Vágólapra másolva!
A gazdasági válság hatására radikálisan ugyan nem változtak a nézői szokások, de megfigyelhető, hogy egyre több komédiát gyártanak a stúdiók - általános levertség, rosszkedv idején nem jön be a társadalmi dráma a képernyőn. Sok a vidám vetélkedő, az elvágyódóknak gyártott utazós műsor, a pénzosztó vetélkedő. Itthon silány lesz a nyár: kevesebb a néző, nem jut pénz saját gyártású műsorra.
Vágólapra másolva!

2009-ben a tévék leginkább a nézők szórakoztatására figyelnek, a valóságshow-kban pedig eztán minden eddiginél többet kell teljesíteni, mindenki teljesítőképessége határáig küzd. A krízis idején a nézőnek arra van szüksége, hogy szórakoztassák, hogy egy időre elfeledkezzen napi nyomoráról, ezt a feladatot pedig elvégzi a tévé - legalábbis így véli Amadine Cassi, az Eurodata TV Worldwide egyik vezetője. A televízió még mindig a szórakozás egyik legolcsóbb módja: bár az internet, a videojátékok sok nézőt elvesznek, a cég által vizsgált 76 országban nem csökkent, hanem épp egy perccel nőtt a tévézésre fordított idő (átlagosan 3 óra 8 perc), 2007-hez viszonyítva.

Minél mélyebb a gazdasági válság, annál jobban keresik a nézők a szórakoztató programokat a televízióban, főképp a szinte csak rossz hírekkel foglalkozó hírműsorok után. Megnőtt 2009 elejére a kereslet a gameshow-k iránt (ezeket itthon leginkább vetélkedőként emlegetjük), itthon is igen jó nézettséggel futott a semmiféle gondolkodást nem igénylő Kalandra fal, és a halotti poraiból feltámasztott, szellemi tevékenységet szintúgy nem követelő Áll az alku is népszerű, elsősorban idősebbek körében. Több országban fut olyan kvíz, vetélkedő, ahol pénzt nyer a játékos, így a Legyen ön is milliomos!-t sem feledték el teljesen.

Pénzosztó vetélkedők

Nagyobb pénzösszegeket vihet haza például a játékos (30 perc után akár félmillió eurót) a spanyol Antena3 Rico al instante című műsorában, mely reality és vetélkedő is egyben, Javier Estada vezetésével. A formátumot a ZED és az Antena3 dolgozta ki, és nem lennénk meglepve, ha itthon is felbukkanna idővel. Öt stáb váratlanul megjelenik öt család nappalijában, az adás előtt nem sokkal, élőben adnak a helyszínről. A játékra korábban jelentkezett famíliák az adás kezdete előtt percekkel tudják meg, hogy finalisták - utána pedig fél órán keresztül szavaznak a nézők, aszerint, mely család a rokonszenvesebb, melynek van nagyobb szüksége a pénzre. A nyertes pereputty 500 ezer, a többiek 30 ezer eurót kapnak, kivéve az ötödik: annak egy cent sem, csak a csalódás jut osztályrészül. Akadnak végtelenül egyszerű, de talán 20-30 percre elég szórakozást nyújtó formátumok is, a tervezett Ba Ba Boom brazil gameshow nagyjából annyiban merül ki, hogy szép modellek lecsapják kezüket az asztalra, a játékosoknak pedig a hang alapján ki kell találniuk, van-e fémpénz a kecses tenyerek alatt. A videón a Rico al instante ötletes reklámja:


Nem jó itt? Utazz el!

A válság alatt népszerűek az utazós műsorok is, hiszen a néző kényelmesen (fotel) és igen olcsón eljuthat távoli vidékekre. Veszély semmi, biztosítás nem kell, és gyomorrontás vagy kórházi kezelés sem várható egzotikus fűszerek miatt. Az amerikai reality soup, az Around the World for Free nevében benne van a koncepció, a cél jóformán költés nélkül megúszni, és úgy utazgatni a világban. Ebben a műsorban Alex Boylan, az Amazing Race második szériájának győztese jön-megy a világban, egyetlen operatőrrel, 159 nap alatt bejárva négy kontinens 16 országát (India, Kambodzsa, Chile, Kenya, mindez New York-i starttal). Ugyancsak népszerű műsor volt a már említett Amazing Race-re kissé hasonlító La Vuelta al Mundo en Directo (a képen), amelyben 15 páros utazgatott a világban, 12 megállóval: a nyertesek 80 nap alatt kerülték meg a Földet.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Nem jó most? Menj a múltba!

Nem csak a jelenlegi térből, megszokott közegből kiszakító utazós műsorok kedveltek, akadnak olyan show-k, melyek a "régen minden jobb volt" nosztalgiájára építenek. Ha belegondolunk, akkor a Magyar Televízió nyári műsorrendje is a múltba vezet (Doktor Bubó, Mézgáék, Vuk, Süsü, Bujtor-filmek, Szomszédok, Família Kft.), és ez is a válság következménye, hiszen nem jut pénz újabb produkciókra, le kell fújni a port a régi tévéfilmekről, sorozatokról. Máshol is menő a nosztalgia: A Lawrence Leung's Choose Your Own Adventure című műsort idén márciusban kezdték vetíteni az ausztrál ABC1-on, ebben a címszereplő képzeletben visszamegy a nyolcvanas évekbe mikor még gyerek volt, és 25-30 évvel később igyekszik megvalósítani gyerekkori álmait.

Nyár a magyar tévéknél

Az, hogy a TV2-n már egyszer megbukott Okosabb vagy, mint egy 5.-es? ismétlésekkel visszatért, ráadásul főműsoridőbe, jóformán a legfontosabb sávba, egyértelmű jelzése annak, hogy a gazdasági válság meglegyintette a magyar tévéket is, még akkor is, ha pár hónapja diadalmasan jelentették, hogy bevétel szempontjából soha olyan jó év nem volt még, mint a 2008-as. Volt olyan, nem is régen, hogy nyárra saját műsorral indult a TV2 (Vásott kölykök), de augusztus végéig ilyesmi nem várható, viszont lesz Irigy Hónaljmirigy és Popdaráló, persze ismétléssel, úgy olcsóbb.

Az RTL Klub sem töri össze magát a nyáron, ilyenkor lehet ellőni azt, ami nem biztos, hogy novemberben vagy februárban bejönne, így meg lehet kockáztatni a 112 - Életmentők című német sorozatot. A csatorna korábban szintén külön készült a nyárra saját gyártású realityvel (a szponzorokkal telenyomott Világ hét csodája volt ilyen), de krízis alatt ilyesmire már nem jut pénz, jöhet Jackie Chan, tizedszerre.


Etus a metált szereti

Az MTV-ről pedig már értekeztünk: a Szomszédok egyik főszereplője például az [origo]-tól tudta meg pár hete, hogy újfent (sokadszorra) elkezdik ismételni a teleregényt - és nagyon nem tűnt boldognak. Ahogy a hűséges nézők sem, szembesülvén azzal, hogy minden nyáron ugyanaz a műsor. Jellemző, hogy a Tűzvonalban újabb részeire már nem volt pénz (15,5 millióba került egy-egy epizód, ennek nagyjából a 70%-át állta a köztévé), de az első évad epizódjait most ismétlik - holott a második évad előtt kellett volna, felvezetőnek.