Tojt az Aranycsirke, ünnepelt az RTL Klub

Vágólapra másolva!
Noha a Magyarországon forgató Christopher Lambert korai kelésre hivatkozva lemondta a gálát, ez senkit nem zavart. Az RTL Klub által hazai Oscar-díjként reklámozott díjkiosztón feltűnt a tévécsatorna minden sztárja, de a nagy rivális kereskedelmi tévé egyik-másik szereplője is felbukkant a nyüzsgő sokaságban, megrakott kistányérral és kecses borospohárral egyensúlyozva. Az ezúttal is sokat szövegelő Fábry pont úgy szólt, mint bármelyik Showderben, a kisfilmek ötletesek és jól kivitelezettek voltak, és úgy általában, a helyszínről szemlélve igényes show-t láthatott a sok híresség.
Vágólapra másolva!

A Kongresszusi Központ elé a Bk népszerű Kertész Gézája, Németh Kristóf kétszer is érkezik, fél perc alatt, mintegy spontán: elsőre visszaküldik, másodjára jó, a kamera is rajta, Dombovári Vanda mikrofonnal kezében lekapja pár szóra. Öt méterre tőlük gördeszkás, lógógatyás suhancok figyelik a hírességek érkezését, azt, amint mosolyogva masíroznak fel a vörös szőnyeggel lefedett lépcsőn, néhány villanó vaku kereszttüzében. A deszkás ifjoncok összesküvést szőnek, viccből meg akarják zavarni a pompás eseményt, arról sutyorognak, hogy ezzel bekerülnének a tévébe és a lapokba. Végül semmi nem lesz a kis emberek nagy terveiből, helyette flegma arccal legurulnak a BAH csomópontig, miközben rendületlenül érkeznek az RTL-es sztárok.

Nem csak az Aranycsirkét kitaláló tévécsatorna képernyős szereplői vannak jelen, a már jó ideje a TV2-nél lévő Liptai Claudia is ott sétál a kagylómártással leöntött, tésztában sült fogas és a többi ínyencfalat közt. A választékra nem lehet különösebb panasz, csak feltűnő, hogy - bár széles az italkínálat - nincs sör, hiába, az a proletariátus itala, nem lenne elkelő.

A show élőben viszont élvezhető, négy-öt táncos-zenés előadás szakítja meg a hazai közönségfilm ünnepét: férfiak körében feltétlen siker volt a háremes tánc, illetve Oroszlán Szonja előadása. A fegyelmezetlen, rakoncátlan hírességek azonban alig várják a reklámblokkot, menten felpattannak és elindulnak kifelé - bár egy türelmesnek tűnő hang többször is kérleli őket, már-már könyörögve, hogy maradjanak helyükön, a nagy kerek asztalok mellett, a filmesek, RTL-es sztárok és támogatók csak mennek kifelé rendületlenül, hogy a folyosón egy-egy cigaretta mellett megbeszéljék, hová is tart a magyar film, ki kivel forgat, lesz-e lóvé. A médiaszemélyiségek külön csoportokba rendeződnek, van Valami Amerika-asztal, Kontroll-asztal, Heti hetes-asztal és Barátok közt-asztal, miközben a Padödö-lányok a Romantic énekesnői mellett ülnek - ez utóbbinál nem fedezünk fel rendszert, nem találjuk a kohéziót.

Közben megtudjuk, hogy a kissé feszengő Szabó Győző nem izgul, "mert minden csajnak Csányi jön be", hogy Gáspár Sándornál nincs külön helye a díjaknak, de büszke volt lánya alakítására az Apám beájulna című tinifilmben. A későbbi győztes, Koltai Róbert arról beszél, hogy a film hozza a nézők megbecsülését, és a közönség szeretete, a taps számára fontosabb, mint az elismerés. Fábry közben néha belehúz, néha lelassul, majd az elmaradhatatlan design center során feltűnik Sztálin mutatóujja a Csinibaba című filmből, Jockey fél whiskyje a Dallas-ból. Közben magyar filmtörténeti divatbemutató is van, meghasonlott, bakancsos bölcsésszel, Kontroll-ban látott macilányal, rendőrnővel, Hyppolittal, ősmagyarokkal, táncoló sült krumplival az Argó-ból.

Forrás: MTI
Koltai Róbert

A divatbemutató után a hetvenes évek végén a magyar filmiparba bekerült Fábry sokadszorra elmondja kedvenc viccét (hová mész fiam, laposelemér', nem a nevedet kérdeztem), majd annak fontosságáról beszél, hogy néhány film miatt hiába fanyalgott a kritika, ezek bizony a közönséget megnyerték maguknak. A karzaton ülő közönség közül pár alakot viszont a főszponzor tömény italai győzték meg: nem azzal van a baj, ha valaki menten kihasználja, hogy ingyen berúghat, ordenáré módon, hanem azzal, hogy hangosan kurjongat (Szeva, Jani! Jó vagy, Sanyi! Mondjad, Karesz! - attól függően, hogy Gálvölgyit, Fábryt vagy Makk Károlyt mutatják).

Miközben Jelcin elnök atomkofferével "érkezik" a gumicsirkés srác, megtudjuk, hogy Christopher Lambert is meg volt híva a gálára, ám korán kel, így nem jött el. A Hegylakó így lemarad pár vicces, korábban felvett kisfilmről, melyben akad autósüldözés is, ám a bűnbanda végül nem tudja lenyúlni az Aranycsirkét. A show hosszabb a vártnál, a nép figyelme lankad, a dohányos hírességek minden tiltás ellenére minden reklámblokk alatt kiosonnak füstölögni, és csak nagyon vonakodva térnek vissza. Tizenegy óra után végre bejelentik a győzteseket: Makk Károly szólítja a színpadra Koltai Róbertet, ő pedig a világot jelentő vászonról, a vidéki színészként kezdett pályáról beszél, majd köszönetet mond mindenkinek akivel együtt dolgozott, együtt játszott, megköszön minden nevetést és röhögést, és hálás a barátoknak, szülőknek.

Forrás: MTI
Szabó Győző, Eszenyi Enikő, Csányi Sándor, Badár Sándor és Balla Eszter, a Kontroll című film szereplői, miután átvették a legjobb filmért járó díjat

Mint egy jó meccs végén, itt is felgyorsulnak az események, pillanatokon belül levonul Koltai Róbert, jön Koltai Lajos: "Ti öten ezt a díjat már megnyertétek. Mindegy, hogy ki megy fel a színpadra. De aki felmegy, azt ünnepeljük meg, mert ez az este az övé" - mondja, majd bejelenti, hogy a már sok díjat bezsebelt Kontroll nyeri az Aranycsirkét is. Taps, köszönetek, ám a film rendezője, Antal Nimród épp Amerikában, alkotása New York-i bemutatóján vett részt, ezért nem lehetett jelen a jeles magyar filmes eseményen. Az Aranycsirke azonban nem marad gazdátlanul, a film producere, Hutlassa Tamás veszi át.

A szervezők alapos munkát végeztek: noha a csirkés srác akciójeleneteit, őrült száguldozását és kocsitörését korábban vették fel, kifelé menet még látjuk, hogy a szétzúzott autó ott állt a bejáratnál, mintha az új szlenget elindító reklámok figurája valóban a show közben érkezett volna a helyszínre, sok kaland után.

Kalmár Csaba