Már ötéves, de még mindig nem szabadulunk tőle

The Elder Scrolls V: Skyrim
Vágólapra másolva!
Öt éve, hogy megjelent a legendás The Elder Scrolls-játéksorozat legutóbbi része, a Skyrim, és a játék keltette hullámok még mindig nem csillapodnak, hiszen október végén megjelent a Special Edition kiadás, ami a neve ellenére csak az aktuális konzolgeneráció tulajdonosainak tartogat értékelhető újdonságokat.
Vágólapra másolva!

A The Elders Scrolls V: Skyrim-ből nem a Special Edition az első újrakiadás, hiszen 2013-ban kaptunk egy Legendary Edition névre keresztelt változatot, ami az alapjáték 1.9-es verziója mellett tartalmazta az addig megjelent fizetős DLC-ket, a Dawnguard-ot, a Hearthfire-t és a Dragonborn-t is, igaz, akkor még csak PC-re, Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra.

Az október 28-án kiadott Special Edition ugyan megvásárolható PC-re is, de ez a verzió nyilvánvalóan a konzolosoknak szól, hiszen ez a változat már futtatható Xbox One-on és PlayStation 4-en, és az említett három kiegészítő mellett egy olyan extrát is tartalmaz, ami korábban nem volt jellemző a Microsoft és a Sony játékgépeire:

akár már modokat is telepíthetünk, amelyeknek hála a játék könnyebbé, szebbé és tartalmasabbá válik.

A PC-seknek jó hír, hogy ha a Steamen rendelkeznek a program korábbi verziójával és a DLC-kkel, akkor a Special Edition automatikusan a birtokukba került október végén, és ők is élvezhetik az olyan újdonságokat, mint a ráncfelvarrott grafika.

A Special Edition konzolos verziója hiába szebb, mint a Skyrim PS3-as és Xbox 360-as verziója, napjaink játékaival már nem veheti fel a versenyt Forrás: Bethesda

Ez konkrétan átdolgozott effekteket és a korábbinál jóval látványosabb bevilágítást jelent, illetve nem elhanyagolható újdonság, hogy a játék ezen verziója már 64-bites technológiát használ, aminek hála a program zökkenőmentesebben fut, mint az elődei.

Persze ettől kevesen esnek majd hanyatt, hiszen a grafika terén semmi olyat nem nyújt a speciális kiadás, amit a modderek ne oldottak volna meg sokkal szebben már évekkel ezelőtt.

Jobb későn, mint soha

Aki annak idején játszott a Skyrim Xbox 360-as vagy PlayStation 3-as verziójával, az tudja, hogy ezen a két platformon (de főleg PS-en) elég nagy csalódás volt a játék, egyrészt a meglehetősen gyenge grafika, másrészt az idegőrlő töltési idők miatt.

Az Xbox One-os és PS4-es Special Edition ezt a csorbát igyekszik kiküszöbölni, viszont az aktuális generáció konzoljain hiába muzsikál jobban a játék, a szebb effektek és a magasabb textúrák egy pillanatra sem képesek feledtetni, hogy egy ötéves játék feljavított verzióját töltöttük be.

A Skyrim még öt évvel a megjelenés után is egy kifejezetten hangulatos játék, ha valamilyen okból kimaradt volna, érdemes bepótolni Forrás: Bethesda

Ez következik abból, hogy a Skyrim már a maga idejében sem volt egy kifejezetten szép program, és hiába érzékelhető a pozitív változás, az egyes részegységek átdolgozása nem veheti fel a versenyt az elmúlt öt év grafikai fejlődésével. A Skyrim ugyan még 2016-ban is hangulatos, helyenként egészen látványos játék, de

a Special Edition például nyomába sem ér a The Witcher 3: Wild Hunt ámulatba ejtő világának.

Az összképet ráadásul tovább rontja, hogy a fejlesztők a karakterek animációihoz egy ujjal sem nyúltak hozzá, és ami már 2011-ben sem volt túl igényes, az 2016-ban már egészen nevetségesnek hat. Persze meg lehet szokni a robotként mozgó szereplőket, de egy 17 000 Ft környékén vesztegetett újrakiadás esetében

azért joggal várhatnánk, hogy a program minden része napjaink követelményeihez legyen igazítva.

Arról nem is beszélve, hogy hiába kapunk végre Full HD felbontást, a fejlesztőknek a PS4 és az Xbox One erősebb hardverén sem sikerült elérniük, hogy a játék stabil 60 képkocka/másodperc képfrissítéssel fusson.

Konzolra azért van értelme

Amiért mégis érdemes lehet beruházni a programra (ha még nincs meg, vagy csak az előző generáció konzoljain játszottunk vele), az a mindenféle bütykölés nélküli moddolás lehetősége, ami korábban kizárólag a PC-s játékosok privilégiuma volt.

A modok között egyszerűen lehet böngészni, egy gombnyomással letölthetőek, és bármikor kikapcsolhatók Forrás: Bethesda

Mindezt ugyan a saját felelősségünkre tesszük (a játék jóval instabilabbá válhat tőlük), és ilyenkor a trófeák és achievementek begyűjtésére sincs lehetőség, de az elérhető kiegészítéseknek hála a játék látványa tovább turbózható, extra küldetések és tárgyak emelhetőek be az amúgy is hihetetlenül tartalmas programba, illetve elérhetővé válnak olyan csalások, amelyeknek hála jóval könnyebbé válik a fejlődés, a felszerelés beszerzése és a történetben való előrehaladás.

Ez elsőre teljesen jól hangzik, viszont a PlayStation 4 esetében itt sem tökéletes az összkép, ugyanis a Sony erősen megkötötte a játékot kiadó Bethesda kezét. A konzolt gyártó cég csak a programon alig-alig változtató modok telepítését tette lehetővé, így az a nem túl szerencsés helyzet állt elő, hogy jelenleg Xbox One-on majdnem másfélszer több rajongói módosítás érhető el, mint a Sony gépén.

PS4-en a modok száma szerényebb, mint Xbox One-on, de azért itt is bekapcsolhatjuk, hogy az alapverziónál több aljnövényzet vegyen körül minket Forrás: Bethesda

A The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition egy furcsa újrakiadás, hiszen PC-n alig van értelme beszerezni, konzolon már inkább, de még ebben az esetben is

ott motoszkál az emberben, hogy nem pont azt kapja a pénzéért, ami 2016-ban elvárható lenne.

Viszont ennek ellenére, ha korábban nem, vagy csak az előző generáció gépein sikerült játszani vele, a beszerzése akkor is javasolt, mert hiába nem tökéletes a Special Edition, pár száz órányi varázslatos szórakozást azért még így is csont nélkül biztosít.