A trendet figyeli az RTL, új műfajra megy a TV2

Vágólapra másolva!
Idén május 19. és 28. közt rendezik az LA Screenings nevű nemzetközi televíziós vásárt, melyre a világ számos országából több száz érdeklődőt várnak. Idén a magyar Viasat3-tól nem utazik senki, mert a londoni központ intézi a nagybevásárlást, viszont az RTL Klub és a TV2 programigazgatói, Kolosi Péter és Gyöngyössy Bence utaznak a nyugati partra. A vetítések után pedig részben eldől, mit nézhetnek a magyarok a 2009-2010-es tévés idényben a két nagy kereskedelmi tévén.
Vágólapra másolva!

Kolosi Péter most megy hetedik alkalommal LA Screeningsre (az eseményről bővebben itt), nem tud olyat mondani, hogy az egyik vagy a másik emlékezetesebb lett volna, de szerinte ez az egyik szakmailag leghasznosabb és legjobban megszervezett nemzetközi szakmai esemény, úgyhogy mindig szívesen utaznak - természetesen nagy várakozásokkal, ezúttal is az akvizíciós vezetővel. Nagyon régi az RTL kapcsolata a Warnerrel, a Foxszal, a Disney-vel: a Warner és a Fox egyébként is a két legnagyobb stúdió a Screeningsen bemutatott új sorozatok tekintetében, így az élő szerződés szerint elsősorban tőlük választ a csatorna. Persze sok termékük van más gyártótól, így a CSI, Kemény zsaruk, A hatalom hálójában más stúdió produktuma.

Tavaly a sztrájk miatt kevés látnivaló volt, idén már más a helyzet. "Valóban kevesebbet lehetett látni Los Angelesben májusban, de éppen a sztrájk miatt, tavaly több stúdió is tartott egy második Screeningset ősszel Londonban. A kettő együtt viszont ért annyit, mit egy LA Screenings egy másik évben. Az RTL Klub szempontjából, pedig mindenképpen értékes volt a tavalyi termés: az USA-ban két legsikeresebb új sorozatot ugyanis már a magyar nézők is láthatják az RTL Klubon, méghozzá nagy sikerrel. Ez a Mentalista és a Rejtély" - mondta az RTL Klub programigazgatója.

"Nem hiszem, hogy bármiből hiány lenne, ami az amerikai sorozatokat illeti. Ami a Screeningsen látható, az amerikai nagy csatornák igényei szerint készül (egy pilotból akkor lesz sorozat, ha egy amerikai csatorna műsorára tűzi), így ebből a szempontból mi inkább követni tudjuk az amerikai trendeket. A jelentős utolsó trendváltoztatás az volt, amikor az amerikai sorozatokból főműsoridős műfaj lett a nagy magyar kereskedelmi csatornákon. A célunk viszont az, hogy az így megjelenő választékból azokat hozzuk el, amelyek szerintünk Magyarországon is sikeresek lesznek, és remélhetőleg Amerikában sem buknak meg, mert, ha megbukik ott, úgysem gyártják tovább" - magyarázta.

Kolosi szerint igaz az, hogy minden évben van valamilyen trend: minden stúdiónak van legalább egy új kórházas sorozata, egy bírósági sorozata, egy "természetfeletti"-sorozata. Az persze, hogy éppen mi a trend, jelezhet már valamit arra vonatkozólag, hogy milyen sikerekkel kecsegtetnek az új sorozatok nálunk.

Ilyenkor kérdés, hogy a tulajdonos vagy a külföldi testvércsatornák mennyben befolyásolják a döntést - de az RTL-nél csak és kizárólag csatornadöntések vannak. "Csoportszinten ezt nem is lehetne megoldani, hiszen minden országban más-más a stúdiók és a csatornák kapcsolata, sőt nem is ugyanúgy árulják a termékeket - a helyi nézői igényekről és a különböző csatornák eltérő méreteiről nem is beszélve" - mondja.

"Hogy a válság érződik majd a vásárlás során? Majd meglátjuk. Nyilvánvaló, hogy érződik, hiszen a válság a médiaipart a világon mindenütt sújtja. Ugyanakkor nagyon sok új pilot készült a legtöbb stúdiónál. Ha a válság miatt spórolnunk kell, arra az olcsóbb szálloda miatti spórolás nem lenne elég az biztos, hiszen a teljes kiutazási költség egyébként is kisebb, mint egyetlen sorozat egyetlen epizódjának az ára" - válaszolta Kolosi a költségeket firtató kérdésünkre.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Vampire Diaries

Volt pár eset, mikor egy pilot alapján lehetett már tudni, hogy nagyon nagy durranás lesz, ilyen idén is lehet. "Még annak idején, ott a Screeningsen döntöttük el, hogy a Lost-ot főműsoridőben fogjuk bemutatni, méghozzá nagy kampány kíséretében. Szerintem különben innen kezdődött az amerikai sorozatok 'nagy korszaka' a nagy csatornákon Magyarországon. Ugyanez mondható a Szökés-ről, a Dr. Csont-ról. Persze, az sem ritka, hogy valami a pilot alapján nagyon jónak tűnik, aztán később csalódunk - nem csak mi, hanem az amerikai csatornák és nézők is. Talán éppen ezért, az egyik fontos mutató, amivel a stúdiók szeretnek büszkélkedni - természetesen az új sorozatok száma mellett - éppen az, hogy hány olyan sorozatuk van, amely az első vagy akár a sokadik évfolyam után folytatódik" - tette hozzá.

A TV2 is felfegyverkezik

Gyöngyössy Bence szerint mindegyik Screenings nagyon más, de mindegyik nagyon egyforma is, hiszen ez az igazi csúcsa a sorozatok seregszemléjének, és izgalmas is, hiszen ilyenkor van alkalom és lehetőség a nagy filmes szentélyekbe ellátogatni. "A stúdiók ilyenkor kitárják a kapukat, és valódi szakmai eszmecsere folyik, érdekes pilotokat láthatunk, igazi nyüzsgő filmes világban érezhetjük magunkat ebben a pár napban. Kevés információ jutott el hozzánk május elejéig, és bevallom, nem is szeretem előre tudni pontosan, mi az, amit látni fogunk. Jó rácsodálkozni egy-egy jól sikerült pilotra, bár az is előfordul, hogy a stúdiók csak egy pilot-töredéket vagy egy trailert tudnak mutatni. Remélem, hogy idén az előadások helyett - amely a tavalyi évre jellemző volt a forgatókönyvírók sztrájkja miatt - több lehetőség lesz mozgóképeket nézni" - mondta.

Mindegyik nagy televíziónak hosszú távú szerződésesei vannak a nagy stúdiókkal, a TV2 és a Sony megállapodása 2008-tól indult, és három évre szól, míg a Universalé 2010-ig tart. Van még szerződés a CBS-Paramounttal, amelynek eredményeként az NCIS a TV2-n látható. Más gyártó is szóba jöhet, hiszen más televíziók is hosszú távú szerződésekkel dolgoznak, ha esetleg ők nem élnek az adott portfólióval, akkor válogathat a többi társaság is.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Lesz új Melrose Place

Gyöngyössy úgy látja, hogy a sikeres szériából van hiány itthon - pontosabban a hosszú távon sikeres szériából. "Az LA Screeningsen bemutatott sorozatok közül sem mindegyik éri meg a második vagy harmadik évadot. Azok az igen keresett és értékes szériák, amelyek hosszú távon, akár négy-öt évadot is megélhetnek" - fejtegette. Eddig sci-fiben, fantasyben erős volt a TV2 (Smallville, Csillagközi romboló, A küszöb, Hősök, Kyle), de a programigazgató szerint Magyarországon ez most nem egy túl sikeres vonal, így bár maradnak náluk is a már megvásárolt ilyen témájú sorozatok, de inkább más műfajok felé nyitnak.

"A vásárlásról a TV2 dönt, de meghatározóak hosszú távú együttműködési szerződéseink. Bár magasabb szintű együttműködéseink a PRO7-SAT 1-csoporttal természetesen vannak, folyamatosan konzultálunk a trendekről, filmekről. Az LA Screenings jó alkalom arra is, hogy ezekről szakmai szinteken beszélgessünk" - meséli Gyöngyössy, aki Jóború Katalin programakvizíciós osztályvezető kolléganőjével utazik a filmszemlére. A válság miatti spórolással kapcsolatban azt említi, hogy hosszú távú szerződéseik vannak, így itt nem lesz érezhető a gazdasági krízis hatása. "Természetesen a költségeinkre magánemberként és felelős vezetőként jobban odafigyelünk" - fűzi hozzá.

És lesz-e szerelem első látásra? A programigazgató szerint a Született feleségek és a House esetében rögtön, pár perc után lehetett látni, hogy nagy siker lesz, és most ugyanezt gondolja a nálunk még itthon nem vetített Harper's Island-ról is. Utóbbi sorozat idén tavasszal debütált az USA-ban, de már egy éve cikkeznek róla a tévével foglalkozó lapok.