Öt ember, aki meghatározza estéinket

Vágólapra másolva!
Showrunner a neve azon televíziós szakembereknek, akik a sorozatok napi működését felügyelik, akik gyakran vezető írók, akik ízlése, tervei szerint alakul az adott széria. Bemutatunk röviden ötöt, akikre első munkáitól kezdve érdemes figyelni, ugyanis olyan sorozatokkal, mint a Lost, Az elnök emberei vagy a Drót bizonyították, hogy nem egy bennfentes nagybácsi miatt kapósak a tévés piacon.
Vágólapra másolva!

Bár a tévésorozatok epizódjai sosem egy ember agyszüleményei, mégis egy-egy széria esetében szokás egy-egy embert a történetek szülőatyjának tartani. Nevük az USA-ban showrunner, ők általában megegyeznek a sorozatok készítőivel. Utóbbiak felelnek az első részek, a pilotok forgatókönyvéért, ők azok, akik a pilot forgatását megvalósítják a rendező és a producerek segítségével, majd pedig a pilot berendelése esetén ők verbuválnak maguk köré írói stábot, akikkel az egyes epizódokat ötletelésekkel tarkított közös munkával összehozzák, majd pedig megíratják egy végső célszeméllyel, a részre kijelölt íróval.

Sokan észrevették, hogy az amerikai sorozatok kedveltsége, új felfutása nemcsak annak köszönhető, hogy nagyobb a büdzsé, szebb a látvány, moziszerű élményt adó képeket látunk: a történetek is gyakran annyira lendületesek és izgalmasak, hogy sokan alig bírják kivárni a következő hetet a folytatásért. A nagy sorozatkészítő pedig arról ismerszik meg, hogy termékét áthatja saját szelleme, zsenialitása, hogy már egyetlen epizódról rá lehet ismerni a kézjegyére - talán még akkor is, ha nem ő írta az adott részt. Kiemelünk öt meghatározó nevet az elmúlt időkből - lássuk, kik alkottak nagyot:

David Milch

2000 előtt: Capital News, New York-i zsaruk (NYPD Blue)
2000 után: Deadwood, John From Cincinnati

Forrás: [origo]

Az igényesebb, tudadtos tévéző, amikor nagy rajongójává válik egy sorozatnak, előfordul, hogy megjegyzi a készítő nevét, hogy később esetleg követhesse munkásságát. Ilyenkor pedig az is adja magát, hogy a netes adatbázisok segítségével kiderítsük, hogy korábban mivel foglalatoskodott az illető, s bizony legtöbbször nem csalódik az ember.

David Milch például azzal lett igazán elismert, hogy az HBO-ra megírta a Deadwood-ot, mely jóval több annál, mint amit sok visszajelzésben lehet hallani (miszerint ebben a sorozatban káromkodnak a legtöbbet és a legízesebben). Milchet ugyanis leginkább azért illeti nagy elismerés, hogy ilyen hitelesen megidézte a western-korszakot, annak pár nevesebb karakterét: az embernek szinte a fogai között ropogott a préri pora, amikor a Deadwood éppen aktuális részeit nézte. Nem is lepődik meg az ember, ha visszatekint az író filmográfiájában, és olyan klasszikus sorozatot lel benne, mint a New York-i zsaruk (ő készítette), vagy éppenséggel a Hill Street Blues (író volt benne).

------------------------------

Aaron Sorkin

2000 előtt: Esti meccsek (Sports Night)
2000 után: Az elnök emberei (The West Wing), Színfalak mögött (Studio 60 on The Sunset Strip)

Forrás: [origo]

Aaron Sorkinról az első, ami szembetűnik, ha ránézünk a filmográfiájára, írói kreditjeire, hogy minden bizonnyal sztahanovista. Egy átlagos sorozatban ugyanis az írószobában helyet foglaló 4-6 executive producer rangot viselő író és a pár, alacsonyabb beosztású stábíró szokta írni az epizódokat, hogy aztán azokat a vezető író kijavítsa, "felülvizsgálatra" visszaadja. Sorkin viszont olyannyira erős kontroll alá vonta saját sorozatait, hogy nem elégedett meg azzal, hogy a megírt forgatókönyvet kénye-kedve szerint átírja, hanem az Esti meccsek esetében általában a részre kiválasztott írót maga mellé vette, és vele együtt készítette el a forgatókönyvet, míg Az elnök emberei-nél jó ideig szinte minden írói feladatot magára vállalt. Ezt a munkatempót persze nem nagyon lehetett bírni, így (más okok miatt is) a 4. évad végeztével kivált a sorozatból, és John Wellsnek adta át a karmesteri pálcát.

Sorkinra leginkább az a jellemző, hogy bármiről készít is sorozatot, mindig a színfalak mögé akar bekukkantani, egy új világba viszi el a nézőt - esetében hol tévés kulisszákról van szó, hol politikaiakról. És persze, ha mindez nem lenne elég, iszonyatos mennyiségű párbeszéddel önti nyakon a történetet, s a színészeknek szó szerint pergő nyelvvel kell beszélniük, hogy valamiképpen beleférjenek az egy-egy epizódra kiszabott 42 percbe.

------------------------------

David Simon

2000 előtt: Gyilkos utcák (Homicide: Life on The Street), The Corner
2000 után: Drót (The Wire), Gyilkos megszállás (Generation Kill)

Forrás: [origo]

David Simon 2000 előtti sorozatai valójában nem saját sorozatai voltak, hiszen mind a Gyilkos utcák, mind a The Corner Simon könyvei alapján készültek, de utóbbi HBO-s minisorozat előkészítésében már ő is szerepet vállalt.

Sorkinhoz hasonlóan David Simon is szereti maga írni a forgatókönyveket, s ő is nagy súlyt fektet a dialógusokra, azonban Simon karaktereire nem a nagy dumák és a hipergyors gondolkodás, a labdák azonnali lecsapása a jellemző, hanem a 100%-os hitelesség. Ez persze nem is csoda, hiszen mielőtt tévés pályára tévedt volna, 12 éven át újságíróként dolgozott a Baltimore Sunnál, nem is volt csoda, hogy nem egy sorozatában meglehetősen leplezetlen módon beszélt a napilapokról, illetve a médiáról, valamint a sajtó körül tapasztalható visszásságokról.

A Simon-féle sorozatok nyelvezete nem fukarkodik a szakkifejezéssel, a szlenggel és persze a nyomdafestéket nem tűrő módon beszélő karakterekkel sem, de az író sosem volt az elkendőzés híve, s ez is magyarázza, hogy miért is tartják sokan a 2000-es évek egyik alapsorozatának a Drót-ot.

------------------------------

J. J. Abrams

2000 előtt:Felicity
2000 után: Alias, Lost - Eltűntek (Lost), Rejtély (Fringe)

Forrás: [origo]

Természetesen egyetlen tévés írós lista sem lehet teljes J. J. Abrams neve nélkül, még akkor sem, ha tudjuk, hogy Abrams az első évad után már csak névleg van jelen a Lost stáblistáján, hiszen mozifilmezni kezdett, és a produkciós cége is meglehetősen lefoglalja - persze ettől még segédkezett a Rejtély létrehozásában.

Éppen az első évad miatt hiba is lenne Abrams javára írni mindazt, amit a sorozattörténelemhez hozzátett a Lost, azonban szerencsére az író előző sorozatai, a Felicity és az Alias remekül megmutatják erényeit. Előbbi egy felütésében szimpla tini-, illetve egyetemistasorozathoz hasonlított, azonban már ekkor is érződött valami egyéni íz rajta, amely az Alias során lett egyértelmű. Az Alias alapjaiban egy CIA- (kettős) ügynökös akciósorozat volt, de a felszín alatt egy igen komplex rejtéllyel és klasszikus összeesküvés-elméletekkel bírt a sorozat, s ez utóbbit később Abrams védjegyévé is nyilvánították, talán nem is érdemtelenül.

------------------------------

Bryan Fuller

2000 előtt: -
2000 után: Wonderfalls, Haláli hullák (Dead Like Me), Halottnak a csók (Pushing Daisies)

Forrás: [origo]

Talán az egyik legkülönlegesebb sorozatos író Hollywoodban Bryan Fuller, de a nevét biztosan nem ismerik olyan sokan, hiszen itthon sorozatai csak kábeladókon fordultak elő. (Azért a Heroes stáblistájáról pár embernek talán rémlik a neve.) Fuller és a különlegesség általában kézen fogva jár, hiszen történetei annak ellenére, hogy a valóságtól abszolút elrugaszkodottak, jól élvezhetők: legyen szó egy lányról, akinek a fejére zuhan egy űrállomás vécés csészéje, s ezáltal Kaszás lesz, egy másik lányról, akihez beszélnek a műanyag állatok, vagy a fiúról, aki érintésével fel tudja támasztani az élőlényeket.

A különlegesség nem csak Fulller történeteiben, hanem sorozatainak képi világában és párbeszédeiben is jelen van, sokak szerint ezen egyediség mozivásznon jobban érvényesülne, s épp ezért talán nem is csoda, hogy az író eddigi három sorozata összesen csak öt évadot ért meg.

Szekeres Viktor