Hatmilliárdos bírságot kapott az Avast

home office internetezés böngészés számítógépezés computer távmunka
Fotó: Annie Spratt / Unsplash
Vágólapra másolva!
Eladta a felhasználók böngészési adatait, most a tengerentúlon is elsimította az ügyet.
Vágólapra másolva!

Nincsenek ingyen a magukat ingyenesnek mondó vírusirtók. A piac egyik legismertebb szereplőjének számító Avast márka böngészőkiegészítőiről és antivírusairól 2020 elején kiderült, hogy gyűjtötték a felhasználók böngészési előzményeit, ezeket vállalat a Jumpshot nevű leánycégén keresztül 2014-2020 között marketinges célokra értékesítette.

A botrány hatására az Avast nagyon gyorsan kikapcsolta az érintett termékek adatgyűjtési funkcióját, majd röviddel később magát a Jumpshotot is megszüntette, miközben azzal védekezett, hogy anonimizálva értékesítette az információkat. Ezzel természetesen nem ért véget a történet, a GDPR megsértése miatt az Avast tavaly márciusban 13,7 millió eurós bírságot kapott Európában, most pedig az USA Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) 16,5 millió dolláros, azaz 5,93 milliárd forintos büntetést szabott ki a cégre.

„Az FTC rendszeresen indít pereket olyan vállalatok ellen, amelyek hamis színben tüntetik fel az adatkezelési gyakorlataikat. Ennek ellenére különösen bosszantó, hogy Avast specifikusan a böngészési előzmények megvédésével és a netes követés csökkentésével reklámozta a termékeit a felhasználóknak, miközben ő maga gyűjtötte és értékesítette ezeket az adatokat” – olvasható Lina Khan, az FTC elnökének üggyel kapcsolatban kiadott közleményében. 

Az ügynökség kiemelte, hogy a vállalat nem végzett elég jó munkát a begyűjtött adatok anonimizálásakor, a vevők potenciálisan összeköthették konkrét személyekkel a megvett információkat.

„Ugyan nem értünk egyet az FTC vádjaival és a tények általa történt karakterizációjával, azonban örömünkre szolgál az ügy lezárása, a több millió ügyfelünk továbbiakban történő szolgálása” – kommentálta az Avast szóvivője a megállapodást.

Az Avast és az FTC tárgyalótermen kívül egyezett meg a 16,5 millió dolláros bírságról, így jogtechnikai értelemben az alperes semmilyen jogtalanságot sem ismert be. A pénzbírságon túl az FTC megtiltotta a cégnek, hogy böngészési adatokat értékesítsen a jövőben, a Jumpshotnak annak idején küldött adatokat pedig meg kell semmisítenie.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!