Nem kockáztat a tévés piac - jórészt marad a régi recept

Vágólapra másolva!
A bevételek 2009-es csökkenése után még mindig érződik a válság a televíziós iparban: a MIPTV nevű, Cannes-ban rendezett tévés vásárra 11 ezer 600 vásárló és eladó regisztrált ugyan, de a kreatívok legjobb ötletei fiókban maradtak, a szakma óvatos volt, vadonatúj, nagy sikert ígérő formátumok és műsorok alig kerültek elő. A 3D-s tévéműsorok száma is csekély volt, aki viszont speciális tartalmat keresett, annak nagyon kellett küzdenie érte. Mintegy mellékesen megtudtuk, hogy a Tv2 tulajdonosa saját formátumként árulja külföldön a nyilvánvaló koppintást, a Hal a tortán-t, és azt is, hogy nem telenovella érkezik az RTL Klubra a Mónika show helyére - noha ez gazdaságos és logikus húzás lenne.
Vágólapra másolva!

A MEC MediaLab számításai szerint a becsült reklámköltés a magyar tévéknél a 2008-as 71,5 milliárdról 2009-re 56,6 milliárdra esett, és 2010-ben sem várható nagy javulás, ezért óvatosabbak a csatornák. Az RTL Klub nem azért húzta elő az egyszer már elfáradt, ráadásul igen magas burn out-mutatóval bíró Győziké-t újfent, a Tv2 nem azért küldte képernyőre a nézettségben már többször kikapott Áll az alku-t, mert nem volt jobb ötlete: egyszerűen nem volt más megvalósítható, megfizethető műsoruk az adott sávba, ezért nyúltak a korábbi, kiszámítható nézettséget szállító formátumokhoz. Egy új vetélkedő, reality, sorozat bevezetése már csak a reklámkampány miatt is költségesebb, ráadásul rizikósabb - így, akárcsak több külföldi csatorna, a hazai tévék is visszafogottan költekeztek és vásároltak Cannes-ban.

"Annyiban más volt az idei MIPTV, mint a tavalyi, hogy a vulkáni hamu miatt nehezebb volt hazautazni: nekem csütörtökön még sikerült, a pénteken indulók csak Zürichig jutottak. Van olyan tévés, aki még mindig Cannes-ban vesztegel. Aki szereti, annak persze nem baj" - mondta az [origo] kérdésére Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. Meglehetősen csendes és lapos vásárról számolt be, és ennek financiális okai vannak: a bevételek tekintetében hiába érződik javulás a médiaiparban válság után, a piac később követi a trendet. A gyártók és a csatornák az elmúlt másfél évben nem voltak túl innovatívak, inkább biztosra mentek, nem volt új sláger a piacon.

"A MIPTV és a MIPCOM annyira hasonló, hogy talán nincs is szükség ezekre évente kétszer. A mi szempontunkból zsúfolt a tavasz, mert csak aztán lesz az LA Sceenings, utána júniusban a budapesti Discop, amely a MIPTV töredékébe kerül.. Ez utóbbi szépen kinőtte magát, sokan eljönnek. Különben sokat változott az iparág, 5-6 éve még el kellett menni egy ilyen vásárra, hogy megtudj dolgokat. Ma videón, neten mindent lehet látni, így kevés az újdonság, mire odaér a vevő. Ennek megfelelően a kapcsolatépítésen van a hangsúly" - mesélte.

Bár az idei felhozatal gyengébb volt, mint a tavalyi, minden fontos piaci szereplő megjelent, a legkisebb, de még tehetős európai cég, a nagy amerikai gyártók is. Több olyan terület, amely 2009-ben tele volt standdal, most üresen pangott, így Kolosi prognózisa szerint egyre többen ki fogják hagyni a tavaszi vásárt, annak ellenére, hogy a nagy amerikai sorozatokat leszámítva szinte minden más formátumot, itt értékesítenek. "Voltak határozott céljaink, tudatosan mentünk ki, nem csak nézelődtünk. Konkrét dolgokat kerestünk és találtunk" - válaszolta talányosan a beszerzésre vonatkozó kérdésünkre.

Forrás: --
Forrás: --

A kint lévő magyarok persze figyelik egymást, ki merre jár, kivel üzletel, de nem erre megy el a legtöbb energia, inkább a tárgyalások, ismerkedések terepe ez. "Szerintem itthon nincs nagyon esélye a távol-keleti formátumoknak, de nyilván nehéz biztosra megmondani, mi jön be és mi nem. Sok csatorna van itthon is, profiltól függő, mi siker itt vagy ott. A japán, vicces vetélkedő, mint a Kalandra fal is volt, szokatlan, meghökkentő, működik is egy-két hétig, de ennyi, nincs több benne. Afrikai tévés termékekről nem is nagyon hallottam, hogy léteznének, ott inkább külföldi tartalom megy. Nagyon erősen jelen van viszont Latin-Amerika, főleg a telenovellákkal, ami persze nem egy főműsoridős műfaj, de nálunk például a Rubí, az elbűvölő szörnyeteg jó nézettséggel megy" - mondta az RTL Klub programigazgatója.

Kérdésünkre, miszerint pótolható-e 2010 őszétől a Mónika show egy kolumbiai telenovellával, mely olcsóbb is és nem okoz annyi összezörrenést az ORTT-vel, mint a talkshow, Kolosi elmondta, hogy már tudja, mi kerül abba a sávba - de nem latin-amerikai sorozat lesz. Amikor további érdekességekről faggattuk, megemlítette, hogy a Tv2 tulajdonosának, a Pro7Sat1 programjait áruló cégnek a katalógusában meglepve látták a Hal a tortán-t mint eladásra kínálat formátumot, hiszen ez kísértetiesen hasonlít a Vacsoracsatá-ra (Come Dine With Me, a Channel 4 vetítette először 2005-ben), amelynek licencéért sokat fizetett az RTL Klub.

"Akadt pár igen jól újracsomagolt dolog"

Kiss Péter, a Tv2 programigazgatója szerint Nyugat-Európában már azzal számolnak, hogy kijönnek a válságból, és rendesen beindul a piac. "Ennek megfelelően nagyon szép és nagyon drága formátumokat kínáltak Cannes-ban is, nem a költségtakarékosság volt a jelszó. Olyan nagy durranással, mint anno a Big Brother volt, nem találkoztunk, de akadt pár igen jól újracsomagolt dolog. Volt például egy dokusoap, szülőszobán forgatták, de nem a témájában volt új, hanem a megvalósításban: egy cég 40 kamerát felszerelt, jó, épp szülni készülő karaktereket válogatott, több hétig vették az eseményeket. Az eredmény egy jól működő műsor, ahol a kamera semmiről nem marad le, láttat minden érzelmet, amint anya sír, apa örül. Mindez persze pénz kérdése, komoly szerkesztői háttérmunka kell hozzá, de megéri" - vélte.

Forrás: --
Forrás: --

Vetélkedőket is nézett a Tv2, vannak újak, de jó részük inkább csak papíron, azaz tervben. A nagy gyártók, az Endemol, a Talpa, a Shine kínálatát is mustrálták, ott is akadt pár érdekes új gameshow. "A sorozatokat is mindig nézzük, az új pilotokat az LA Screeningsen látjuk majd... Nagy stúdiókkal van szerződésünk, akiknek ígéretes terveik vannak. A Tv2 tulajdonosa, a ProsiebenSat1 persze a Fem3 csatornára is keresett sorozatokat, itt főképp lifestyle-szériák kerültek szóba" - tette hozzá.

Ökorealityk, zöld dokumentumfilmek terén nagy a verseny

Jung Zsuzsa a LifeNetwork és az OzoneNetwork tévés beszerzéseiért felel, ő Cannes-ban kisebb disztribútorokkal beszélt, ők úgy látták, hogy beteg még a piac, nincs még vége a recessziónak. "Tízezer vásárló és eladó így is így is megjelent a vásáron, de kevesebben voltak, mint pár éve. Akik viszont odautaztak, célirányosan mentek, nem csak bámészkodni. Mi főleg az OzoneNetworkre kerestünk műsort, ott speciálisabb a tartalom, miközben a LifeNetworkre könnyebb találni, ott szélesebb a paletta, belefér a baba-mama, egészséges életmód, plasztikai sebészet mint téma. Gyártanak persze az Ozone-nak kellő műsorokat is, de ezen a fronton nagy versengés van, olyan csatornák, mint a Spektrum, a NatGeo vagy a Discovery is keresnek hasonlókat" - mesélte. A környezettudatos életmódra nevelő műsorokból eleve kevesebbet állítanak elő, ráadásul sokszor külön a megrendelőnek készülnek, így ezek kizárólagosan vetíthetik, visszatartják ezeket pár évre maguknak.

"A Spektrum, a Zone-csatornák is ezen a piacon vásárolnak, gyorsan kell reagálni. Azon televíziós társaságok, amelyek több országra vásárolnak, több pénzt is tudnak ajánlani a termékekért, így előnyben vannak. Így is megérte kiutazni, sok jó dolgot lehet megszerezni. Újabb cégekkel vettük fel a kapcsolatot, a BBC-vel, a History Channellel, velük tervezünk szerződni a közeljövőben. Folyamatosan bővül a partnerek köre" - tette hozzá.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Míg az RTL Klub vagy a Tv2 formátumot, vetélkedőt, fikciót is keresett, az OzoneNetwork és a LifeNetwork kifejezetten dokumentumfilmet, realityt, zöld ökorealityt nézett, olyasmit, mint a Pazarlás című műsor, vagy a kanadai gyártású 100 Mile Challenge, amely egy verseny hat család közt, amelyek csak azt ehetik és ihatják, amit száz mérföldön belül meg tudnak termelni. Jung Zsuzsa szerint Angliában környezettudatosak a helyi gazdaságok, sok szálloda azzal hirdeti magát, hogy a lokális farmokról szerzi be az élelmet - és mivel tudatosabban formálják a környezetüket, ott sok ilyen témájú műsort is készítenek. "Sok európai műsort néztünk meg, de a Globo nevű brazil óriáscéggel is leszerződhetünk. Főleg telenovella gyártásában erős, de jó dokmentumfilmeket is készít, helyi témákról, így az őserdő pusztulásáról. Nálunk szóba jöhető ázsiai produkció kevés volt, talán a japánoknak vannak jó sorozataik" - mesélte. Némi hiányérzet azért maradt benne, azt hitték, hogy a 3D-tévézés sokkal erősebben lesz jelen, hogy a moziban erős 3D-hullám miatt sokkal több ilyen tévéműsort látnak majd, de csak egy-két cégnél volt ilyen, azaz nem volt erős a kínálat.

Az MTV itthon maradt

Az MTV gazdasági okokból - talán először - kihagyta a MIPTV-t: "A költségvetési elvonás miatt nagyon szigorú kiadáscsökkentő intézkedések vannak érvényben, ezért az idén az MTV-től sajnos senki sem utazhatott ki a cannes-i vásárra" - kaptuk meg a választ a sajtóirodától.