"Nem olyan jó világ a képernyős sztároké" - interjú a Csillag születik főszerkesztőjével

Vágólapra másolva!
Két Csillag születik-casting között a műsor főszerkesztőjével, Schiwert-Takács Lászlóval beszélgettünk, aki többek között az X-Faktor-ért, a Szombat esti láz-ért és a Celeb vagyok, ments ki innen! élő adásaiért is felelt a csatornánál, jelenleg az RTL Klub kreatív csapatának munkatársa. Most színes, mozgalmas produkciót kíván létrehozni, de az X-Faktor után sem zárkózik el a popzenei tehetségektől. Vastag Csaba győzelmét megérdemeltnek tartja, Nagy Ferón meghatódott, azt pedig sajnálja, hogy Medveczky Ilonával szomorú véget ért a munkakapcsolatuk.
Vágólapra másolva!

Főszerkesztőként mi pontosan a dolga a Csillag születik-nél?

- Az én dolgom - a munkatársaimmal együtt - a kreatív tartalom meghatározása, meghúzni nagyjából azokat az irányvonalakat, amerre a műsor menni fog. El kell dönteni, hogy milyen jellegű legyen a casting, milyen embereket keressünk, milyen legyen az egésznek a hangulata. Ennek mentén jelenleg - az elmúlt három napban és a következő kettőben - a castingot vezényeljük le: az Aranytízben öt teremben zajlanak az előinterjúk - meg szeretnénk kicsit ismerni a jelentkezőket -, és öt teremben a meghallgatások. Kollégáimmal együtt találjuk ki, hogy milyen típusú legyen a zsűri, kik legyenek benne. Amíg a műsor véget nem ér, addig minden egyes ponton felelek érte, legyen szó akár a leforgatott anyagokról vagy a tartalmi elemek és a munkatársak kiválasztásáról. Tulajdonképpen egy nagy ernyő vagyok, ami az egészre ráborul.

Mi lesz most a fő irányvonal? Milyen embereket keresnek?

- Mivel az RTL Klubnak épp most ért véget egy popzenei tehetségkutató műsora, nagyon színesre szeretnénk csinálni, hogy olyan tehetségek is lehetőséget kapjanak, akik az X-Faktor-ba nem férnek bele. Sokféle dolog lesz benne: tánc, zsonglőrködés, humoros számok, mindenféle előadó-művészet. A lényeg az, hogy színes és mozgalmas legyen, ez most az elsődleges szempont. Nagyon markánsan próbálunk majd a látványos elemekre koncentrálni, olyan produkciókat beválasztani, amelyek színesek, szagosak, valóban szórakoztatók, megragadják az embert. Persze nem revü lesz, de mindenképpen mozgalmas.

Az énekes produkciókat kapásból ki is szórják?

- Egyáltalán nem, az első három napban ugyanis azt tapasztaltuk, hogy sok olyan énekes jön a castingra, aki valamilyen okból nem fért bele az X-Faktor-ba. Onnan sok tehetséges musical- vagy népdalénekes kiszorult, de például Vásáry Andrét is nehezen tudnám elképzelni egy popzenei tehetségkutatóban. Az ő és a hozzá hasonló tehetségek terepe mindenképpen inkább a Csillag születik. Ettől függetlenül lehet, hogy néhány popzenei produkció is be fog kerülni a műsorba, ez elkerülhetetlen.

Milyen eddig a mezőny? Össze tudnak rakni egy olyan látványos műsort, amilyet elképzeltek?

- Reménykedem benne, hogy igen. Nyilván a dolog hullámzó, sokan gondolják azt például, hogy az éneklés az a terület, ahol különösebb előképzettség nélkül is lehet sikeresnek lenni, holott ez nem így van. Őstehetségből igazán kevés van. Ami viszont a várakozásainknak megfelel, hogy tényleg nagyon színes a mezőny: egy nap alatt láttam zsonglőrt, utcai gitárost, tánccsoportot, mindent összetörő erőművészt.

Összesen hány embert hallgatnak meg?

- Ötezer fölött van azok száma, akik visszajeleztek, hogy jönnek. Az első három napban több mint kétezer embert hallgattunk meg, de az utolsó két nap - csütörtök és péntek - mindig zajosabb szokott lenni. Az előző évadban nagyjából kétszáz produkció került ebből adásba, most is körülbelül ennyire lehet számítani.



Simon Cowell-lel, a brit
X-Faktor ötletgazdájával és zsűritagjával

Az utógondozásban is részt vesz? Tartja a kapcsolatot a tehetségekkel azután is, hogy véget ér a műsor?

- Abszolút. Ez egy többrétegű dolog, és a mi feladatunkhoz ez is hozzátartozik. Az első Csillag születik legjobb csapatával, a 4 For Dance-szel ma is jó viszonyt ápolunk, igyekszünk számukra a televízióban is megteremteni azokat a lehetőségeket, ahol megmutathatják magukat. Egy fokozottan intenzív munkaviszonyban, amely hónapokig tart, óhatatlanul is kialakulnak emberi viszonyok, így a mai napig jó kapcsolatban vagyok például Varga Viktorral. Az X-Faktor-ból is többekkel vagyok napi kapcsolatban, például a Vastag testvérekkel. Hónapokig együtt dolgoztam velük, így az új anyagaikról is ki szokták kérni a véleményemet. Fontos, hogy ne engedjük el annak a kezét, aki igényli a visszajelzést.

Utasi Árpi miért esett ki a pikszisből?

- Árpival az a helyzet, hogy ő mégiscsak egy kisgyerek volt a műsor idején, ha nem is annyira, mint amennyire az emberek gondolták. Ráadásul nem Magyarországon élt. Neki az volt a dolga, hogy visszamenjen az iskolába, befejezze a tanulmányait. Nem is az a típus, mint mondjuk Kálid Artúr, aki tizennyolc éves korában feltűnt a Ki mit tud?-on, és aztán komoly színművész lett. Árpi kipróbálta magát egy színdarabban is, de aztán visszament a civil életéhez. Az, hogy valaki jól szerepel egy tehetségkutatóban, sőt meg is nyeri, még nem egy biztos út ahhoz, hogy országos sztár legyen. Nyilván egy popénekesnek egyszerűbb a helyzete, nem tudom, ma hányan élnek meg mesemondásból. Árpi ügyes volt, nagyon spannolta őt a közönség (sok olyan dolgot meg tudott tenni a színpadon, amit a négy fal között nem), de szerintem azt se ő, se a szülei nem gondolták komolyan, hogy innentől kezdve sztár lesz. A mamája is azt akarta, hogy legyen egy civil foglalkozása, a mesemondás csak egy hobbi volt, a Csillag születik megnyerése pedig egy szép emlék, amit majd mesélhet az unokáinak.

Általánosságban egyébként mit gondol arról, hogy gyerekek szerepelnek tehetségkutatókban?

- Alapvetően nem zárkózom el ettől mereven, mint ahogy azt sokan teszik. Lelki alkat kérdése, hogy ki mennyire alkalmas erre, bár a gyerekek esetében nyilván fokozott figyelmet igényel, hogy ne menjen nagyon félre a dolog. Szokták mondani, hogy a kudarcot a gyerekeknek nehezebb feldolgozni, de hát a mindennapi életben is érik őket kudarcok, elég csak az iskolai kihívásokra gondolni. Műsorkészítőként mindig nagy figyelmet fordítottunk rá, hogy csak olyan gyerekekkel dolgozzunk, akik nem szülői nyomásra, hanem saját akaratukból akartak szerepelni. Kitűnő példa erre a népdalénekes Bíró Gergő.

Ha már a kudarcokat említette, van olyan műsora, amit ma már nem csinálna meg?

- Igazából nincs. Az RTL-nél az összes nagy élő show-t szerettem, előtte pedig a Reggeli-t és a sztármagazinokat, a Találkozások-at és a Reflektor-t is. Az első nagy show-m az Ország tesztje volt Vágóval, akivel nagyon jó volt dolgozni, és azóta is jó viszonyban vagyunk. Csináltam aztán a Sztárbox-ot, ami szerintem igazán jó műsor volt, sajnáltam is, hogy csak kettő volt belőle - másrészt viszont iszonyú melós volt megcsinálni, lehet, hogy mégis szívesebben passzolnám, ha felkérnének egy harmadikra. A Szombat esti láz-at is szerettem, a Celeb vagyok, ments ki innen!-t is, arra úgy tekintettem, mint egy huszonegyedik századi Csepü, lapu, gongyolá-ra. Igazából az volt az egyetlen reality, amihez közöm volt; jó kirándulás volt, de nem annyira az én műfajom, hozzám az élő show-k állnak közel - ezért is vettem részt benne, hiszen napi élő közvetítés volt Argentínából.



A brit
X-Faktor egyik nyertesével, Alexandra Burke-kel

Az X-Faktor-on változtatna valamit utólag? Van olyan, amit egy esetleges második szériában már másképp csinálna?

- Mindig tanulunk valamit, az irodámban volt a falon egy hatalmas papír, amelyre minden adás után felírtuk, hogy a produkció készítői hogyan értékelték az eseményeket. Látványos baki, ami a képernyőn is megjelent volna, hál' istennek nem volt. Ami talán hiba volt, hogy a résztvevők nagyon elfoglaltak voltak, nem csodálkozom azon, hogy a végére minden énekes lebetegedett. Nagyon sok gyakorlás, próba, interjú és fotózás terhelte őket, így, ha legközelebb hasonló műsort csinálunk, azon fogunk dolgozni, hogy ezek a feladatok egyenletesebben legyenek elosztva. Próbálok alkalmat teremteni arra is, hogy egyben visszanézzem az egészet, akkor talán lesz még pár tapasztalat, amit le kell szűrni.

Vastag Csaba győzelméről mit gondol? Neki kellett nyernie?

- Szerintem mindig az kerül ki győztesen, akinek kell. Itt a nézők szavaztak, és természetesen nem három szavazat jött, hanem sokkal-sokkal több. Nagyon erős verseny volt, és azt láttam, hogy Csaba nagyon sokat dolgozott, amellett, hogy remek énekesnek és nagyszerű előadónak tartom. Az Aréna-koncerteket a Let Me Entertaint You-val indította, és mindkétszer felrobbantotta az Arénát, igazi komoly, rátermett előadás volt. Örültem a győzelmének, de ugyanúgy örültem volna, ha Nikolas vagy Veca, Norbi, Kati vagy Tomi nyer (itt persze mindenkit felsorolhatnék) - amikor hónapokon keresztül ilyen intenzív kapcsolatban vagy valakivel, nehéz elvonatkoztatni a személyes viszonytól. Mindenkivel jóban voltam, mindenki kiesése fájt, és mindenki örömének örültem én is. Csabi nagyon sokat dolgozott ezért, megérdemelte az első helyet, a győzelmét követő, minden őt ért kritika rettenetesen bántott, mert az derült ki belőle, hogy sokan - különösképpen a szakmából - képtelenek örülni a mások sikerének. Pedig a személyes fejlődésnek is ez volna a kulcsa, ez jelenthet motivációt, a pofavágás, az nem.

A mentorokkal milyen viszonya alakult ki?

- Nagyon megszerettem őket, egy fura család lettek, lettünk a végére, Feró az élő show-ban meg is említett engem, mint az ő gonosz apukájukat. Kérdezte is aztán, hogy nem haragszom-e, amiért így nevezett, de nem haragudtam, sőt inkább meghatódtam. Várom, hogy Keresztes Ildi hazaérjen a szabadságáról, és újra együtt üljünk a mentorokkal, és szimplán sztorizgassunk, az adás feszültsége nélkül.

Azért vannak a sztárok között nehezebb esetek is. Mit lehet tenni például, amikor Medveczky Ilona kiakad, és név szerint szidja önt a médiában? (Medveczky úgy nyilatkozott, "mosolygó gyilkosok között jár" az RTL Klubnál, és kifogásolta, hogy Schiwert-Takács nem engedte be a felvételre az egyik barátját - a szerk.)

- Sok híres emberrel dolgozom, és mindig igyekszem tisztelettudó lenni, viszont mindig határozottan csinálom a dolgomat. Nem tehetem meg, hogy meghatódom egy sztár nagyságától, ki kell mondanom, amit egy adott helyzetben gondolok, hiszen az a műsor érdeke; a tévébe nem barátkozni járunk, hanem megcsinálni a dolgunkat. Ilonával ez egy hosszan tartó és szomorú véget ért vita volt. Azért is sajnáltam, hogy ilyen irányt vett a kapcsolatunk, mert a Szombat esti láz addig egy nagyon jó hangulatú műsor volt, és nemcsak az, ami a képernyőn látszott belőle, hanem az egész háttérmunka is. A Szombat esti láz-ról mindig azt gondoltam, hogy egy nagy szeretetcsomag, amelyben rengeteg elegancia és báj van, valamint pozitív üzenet. A résztvevők életére is jó hatással volt, Ábrahám Edit például azt mondta, hogy a férje újra beleszeretett, miután belőle a tánc során ismét kivillant egy olyan nő, akire rá lehetett csodálkozni. Ebbe az egészbe nem illett bele, amit Ilona művelt, főleg az után, hogy két évadon keresztül udvarias, jó viszonyban voltunk egymással.



Ördög Nórával a Reggeli-ben

A Szombat esti láz mellett is rengeteg szuperprodukciót készített az RTL Klubnak. Hogy kezdődött az egész?

- A Magyar Televízióban dolgoztam az AKT (Aktuális Kultúra és Politika) című műsoron, technikai rendező voltam, és filmjegyzeteket írtam, ahogy különféle magazinokba is. Amikor az RTL elindult, már másnap felhívott a Reggeli akkori főszerkesztője - akivel ismertük egymást -, hogy tetszenek neki a jegyzeteim, nem lenne-e kedvem a Reggeli-be is írni ilyeneket. Így lett egy napi mozirovatom, amit nagyjából két éven keresztül vittem, aztán amikor Radnai Péter lett a Reggeli főszerkesztője, előléptem szerkesztővé. Később főszerkesztő-helyettes lettem, majd - amikor Péter elment a Big Brother-be - főszerkesztő, szóval lépkedtem végig szépen a ranglétrán. Most az RTL Klub kreatív osztályán dolgozom, az összes műsort az itt dolgozó kreatív producerek felügyelik - öten vagyunk -, Herman Péter vezetésével.

Mi volt az utolsó anyag, amit még saját maga forgatott?

- Egy idő után már nemcsak filmes riportokat csináltam, mindenféle témában készítettem kisfilmeket. Az utolsó anyagom, azt hiszem, arról szólt, hogy elkészült a világ akkor legnagyobb óceánjárója; én a Reggeli-nek forgattam a témáról, Gönczi Gábor pedig - akkor még riporterként, nem műsorvezetőként - a Fókusz-nak. Azóta mások forgatnak helyettem, nekem csak át kell néznem az anyagokat.

Műsorvezetői ambíciói nincsenek? Vezette az Oscar-gálát is, amikor az RTL Klub adta.

- Ilyen típusú ambícióim nem voltak soha, hiába mondják, hogy minden televíziós szerkesztő valójában egy elvetélt színész, miközben persze én is színjátszókörös voltam iskoláskoromban. Adódott volna alkalom, amikor szóba került, hogy vezessek egy műsort, de alapvetően jobban szeretem a háttérmunkát. Rajta vagyok egyébként a műsorvezetők fülén, így kicsit olyan, mintha én is ott állnék, de nincs akkora stressz. Nem olyan jó világ amúgy sem a képernyősöké, nem tudom, hogy tudnám-e jól kezelni a sok kommentet és blogot, meg a rosszízű hazugságokat, amiket összeírnak. Mindenfajta következmény nélkül leírhatja valaki, hogy Ördög Nóra terhes, mert domborodik a hasa, holott nem is domborodik. Megjelentek olyan címek a sajtóban, hogy "Janicsák Vecának nem kell Takács Nikolas szerelme" vagy hogy "Vastag Csaba megfektette Nyári Editet". Miután én benne dolgoztam a produkcióban, nagyon jól tudom, hogy ezek hazugságok - mégcsak nem is arról van szó, hogy nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél, és van némi alapjuk. Ezek a dolgok egyszerűen nem igazak. Ennek én nem tudnék - és nem is szeretnék - az áldozatává válni, amennyire csak lehetséges, igyekszem kívül maradni a körön. Persze a média nem kíméletes világ, olcsó hazugságok és rosszindulatú pletykák, összeesküvés-elméletek mindenkiről születnek, képernyősökről, vezető pozícióban dolgozó producerekről és műsorkészítőkről, így rólam is. Most is van néhány terjedőben, amikből egy szó sem igaz, de igyekszem nem törődni velük. Ha mindenkivel viszonyom lett volna, akiről beszélnek, a hálószobám egy rendező-pályaudvar volna.