"A Discovery Channel tanárból barát lett" - Vantsa László-interjú

Vágólapra másolva!
A Discovery Network Central Europe nemrég kinevezett, a magyar és a román piacért felelős igazgatója szerint a Discovery Channelnél továbbra is a tudás átadása a fontos, de nem tagadja, hogy szórakoztatóbb műsorok adják ennek keretét. Magyar tartalom egyelőre nem készül, mert úgy vélik, hogy a történet érdekes, és nem a műsor előállításának helye. Interjú Vantsa Lászlóval a 3D-ről és a lokális terjeszkedésről.
Vágólapra másolva!

Megfigyelhető, hogy a Discovery Channel inkább a szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt, a tudományos tartalmak helyett. Miért?

- Tavaly szerveztünk egy átfogó kutatást a közép- és kelet-európai régióban, amely Magyarországot is érintette, hogy felmérjük legfőbb célcsoportunk, a fiatal férfiak igényeit. Arra a következtetésre jutottunk, hogy általánosságban fejlődtek a televíziózással és szórakoztatással kapcsolatos elvárásaik. Ezért fejlődött a Discovery tanárból baráttá, aki inspirál, miközben szórakoztató formában adja át a tudását. Ez a változás még több szórakozást jelenthet, de fő célunk, hogy tudást közvetítsünk, változatlan maradt.

Nincs hazai műsor a csatornán. Tervezik, hogy magyar gyártású tartalmakat sugározzanak?

- A helyi programokkal kapcsolatban fontos megértenünk, hogy a nézőink számára elsősorban maga a történet érdekes, és nem feltétlenül a műsor előállításának helye. A Discovery globális vállalat, történetei a világ különböző pontjairól származnak, és a világ legkülönbözőbb helyein élő embereknek szólnak. Műsorba kerülésük, vagy a promóció módja az, ami országonként eltér, a helyi igényeknek, preferenciáknak megfelelően. Amúgy nagyon büszkék vagyunk a szinkronra és a magyar szöveggel futó promóciós szpotokra. A szinkron igen magas színvonalú Magyarországon.

A Discovery szerint jelentős eltérések vannak a médiafogyasztási szokásokban a közép-kelet európai országokban?

- Mivel egyre nagyobb az érdeklődés a niche csatornák iránt, (amelyek speciális igényekre szakosodnak), ezekből a csatornákból egyre többféle jelenik meg. Szintén jelentős tendencia, hogy egyre nagyobb hangsúly van a tartalom minőségén és a nézői élményen. Röviden, a nézők elvárásai egyre magasabbak.

Olvasni, hogy a régióban új csatornákat indít a cég: tervezik, hogy eddig nem sugárzott csatornákat indítanak Magyarországon?

- Lengyelországban idén elindítottuk a TLC női csatornát, és tervezzük, hogy Romániában is sugározni fogjuk 2011-ben. Amint egyértelmű tervünk lesz új csatorna indításával kapcsolatban Magyarországon is, azonnal bejelentjük majd.

A Discovery csatornái miben különböznek a többi tematikus csatornától?

- A Discovery mint globális márka az emberek kíváncsiságának kielégítéséről szól, valamint a nézők látókörének szélesítéséről. Mint médiavállalat ezt a különböző tévécsatornáinkon keresztül valósítjuk meg, legyen szó a különleges kalandokat kínáló Discovery Channelről, vagy az állatok világába kalauzoló Animal Planetről.

Ez év elején jelentette be a Discovery Communications, hogy létrehozta az első folyamatos 3D sugárzásra tervezett televíziós hálózatát az USA-ban: ön szerint mikorra várható a 3D jelentős elterjedése Magyarországon?

- A 3D-s televíziókészülékek és a beépített 3D-kamerák már Magyarországra is megérkeztek. Ahogyan arra számítani lehetett, 2010 folyamán az első 3D-s tévécsatornák is elindultak Európában és Észak-Amerikában. A Discovery volt a HD úttörője és jelentős részt vállal a 3D-s televízió jövőjének építésében is.

A 3D hogyan változtathatja meg a televíziózási szokásokat?

- A közelmúlt mozisikerei, mint például az Avatar, bebizonyították, hogy a nézők igénylik a 3D-s látványt. Másfelől a kutatások azt is kimutatták, hogy az emberek többségének gondjai vannak a 3D kínálta "binokuláris" látvánnyal, ami megnehezíti számukra a 3D-s műsor befogadását. Ezért a 3D valóban hatással lehet a nézői szokásokra, mivel jelenleg elengedhetetlen a szemüveg viselése, ha 3D-s műsort szeretnénk nézni. Ha azonban úgy gondoljuk, hogy a HD átélhetőbbé teszi a látottakat a nézők számára, akkor arra is rájövünk, a 3D pedig a "valósághoz közelibb élményt" nyújt. A 3D tehát egyértelműen a következő kihívás, és hatással lesz arra, amit jelenleg a televíziózásról gondolunk.

Ön szerint a 3D és a HD megjelenése hogyan befolyásolja a tévé és az internet közti csatát?

- Gyakran emlegetik a tévé és az internet versengését, összehasonlítva a két médiumot a felhasználók médiafogyasztási szokásai, az egyes médiára fordított idő alapján. Én személy szerint nem tekintem a tévét és az internetet egymás riválisának. Épp ellenkezőleg, szerintem nagyon is jól megférnek egymás mellett.