Ingyen sorozatok a hálón

Vágólapra másolva!
Ma már nincs technikai akadálya annak, hogy az interneten nézhessünk - jó minőségben - akár egy teljes tévéprogramot. A kérdés manapság főleg az, hogy megéri-e a csatornáknak feltenni saját programjaikat: nézőket von-e ez el a tévé elől, vagy épp erősíti a műsor rajongótáborát?
Vágólapra másolva!

A feltöltés mellett szól, hogy ha a csatornák elérhetővé teszik műsoraikat saját weboldalukon vagy egy olyan iTunes-hoz hasonló honlapon, ahonnan egy nem túl magas összegért letölthető a program, ezzel konkurenciát jelenthetnek a fájlcserélő programoknak, mivel a műsorok így legálisan elérhetővé válnak. A tévécsatorna pedig még reklámbevételeit is növelheti, mivel a tapasztalatok szerint a netező még pár perc reklámot is elvisel közben, ha cserébe ingyen megnézheti kedvenc programját. Emellett a programhoz kapcsolódó termékek, a szponzorok ajánlatai csak egy klikkelésre vannak, míg a televízió előtt ülve nehezebb aktivitásra késztetni a nézőt.

A kérdés azért vetődött fel, mert a CW amerikai csatorna egyik 2007-ben indított sorozata, a Gossip Girl olyan meglepően sikeres, hogy a csatorna saját weboldala ellen fordult. A gazdag manhattani tinik szerelmi és szociális életét bemutató sorozat első 12 részét a bemutatás után egy héttel ingyenesen le lehetett tölteni a cwtv.com-on. A társaság azonban bejelentette, hogy az évad hátralévő részeit nem teszik fel a weboldalra, az csak az iTunes-ról lesz elérhető legálisan. A CW döntését azzal indokolta, hogy a sikeres sorozatot több százezren nézték online, és szeretnék, ha ez a szám a csatorna nézettségi adataiban jelenne meg a Gossip Girl neve mellett. A tévétársaság azonban azt is jelezte, hogy a levétel "kísérleti jellegű", ha kiderül, hogy a lépéssel nem nő a nézettség, akkor megváltoztatják a döntést.

Természetesen a show rajongói azonnal reagáltak a weboldal fórumán. Érveik között szerepelt például, hogy így sokkal többen töltik majd le a részeket fájlmegosztó programokról - ahol a csatorna nem tudja követni a műsor népszerűségének alakulását. Emellett jelezték a CW-nek, hogy legtöbbjük azért nézi a neten, mert lakhelyükön nem fogható a csatorna, vagy hétfő este, amikor a sorozatot adják, épp nem érnek rá. Sőt, olyan is volt, aki felvetette, hogy a nézettségi adatokat mérő Nielsennek haladnia kellene a korral, és méréseit ki kellene terjesztenie az internetre - legalább a csatornák saját honlapjára.

A csatorna esetében a kérdés számunkra egyelőre pusztán teoretikus, ugyanis a videostream csak amerikai IP-címekről érhető el. A diszkrimináció fő oka, hogy a CW eladja sorozatait külföldre, és a vásárló tévécsatornáké lesz a vetítés joga az adott országban. A fiatalokat megcélzó csatorna sorozatai közül többek között a Tuti Gimi (One Tree Hill), a Smallville, az Odaát (Supernatural) és a Démonírtók (Reaper) nézhető magyar kereskedelmi adókon.

Más csatornák, más taktikákat alkalmaznak: a CBS ősszel, a Big Bang Theory sorozatának első részét azelőtt feltette a weboldalára, mielőtt az adásba ment volna. Egy hét alatt 90 ezren nézték meg online, a szeptember végi tévépremiert pedig 9,5 millióan, ami több volt, mint amire számítottak. Quincy Smith, a CBS Interactive igazgatója szerint szerették volna a sorozatot egy olyan médiumban bemutatni, amit főként a fiatalabbak használnak, hogy rávegyék őket, hogy "letegyék a feneküket a gyönyörű plazma tévéképernyők elé, amikor a sorozat elkezdődik".

Személyre szabva

Az ABC, ahol a Lost, a Született Feleségek (Desperate Housewives) és a Grace Klinika (Grey's Anatomy) is fut, szintén elérhetővé teszi a teljes részeket a csatorna honlapján (a CW-hez hasonlóan, csak az USA területén). Ők azonban a reklámlehetőségekre helyezik a hangsúlyt. Mivel a médialejátszó érzékeli a részek videójára klikkelők számítógépének földrajzi helyzetét, így helyibbé tehetik a reklámokat, ami főleg egy Egyesült Államok méretű ország területén lehet fontos. Emellett már dolgoznak azon, hogy a műsorokban megjelenő termékek azonnal klikkelhetőek legyenek, vagyis a néző akár azonnal megvehesse, amit kedvenc született felesége épp vásárolt, vagy magára vett.

abc

Született feleségek

George Kliavkoff, az NBC digitális megoldásokért felelős vezetője a reklámokkal dúsított, ingyen letölhető műsorokra voksol. Az NBC tavaly megszüntette együttműködését a fizetős iTunes-szal, és elindították a hulu.com website-ot, ahol a Battlestar Galactica, az Office és a többi NBC-s program ingyen megnézhető (az USA-ban), viszont a reklámokat is végig kell bírni. A hulu.com mellett szóljon, hogy ők legalább elnézést kérnek a világ többi részétől, mondván, hogy jelenleg dolgoznak a nemzetközi streaming-jogok megszerzésén. Vannak persze olyan adók is, amik nem korlátozzák az Egyesült Államokra az elérést. A közszolgálati funciót betöltő PBS közérdekű témájú dokumentumfilm-műsora, a Frontline bárki számára hozzáférhető, akár Magyarországon is.