Tévés sikerek és bukták

Vágólapra másolva!
Most, hogy elfogyott a bejgli, a nappaliban öt centi magasan áll a karácsonyi fenyő tűlevele, ideje visszapillantani az évre - tévés szempontból is. Nem kukkantunk át Amerikára, Angliára, csak a magyar tévék kínálatát nézzük át újra. Nem vizsgáljuk a bevételeket, nem tisztünk megkeresni a hibás döntések felelőseit, az MTV székháza elleni ostromot sem elemezzük itt: csak arra igyekszünk visszaemlékezni, milyen műsorokat, új ötleteket láttunk a hazai tévékben.
Vágólapra másolva!

A hazai tévéknél 2006 a nagy költségvetésű showműsorok (Szombat esti láz, Megasztár, vagy a gyengébb Megatánc) és az igényes, drágább amerikai sorozatok térnyerésének éve volt. Az RTL Klub őrzi vezető pozícióját régi, bevált sikerműsoraival (Esti Showder, Győzike, Barátok közt) és újabb sorozataival (A szökés, Gyilkos elmék, Lost), miközben a TV2 egy jobb tavaszt és egy gyengébb őszt zárt. A Viasat 3 erősödött célcsoportjában, az MTV-nél továbbra sem találják a módját, hogy visszacsábítsák a fiatalabb tévézőket. De kezdjük az elején!

Az IKO Kábeltévé Kft. 2006. január 2-án elindította Sport Klub elnevezésű csatornáját, ennek népszerűsítésében, a csatorna felkérésére Kovács "Kokó" István vállalt főszerepet. Induláskor már riadalmat váltott ki, hogy azzal reklámozták az új (negyedik) sportcsatornát, hogy "Csak itt látható majd a 2006-os futball-világbajnokság mind a 64 mérkőzése" - ugyanakkor az év elején igen kevés helyen volt Sport Klub (például a UPC uralta háztartásokban nem volt, sőt, sokáig úgy tűnt, nem is lesz). Számos hazai sportrajongó aggódott, hogy nem tudja majd kényelmesen, meghitt otthonában nézni a meccseket, a megszokott fotel mélyéről - aztán a helyzet nagyjából megoldódott: az igazán fontos találkozók az RTL Klubon mentek, nyárra meg több kábelszolgáltató megegyezett az új - mára már a Bundesligát is elhappoló - csatornával is. Hogy van-e hely négy sportcsatornának, arra választ ad majd 2007.

"Az MTV állami forrásokból 19 milliárd forintra számíthat ebben az évben, 4 milliárdot pedig kereskedelmi bevételekből teremt elő; a 2006-os üzleti tervben szereplő bevételek jelentősen nem haladják meg a tavalyit" - mondta Rudi Zoltán az év elején. A finanszírozás ugyanakkor nem volt probléma a két nagy kereskedelmi tévénél, ezek inkább a nézettséggel törődtek: a TV2 januárban még erősen megszorongatta az RTL Klubot, majd utóbbi egyre inkább javított eredményein és visszavette a vezetést. A TV2 lendületes évkezdése főképp annak köszönhető, hogy a csatorna komolyan vette a szilvesztert (az ismétlések aztán jöttek januárban), majd az Áll az alku is nagyot szólt, többször ért el 2,2 milliós nézettséget.

Néhány műsor már ekkor látványosan agonizált (Buzera), más, jobb nézettséget hozó doku soapok körül ment a huzavona (Győzike), folytatódott februárban a harmadik Megasztár. Már ekkor lehetett sejteni, hogy a külföldön szép sikert arató táncműsorok ide is elérnek: a Megasztár sajtótájékoztatóján jelentette be a TV2, hogy ősszel Megatánc néven indít tehetségkutatót (az ötlet korántsem eredeti, Do You think You can dance? címmel már futott ilyen az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában), ugyanakkor az RTL Klub is jelezte, hogy táncra perdül, de nem ismeretlen tehetségekkel, hanem sztárokat visz parkettre, a Dancing with the Stars mintájára. Itt jegyezzük meg, 2007-ben is könnyen előfordulhat, hogy a két rivális párhuzamosan halad, ugyanis mindkettőnél terveznek jégtáncos-sztáros műsort, és talán fogyi-show is lesz, ha nem vigyázunk vonalainkra.

Forrás: RTLKLUB

Cadillac Drive - nem kellett az elvontabb humor

Az új bázisra költözött RTL-en elindult a Cadillac Drive, Fábryval és Wahornnal, de a nézettségi adatokból hamar kiderült, hogy nem találkozik a tömegízléssel, így a tévés-vicces road-movie későbbi időpontra került, az Esti Showder műsorvezetőjének nagy bánatára. Elstartolt az Ecopoly, illetve a Rejtélyek városa, egy izgalmasnak ígérkező ufós-misztikus sci-fi, csak az rontott a képen, hogy közben tudni lehetett, hogy az USA-ban bukott a sorozat, így az első évad után akkor sem lesz folytatás, ha a magyarság fele ezen csüng. A TV2 sem csak ismételgetett, Sváby átverős műsorával jelentkezett, többek közt: a Nem a te napod nézettsége általában attól függött, hogy ki az átvert személy. Havas Henriken például sokan akartak röhögni, de akadt adás, ami nem került be a Top 30-ba sem.

Az AGB Nielsen adatai szerint márciusban, az év 12. hetében fe-fej mellett haladt a két nagy kereskedelmi tévé, legalábbis a teljes lakosságot tekintve. 27,8 százalékot értek el a csatornák, miközben a fiatalabb célcsoportban hét tizednyi volt az RTL Klub fórja. Áprilisban a mérések szerint legalább 3 millió 572 ezer tévéző kísérte figyelemmel a Gyurcsány-Orbán politikai vitát a három legnépszerűbb hazai tévécsatornán. A valós szám ennél nyilván nagyobb volt, hiszen több, kisebb tévécsatorna is ugyanazt a képet és hangot közvetítette. A négypártit ennél kevesebben követték, majd később, a választási műsort legtöbben az m1-en figyelték.

Forrás: [origo]

Napi dózisban egy év alatt elfáradt az Alku

A Kamera Hungárián közönségdíjat vitt el Gundel Takács Gábor, mint műsorvezető, és az Áll az alku, mint műsor. Stúdióbeszélgetések közt nyert a Bestseller, műsorarculatban, tematikus magazinként pedig a Dob+Basszus, a szórakoztató műsorok közt pedig a Megasztár, azaz inkább az MTV és a TV2 örülhetett.

Májusban már lehetett tudni, hogy az év egyik nagy dobása a kereskedelmi tévéknél a Szombat esti láz, mert a jó nézettség miatt az RTL Klub meghosszabbította a show-t, rádobott még egy hetet. Végül a tavasz legnézettebb műsora lett a magyar tévékben, 2,6 millió követővel: a dobogóra került még a Legyen Ön is milliomos (2,47 millió) és az Áll az alku (2,3 millió) is.

Az év első fele az ATV erősödéséről is szólt. Nézőket hozott az m1-ről átvándorolt Névshowr, majd jóval később, a szintén Hajdú Péterrel jelentkező Esti Frizbi. Friderikusz februárban indult volna új műsorával, végül csúszott, de a választások előtt elstartolt a Friderikusz Most. "A BBC News Night című műsorának is kellett idő, hogy megtalálja a nézőit. Az első félévben nem tartom annyira fontosnak a nézettséget - utána viszont annál inkább! A legjobb, ha a minőség együtt jár a jó mutatókkal" - vélte Friderikusz, hozzátéve, hogy A Szólás szabadsága megfelelő nézettsége is több hónap után állt be. Az ATV elégedett, a műsor a csatorna átlagát javítja, így jövőre is folytatódik.