Csúnya rabok vertek szép feleségeket

Vágólapra másolva!
A lanyha, lomha nyár, az ismétlésekkel teletűzdelt, Bud Spencert és százszor látott vígjátékokat felvonultató esték után tegnap végre összecsapott a két nagy kereskedelmi tévécsatorna, több új sorozat indult mindkét adón.
Vágólapra másolva!

Nem volt hiábavaló a költséges és harsány reklámkampány. Óriásposztereken, nyikorgó villamosok oldalán, hatalmas betűkkel reklámozta A szökés című sorozatát az RTL, de nem lehetett kinyitni újságot sem úgy az elmúlt napokban, hogy ne találkozzék az ember egy féloldalas-oldalas hirdetéssel. Bár a rivális TV2 is jócskán költött az ugyanazon időpontban, szerda este kilenckor adásba kerülő Született feleségek második évadjának első részére, az első összecsapást az RTL nyerte.

Tegnap este, az AGB Nielsen mérései szerint a legnézettebb műsor a Barátok közt volt, közel 1,8 millió nézővel, az utána következő A szökés pedig 1,57 millió nézőt érdekelt, az épp tévézők egyharmada választotta. A TV2-nél a Rejtélyes vírusok nyomában botrányosan rosszul nyitott, este nyolckor alig 747 ezer nézőt érdekelt, a tévézők 16,5 százaléka figyelte - ez borzasztó rossz eredmény. A nyolcas műsor persze azért is fontos, mert sokan - lustaságból, megszokásból - maradnak az adott csatornán. Könnyebb megtartani a nézőket, mint átcsábítani: a vírusos sorozat nagyon lezúzta a TV2 nézettségét. A Született felségek átvitték az egymillió nézőt, de ez csak 22,2 százalékos közönségarányt jelentett tegnap. Ennél még a valamivel korábban kezdett, ám háromnegyed tízig tartó Állami áruház is jobban teljesített az m1-en.

A kereskedelmi célcsoportnál A szökés 42,3 százalékos közönségaránnyal nyitott, ami nagyon jó, még akkor is, ha tudjuk, hogy egy nagyon reklámozott új sorozat első része általában nagy érdeklődést vált ki. A 18 és 49 éves kor közti nézőknél a Született feleségek csak 27,2 százalékot hozott a TV2-nek, az azt megelőző Rejtélyes vírusok nyomában pusztán 20,1 százalékot ért el, A médium pedig az összes néző negyedét érdekelte.

A TV2 azzal vígasztalódhat, hogy a 18 -39 éves városi nők 40,6 százaléka a Született feleségek-et nézte, míg A Szökés-t csupán 32 százalék választotta.

A Született feleségek-ről már számtalanszor írtunk, pár szóban most nézzük A szökés-t. A sorozat első részében már több történt, mint némely zsengébb mozifilmben. A második percben már egy bankrablás közepébe csöppen a néző, a negyedik percben pedig már be is gördül a rabomobil a komor fegyház füves udvarára - a gyep minőségét sok NB I-es futballcsapatunk megirigyelhette. Hamar felbukkan a gonosz, keménykedő fegyőr (ahogy az a börtönfilmeknél szokás), pár perc után kialakul az első, obligát bunyó az udvaron - itt mellesleg praktikus és költségkímélő lett volna leforgatni még pár klipet rapegyüttesek számára, annyi kapucnis, zord tekintetű fekete fegyenc téblábolt fel és alá.

A fű később is szerepet játszik, a halálraítélt szereplő fiát elkapja a rendőrség másfél kiló marihuánával. A sorozatban feltűnik még egy rabtárs, akinek ugyan 16 hónapja van még az elvileg legszigorúbb fegyházban, de mégis kap engedélyt, hogy szeretkezzen csábos menyasszonyával egy meghitt cellában. Kétségkívül érdekes figura még az igazgató, aki szokatlanul kedves, nyitott, érdeklődő és jószívű (pont az ellenkezője a börtönfilmek szadista, kéjenc, militarista direktorainak). A pasas a Taj Mahal mását próbálja (gyufából?) összeállítani imádott felesége számára, ebben a mikroépítkezésben számít a mérnökember, Michael segítségére. Ő viszont nem azért hagyta magát elfogatni szándékosan, hogy piszlicsáré munkákat végezzen, hobbi maketteket építsen a főnök irodájába, ő inkább bátyját szándékozik kiszabadítani.

A Prison Break hasonlóan épül fel, mint az ABC Lost vagy Született feleségek című sorozata, vagy akár a 24: az epizódok összefüggnek, hosszú eseményláncolatot, bonyodalmas sztorit alkotnak. Aki kihagy két részt, az utána ülhet hosszan, ráncolt homlokkal és értetlen arccal, hogy összeragassza az elszakadt szálakat, hogy kiderítse, mi is történt az elmulasztott időszakban. Az ilyesfajta sorozatok erősebb függést alakítanak ki, mint például a Jóbarátok vagy a Helyszínelők - utóbbiak akkor is kellemes szórakozást jelentenek, ha kihagy a néző akár egy fél évadot is.

Kalmár Csaba