Játék és szex kell a tévéknek

Vágólapra másolva!
A vetélkedők variálása és a szex minél több műsorformába való beillesztése adja a világ tévéinek fő csapásirányát - közli egy felmérés, amely 82 országban vizsgált műsorokat 2007-ben és 2008 elején.
Vágólapra másolva!

"A 2007-2008-as évadban egyfelől a játékok látványos visszatérése a jellemző, e műsorok közül sok a versenyzők szerencséjére és pszichológiájára alapozódik, másfelől pedig a szex, a szex és még több szex, amit némi szellemesség is variál" - nyilatkozta Amandine Cassi, a tanulmány társszerzője, aki munkatársaival együtt 82 ország több mint 2000 tévétársaságát, illetve azok műsorát elemezte ki.

A tévés vetélkedőkre jellemző, hogy már nemcsak a műveltségre vagy a szerencsére alapoznak, de a készítők szívesen vonnak be pszichológiai tényezőket is a műsorba. A legjobb példa erre a nálunk a TV2-n futó Az igazság ára, amely a játékos magánéleti kitárulkozására épít - ami, tegyük hozzá, igen kínosan érintheti a hozzá közel álló embereket.

Akárcsak az előző tévés szezonban, továbbra is népszerűek a zenei játékok. A hagyományos tehetségkutatók (mint például az American Idol vagy az annak nyomán létrejött Megasztár) helyett azonban másféle vetélkedők kerültek előtérbe: az eredetileg The Singing Bee címet viselő Popdaráló például a karaoke szabályai szerint elevenít fel régi számokat, de a tengerentúlon olyan műsor is ment már, amelyben amatőr kórusok mérték össze tudásukat.

Ami a szexet illeti, magazinokban, dokumentumműsorokban, valóságshow-kban és sorozatokban is újra meg újra felbukkan a téma. Spanyolországban a 4-es csatorna sugározza az El sexometro című programot, Franciaországban a France 3 adó Szexualitás és szerelem: kérdezzenek - válaszolunk című műsora tartozik ide, Nagy-Britanniában a Sexicilious című magazin hódít a Five csatornán.

"A szex a szexért dicsőítése éppen az ellentéte a hosszú távra szóló, szilárd és stabil kapcsolatnak" - fejtette ki ezzel kapcsolatban Sheily Lemon médiakonzultáns, hozzáfűzve: "az esetek többségében ezek a műsorok tudományos álcában jelentkeznek, olyan szakértőkkel, akik részletes leírással szolgálnak a szerelmi technikákról". Példaként a brit ITV1 How To Get More Sex (vagyis Hogyan kaphatunk több szexet) című dokumentumműsorát hozta fel, amely már címével is erre a tendenciára utal.

Még olyan konzervatív adók is beszélnek a szexről, mint a holland NED 3 katolikus csatorna - igaz, a többi adótól eltérő formában: a 40 dagen zonder seks című műsor például arra szólítja fel a fiatalokat, hogy negyven napon át tartózkodjanak a szextől. A médiaszakértő szerint azonban ez is a szex témájának felhasználása: "A szex jól fogy, akármibe csomagolják" - fűzte hozzá.