A Gyilkos elmék latin kistestvére

Vágólapra másolva!
Csütörtökön új, thrillerrajongóknak és nyomasztóbb, sötétebb krimik kedvelőinek adekvát spanyol sorozattal jött elő az AXN. Itthon főképp amerikai szériákat látunk, így érdekes lehet, miképp állít elő Helyszínelők-klónt egy olyan európai ország, mely terméséből itthon is látható a Balfék körzet vagy Az internátus.
Vágólapra másolva!

Az AXN hozta be a magyar tévézőknek a Gyilkos elmék spanyol megfelelőjét, és nyilvánvalóan az volt a szándék, hogy az amerikai, sorozatgyilkosokkal foglalkozó sorozat híveit elcsábítsák, ezért kapta a Pokoli elmék címet itthon a Génesis: En la mente del asesino. Az alcím jelentése "a gyilkos elméjében", tehát a gyártók is a 2005 szeptemberében bemutatott a Criminal Minds sikerét próbálták meglovagolni.

A sorozatot a spanyol Canal Cuatro adta, 2006 májusában kezdett, a második évad pedig 2007 áprilisában zárult. Az első menet kilenc része szerdánként ment le, a második vasárnapra került, 13 részt kapott. Hiába növelte az első évad átlagos nézettségét 794 ezerről 1,13 millióra a sorozat, ez sem bizonyult elégnek a folytatáshoz (összehasonlításképpp, a csatornán a rekordot a spanyol-olasz Eb-meccs tartja, 15,3 millióval, mikor az összes spanyol, bekapcsolt tévékészülék 77,5 százalékán futball ment).

Ha a nézettség nem is, a sorozat kritikai visszhangja jó volt, nemzetközi tévés fesztiválra is jelölték, például Szöulban, a cannes-i MIPTV vásáron is volt iránta érdeklődés, akadt rá vevő. Az M6 francia csatorna a második évadot is megvásárolta, a Cuatro pedig megegyezett a Bavariával, ez utóbbi felelős a terjesztésért.

Szereplők

A magánéletét gondosan titkoló, szakmájának élő Mateo figuráját a katalán színművészek és rendezők által korábban legjobb színésznek választott Pep Munné adja, ő játszott az Az északi sarkkör szerelmesei-ben vagy a Szajha és a bálna című filmben. A főnök figurája mellett a női szemeknek kedvezve betették a sorozatban Quim Gutiérrezt is, aki Mateo beosztottját s egyben a vele nem túl jó viszont ápoló öccsét Danielt alakítja. Számos díjat kapott az elmúlt években, a magyar nézők több filmből (a nem túl vidám Nélküled, a Sötétkékmajdnemfekete, vagy a történelmi Virginia, a monzai apáca) is ismerhetik. Fanny Gautier pedig Alexként tűnik fel a sorozatban, ő a nő, aki kicsit közel tud kerülni a főnökhöz - a színésznő a Suso tornya,Az én házam, a te házad vagy a Szerelem és más elmebajok stábjával dolgozott korábban.

Forrás: [origo]

A koncepció

A Gyilkos elmék-hez hasonlóan itt is egy pár főből álló, különleges rendőri egység nyomoz igen brutális, mezei zsaruk által nehezen megoldható bűntényekben, igaz, a madridiak nem profilozóknak hívják magukat, mint az amerikai testvéreik. A történetek pedig pszichopata bűnözők, sorozatgyilkosok tetteit állítják középpontba, méghozzá úgy, hogy a főszál mellett a nyomozócsapat tagjai közti kapcsolatokra is rámennek, ahogy azt kell, bemutatván a személyes és szakmai konfliktusokat.

Az eseteket 18-as karikával adekvát adni, mert szorongást válthatnak ki a fiatalabb nézőkből, az összkép borongós és sötét, mint egy novemberi este. Egy részben ismeretlen tettes megöl egy gondozónőt, hogy elrabolhassa a kisgyereket, egy másikban egy papneveldében gyilkol brutálisan egy papnak öltözött illető, a harmadikban pedig mumifikálódott tetem körül zajlik a nyomozás - ami csak azért meglepő, mert mindenki esküszik, hogy az áldozatot két napja látta élve. Rejtélyes epizódok követik egymást: az egyikben egy sorozatgyilkos módszerével nyírnak ki valakit egy parkban, a DNS-ét is megtalálják az áldozaton, de közben a tettesnek vélt alak már jó ideje rácsok mögött ül. Már az első évad első része sem fukarkodott sokkoló képekkel, kikötözött, megbecstelenített áldozatokkal, ráadásul nem csak ostoba, agyatlan gyilkolászás ment, Goya képeinek jeleneteit kellett értelmezni a megfejtéshez, így a thrillerelemek közt kapott a néző egy kis művészettörténetet is.

Forrás: [origo]

Hasonlóságok

A spanyol tévés blogok írói-olvasói határozott rokonságot látnak a Gyilkos elmék mellett a CSI-sorozatokkal is, hiszen a spanyol krimiben is erősen támaszkodnak a labor eredményeire, az apró jelekre, a DNS-re, ugyanakkor páran úgy látják, hogy semmi irigyelnivalója nincs a Pokoli elmék-nek, mert megállja a helyét bármilyen összehasonlításban, legyen az ötletesség, képi világ, színészi munka. Banális jelenetek persze itt is vannak (egyszer például arról magyaráznak, kik voltak az apostolok, mintha a tévéző egy búvárharangban töltötte volna életét, mindenféle információ nélkül), nyilván akadnak folytonossági hibák, logikai bukfencek - mint minden tévésorozatban. Mikor bejelentették, hogy vége, természetesen az ibériai rajongók is on-line petíciót írtak alá nagyobb számban - és eredménytelenül -, hogy megmentsék kedvencüket.