Rettegő háziasszonyon röhögnek az új vetélkedőben

Vágólapra másolva!
Napjaink sikeres tévés gameshow-i, vetélkedői általában időre menő, fizikai küzdelmek, látványra és az ügyességre alapozó játékok, amelyeket extrém megoldásokkal dobnak fel a szerkesztők. Hol a vágyott tárgynyeremény zuhan le egy emeletes ház tetejéről, hogy darabokra törjön a betonon, hol pedig a kiesett, rettegő, középkorú asszony gurul le egy bevásárlókocsiban egy tetőről, a mélybe, egy medencébe - de úgy, hogy a műsorvezető is kineveti őt. Négy gameshow-t mutatunk be, bármelyik landolhat 2011-ben hazai tévén.
Vágólapra másolva!

Egy ideig az abszolút tudásalapú vetélkedő uralták a tévécsatornákat, majd jöttek azok a játékok, amelyek a játékosok karakterére épültek - de maga a játék már csak a szerencsére. Az elmúlt években aztán az is látszott, hogy a készítők sokkal fontosabbnak tartják, hogy a nézők jól szórakozzanak a képernyők előtt, mint azt, hogy esetleg eközben némi tudásra is szert tegyenek. Csökkent a kvízkérdések száma, és fontossága, sőt, volt, ahol nem is az általános tudásra alapoztak, hanem mindössze a játékosok tippelési képességére. De mindennek ma már vége: a producerek 2010-ben az általában időre menő fizikai vetélkedőket részesítik előnyben, a látványra és az ügyességre alapozó játékokat, valamint az azokat kísérő extrém megoldásokat. Bár ezen vetélkedőkhöz a megfelelő díszletre is szükség van, ami jelentős pluszköltségeket is jelenthet egy-egy csatornának, valószínűsíthető, hogy egyik-másik licenc hazai csatornán is ki fog kötni.

Itthon a fizikai vetélkedők előfutára - ha nem számítjuk a nemzetközi Játék határok nélkül-t, valamint a Tv2 sorversenyes műsorát, a Nagy vagy!-ot - a japán alapra építő Kalandra fal volt, mely afféle emberi tetriszként került a köztudatba. Az RTL Klub műsorának azonban nem volt komoly tétje, mindössze a nézők burleszkelemekkel való szórakoztatását tűzte ki célul. A műsor annak ellenére lett sikeres, hogy rengeteg országban, így például Amerikában is (Hole in the Wall) megbukott. A siker kulcsa persze az volt, hogy idehaza eleve celebekkel készítették a játékot - mint a Vacsoracsatá-t, amely pár napig átlagemberek főzőcskézéséről szólt, de az RTL Klub hamar felismerte, hogy a nézőt a celebek érdeklik.

A fizikai és ügyességi játékok sorát Angliában nyitotta meg a The Cube, azaz a Kocka, amely olyan népszerűségre tett szert rövid idő alatt, hogy Amerikában az Így jártam anyátokkal főszereplője, Neil Patrick Harris műsorvezetésével forgattak le hozzá egy pilotot. A játékban a versenyzőnek egy nagy átlátszó falú kockában kell időre végrehajtania könnyűnek tűnő feladatokat. Az izolált környezet és az időlimit, valamint a futurisztikus körítés nyújtja a The Cube esetében az érdekességet, no meg persze a szuperlassítások.

Amerika az ügyességi játékokra az A Minute to Win It (Egy perc, hogy megnyerd) című produkcióval válaszolt, ami ugyan nem lett kirobbanó siker, de egy erős közepes teljesítményt minden időpontban hozott, így remek helykitöltő műsornak számít, ráadásul már sok országba eladták a licencét - így talán mi is találkozhatunk a műsorral tavasszal. A játék kevésbé stresszes, mint a bezártságra építő Cube, de mivel az időlimit itt is jelen van, az izgalmakra nem lehet panasz. A játékosoknak egy perc alatt kell végezniük egy véletlenszerűen kisorsolt feladattal: lehet pingponglabdadobás pohárba, léggömb vízzel való célba spriccelése, kekszeket homlokról szájba segíteni az arcizmok segítségével vagy tornyot építeni hét mogyoróból. Az érdekesség a vetélkedő működésében, hogy a játékosok előre tudják, hogy milyen feladatok közül választhat nekik a számítógép, hiszen a játékok listája nyilvános, vagyis előre begyakorolhatók, hogy a közönség előtt minél ügyesebb legyen a produkció. Nagy pozitívuma az A Minute to Win It koncepciójának az is, hogy otthonról is nyugodtan lehet játszani a versenyzőkkel, akár a képernyők elől is, hiszen a játékokhoz általában semmilyen különleges eszköz nem kell, csak olyan dolgok, amelyek minden háztartásban megtalálhatók.


Amerikában az extrém irányba való elindulást a nyári Downfall (Zuhanás) című játék jelezte, mely ugyan hamar megbukott, de viszonylag emlékezetes maradt. A játékos a szokásos, tudást igénylő játékban mérettetik meg: tíz témakör közül kell választani, hogy utána az elhangzó meghatározásokra a témakörbe tartozó válaszokat adja. Eleinte elég 10-ből 4-re tudnia a választ, majd egyre több és több helyes megoldással kell előrukkolnia. A játék csavarja egyben a vetélkedő címére is utal, ugyanis a versenyző különböző tárgynyereményeket, no meg pénzt nyerhet, ha tud - ezek a nyeremények ráadásul ki vannak pakolva elé, hogy némi motivációt is jelentsenek. Más kérdés, hogy a tárgyak egy futószalagon hevernek, a futószalag pedig elindul, amikor elhangzik a startjel. És addig nem is áll meg a futószalag, míg a játékos nem produkál megfelelő számú helyes választ. Amely tárgy pedig a futószalag végére él, az látványos zuhanás keretében ismerkedik meg a gravitációval, valamint a beton keménységével, ugyanis a Downfall egy magas, emeletes ház tetején játszódik, a játékost és a műsorvezetőt is biztonsági okokból karabinerekkel rögzítik, az elszalasztott tárgyak megsemmisülését pedig több kameraállásból is megcsodálhatja a közönség. Egy újabb játék tehát, ami a játékos stresszére és az időtényezőre épít.


Angliának, a BBC-nek nyáron volt még egy válasza a Downfall-ra, mégpedig a 101 Way To Leave a Gameshow (101 mód, amelynek a segítségével kiszállhatsz egy játékból). Az Enedemol-játék koncepciója a tudás oldaláról nagyon egyszerű. Adott egy kérdés, mellé annyi válasz, ahány játékos van (eleinte hattal kezdenek), s ezek közül egy rossz. Minden játékos eldönti, hogy melyik válaszban biztos, azt kiválasztja, míg holtverseny esetében egy kérdéssel döntik el, hogy ki "tarthatja meg" saját válaszát, s kinek kell új választ elfogadnia. Ily módon minden játékos mellé rendelhetünk egy választ, s aki mellé a rossz kerül, az kiesik. Azonban ezt meglehetősen extrém módon teszi, hiszen, ahogy a játék címe is utal erre, a vetélkedőt elég változatos módon lehet elhagyni - lévén, hogy akárcsak a Downfall-t, ezt is egy nagyobb platformon forgatják. A helyes válasz kihirdetése előtt minden játékost az épület szélére vagy egy csapóajtóra állítanak, esetleg felfüggesztenek egy kötélre, s akinek elhangzik a válasza a helyesek között, az megmenekül, visszatérhet a játék díszleteibe - aki viszont utoljára marad, az az előre bemutatott módon a mélybe zuhan, és kiesik. Látványos videón itt megtekinthető:

Érdekes vagy pocsék tévéműsort, reklámot látott? Mi zavarja a képernyőn? Kérdése, aggodalma, sztorija van? Írja meg nekünk!

Szekeres Viktor