A személyesség a blogok egyik vonzereje

Vágólapra másolva!
Leginkább az egyedi hangvétel és a máshol nem fellelhető tartalom miatt keresik az internetezők a blogokat - áll egy friss felmérésben. Míg korábban javarészt privát gondolatokat közvetítettek, ma egyre inkább alternatív médiaként szolgálnak a webes naplók. 
Vágólapra másolva!

Leginkább az egyedi hangvétel és a máshol nem fellelhető tartalom miatt keresik az internetezők a blogokat - áll egy friss felmérésben. Míg korábban javarészt privát gondolatokat közvetítettek, ma egyre inkább alternatív médiaként szolgálnak a webes naplók.

A blogok, íróik és olvasóik is egyre meghatározóbb szeletét jelentik az internetezők társadalmának, ennek megfelelően a szokásaikat kutató felmérések száma is egyre nő. Az ilyen témájú kutatások legfrissebb darabja (2005 februári és márciusi adatokkal) a CNN, az USA Today és a Gallup közös munkája, amely néhány meglepő adatot is közöl. A felmérés az Egyesült Államok felnőtt internetezőit kutatta, fókuszában a bloghasználat gyakorisága és az internetezők korának összefüggése állt. Az adatokból kiderül, hogy a 18-29 év közötti korosztály ötöde olvas blogot - ők a legfogékonyabbak erre a műfajra - a 30 és 49 év közötti korosztályban valamivel kevesebben (16 százalék), míg az 50 és 64 év közöttiek között még kevesebben (14 százalék) olvasnak legalább havonta valamilyen hálónaplót. Érdekes, hogy a 65 év feletti internetezőknek is még a 7 százaléka olvas havonta blogot - áll az Információs Társadalom es Trendkutató Központ Infinit hírlevelében.

Az érem másik oldalaként a legfiatalabb korosztálynak közel 60 százaléka soha nem olvasott még blogot, és ez az arány az évek számával egyre csak nő: a 30 és 49 közöttiek esetében 68 százalék, az 50 és 64 év közötti korosztály esetében 75 százalék, míg a 65 év felettiek esetében 90 százalék.

Szerencsére a kutatók ennél mélyebbre ástak munkájuk során, és az elsőre félrevezető kép (a fiatalok szeretik a legjobban a blogokat, stb.) árnyalódik. Természetesen itt (is) a százalékos kimutatások csapdájáról van szó. A 18 és 29 közötti korosztály 91 százaléka internetezik ma az Egyesült Államokban, és szinte felük (44 százalék) olvas blogot. A 65 év feletti korosztály egyharmada internetező (!), és ennek az online népességnek a harmada olvas blogot. Ebből a megközelítésből szemlélve a nagy szakadék csökkenni látszik.

A blogok és a politika

Az utóbbi időben többen kiemelték a politika és a politikusok nagy szerepét a blogok terjedésében. Ezen felmérés alapján a blogok információközvetítő szerepe nő, ám ennek ellenére ma még viszonylag kicsi. Az amerikai polgárok valamivel több, mint fele szerzi a helyi televízió híreiből mindennapi információit, 44 százaléka tájékozódik a helyi lapokból, 39 százalékuk támaszkodik az országos kábeltévék híreire és csak 3 százaléka az érdeklődőknek gyűjt híreket napi rendszerességgel a blogok segítségével.

A jelentés újra megerősíti a bloggerek önfenntartó, önmagába hajló világának jellegét nem csak a fenti adatokkal, hanem azzal is, hogy főleg azok olvasnak napi rendszerességgel blogokat, akik maguk írnak is ilyet.

Az adatszolgáltatók arról is nyilatkoztak, ki miért olvas blogokat: a legtöbben az egyedi, máshol meg nem található hírek miatt (75,3 százalék), mások a több nézőpont előnyét emelik ki (74,6 százalék), harmadik helyen az őszinteség, mint érték szerepelt (60 százalék), szinte ugyanennyien pedig a gyors hírszolgáltatás miatt olvasnak blogokat (58,9 százalék). Többen kiemelték a személyesség vonzerejét, vagy azt, hogy a blogok segítségével beleláthatnak a kulisszák mögé, könnyebb átlátniuk a világot.

ITTK Infinit