet is! De majd a következő produkcióban, mert a Spartacus-ban biztosan nem fog dalra fakadni.

Szükséges volt ilyen mennyiségű obszcenitást belevinni a párbeszédekbe?

Igen. Eleinte sokan támadtak, hogy minek ennyi "fuck", és állandóan azzal nyaggattak, hogy az ókori Rómában nem beszéltek így. A Spartacus írásában két történész segít, illetve van egy nyelvi tanácsadónk, aki szerint a latinban megvannak a mai káromkodások megfelelői - akkor pedig miért ne írhatnánk bele? Egyébként, ha a néző kicsit odafigyel, akkor láthatja, hogy csak bizonyos szereplők káromkodnak. Például a Batiatust alakító John Hannah-ból folyamatosan dőlt a "fuck", de Spartacusnak egyszer sem hagyta el a száját. Hannah egyébként pont olyan trágár a sorozatban, mint én, amikor ideges vagyok.

A sorozatot finanszírozó Starz nem szólt, hogy ennyi káromkodás már sok?

Az első négy rész jóval obszcénabb a folytatásnál, mivel pont annak a végén kaptam egy levelet tőlük, amelyben tételesen leírták, hogy egy részben hányszor használhatom például azt a szót, hogy "picsa". Ha mondjuk kétszer elsütöttem, akkor volt egy listám, hogy utána mivel helyettesíthetem.

A másik gyakori szó a "pöcs". A youtube-on fent van egy videó, amiben ezt sorba vágták. Látta?

Igen. Borzasztóan idegesítő.

Inkább vicces. De mennyire volt felkészülve Róma történelméből, mielőtt írni kezdte a Spartacus-t?

Amennyire a legtöbb ember, azaz láttam a Gladiátor-t és a Kirk Douglas féle Spartacus-t. Az első évadban még szabadjára engedhettem a fantáziámat, mivel Spartacus történetét leginkább attól a pillanattól ismerjük, hogy kitört a gladiátoriskolából, ami ugye az évad vége. A történelmi tényeket a Bosszú-ban sokkal inkább figyelembe kellett venni, mint a Vér és homok-ban, amiben - ha már a történelmet nézzük - számos korabeli dologra hangsúlyt fektettünk. Ilyen például a szőrtelenítés. Sokszor láthatjuk, ahogy a gladiátorok olajozzák magukat, és húzzák le a szőrüket. Abban a korban a szőrős férfitest a barbárok jelképe volt, a gladiátorok viszont annak ellenére hősök voltak, hogy egyébként rabszolgasorban tartották őket. Sima bőrük kellett hogy legyen.

Forrás: pressroom.hbo.hu

Crixus és Spartacus kapcsolata is fiktív, vagy így alakult eredetileg is?

Írás közben találtuk ki az egészet, a történelemkönyvek nem írnak a viszonyukról. Elképzelhető, hogy mindig jóban voltak, de így érdekesebb, hogy az első évadban ellenfelek, a Bosszú-ban viszont elválaszthatatlan szövetségesei egymásnak.

Lucy Lawless azért jutott szerephez, mert a férje az egyik producer?

Elég hamar úgy gondoltam, hogy Lucy lesz a legjobb Lucretia szerepére, de azzal számolni kellett, hogy Lucretia sokat vetkőzik, és számos szexjelenete van, ezért zavarban voltam, hogy felkérhetem-e. Aztán felhívott Lucy férje, Rob Tapert, és megkérdezte, hogy mi lenne, ha Lucy játszaná el Lucretiát. Mondtam, hogy remek, pont ezt akartam én is kérdezni, de ugye ott ez a sok meztelenjelenet. "Nos, megkérdezem, hogy mit szól hozzá," mondta Rob. "Aztán elgondolkozom azon, hogy én mit szólok hozzá," tette hozzá nevetve. Végül mindketten beleegyeztek.

Forrás: pressroom.hbo.hu

A meztelenség és a szexualitás néha céltalannak és feleslegesnek tűnik, például amikor az utcán is egymásnak esik egy férfi és egy nő, miközben Batiatus arra sétál.

Lehet, hogy igaza van, de akad, akinek ez tetszik. A meztelenségnek számos jelentése van, főleg amikor a főszereplők dobják le a ruháikat. Lucretia és Batiatus nyilván meztelenek fürdés közben vagy amikor ágyba bújnak, de amikor egy rabszolga, mondjuk, Crixus vetkőzik Lucretia parancsára, akkor az a kiszolgáltatottságot jelképezi.

Közhely.

Az, de akkor is így van.

Bizonyos országokban így is kivágtak egyes jeleneteket.

Igen, például Franciaországban, Indiában vagy Pakisztánban sem ennyire naturális a végeredmény. Egyébként én egy ilyen verziót sem láttam, ezek az ottani jogszabályokon és csatornákon múlnak. Mosom kezeimet, ha a "tisztább" a rosszabb. (nevet)

Forrás: pressroom.hbo.hu

Sosem érezte azt, hogy a szex és az agresszió elnyomja a történetet?

Nem, mert íráskor az elsődleges szempont, hogy elmondjunk hitelesen egy történetet, a körítést pedig szigorúan ennek rendeltük alá.

Az egyik ismerősöm, amikor először belenézett a Vér és homok-ba, akkor azt hitte, hogy valami softpornó-csatornára kapcsolt.

Ez azért túlzás. De azt simán kijelenthetjük, hogy Spartacus sztorijának ez a szexi verziója.

Hány évadon keresztül lehet ezt húzni? Tudjuk, hogy mi a vége a történetnek, azon pedig nem változtathat.

Öt, de akár hét évad is belefér. Most a másodiknál vagyunk, szerintem kettő még biztosan lesz. A forgatás egyre drágább, hiszen a rajongókat újra és újra el kell kápráztatnunk, ők pedig több erotikát és vért akarnak. Kapnak is, de be kell tartanunk az egyensúlyt.

Nehezen találták meg Andy utódját? (Az első évadban Spartacust alakító Andy Whitfield tragikusan elhunyt rákban, a Bosszúban már Liam McIntyre játssza a címszerepet - a szerk.)

Igen, de Liamben emberünkre találtunk. Egyébként szerencséje volt, hiszen Spartacus jelleme teljesen megváltozik a két évad között. Az elsőben rabszolga, a másodikban hadvezér. Másfajta figurát kellett eljátszania, mint Andynek, és szerintem jól csinálta. Velünk marad a folytatásokra is.

A Spartacus: Bosszú az HBO-n látható kedd esténként.

Fencsik Tamás