Középkori csatákat játszhatunk újra

Age of Empires 4, sorozat, stratégiai, játék, teszt
Megjelent az Age of Empires 4, a sorozat a legújabb része.
Vágólapra másolva!
Vannak játékstílusok, amelyek sosem mennek ki a divatból, és ezek közé tartoznak a stratégiai programok is. Mindig lesznek olyan beállítottságú emberek, akik számára az összetett logikus gondolkodás az akciók, sportok és száguldozás helyett vagy mellett. Nekik szólt és szól a mai napig az Age of Empires sorozat, amely a történelmi korokat dolgozza fel, és amelynek negyedik része a napokban érkezett meg a boltokba.
Vágólapra másolva!

Valós időben

A legfrissebb epizód a középkorba kalauzol el minket, ahogy több nagy kampány során kell bizonyítani rátermettségünket. Az elődökhöz hasonlóan maradtak a készítők a valós idejű stratégiai variánsnál, azaz nem egymás után lépkednek a játékosok, hanem mindenki egyszerre adja ki a parancsait. E megoldás előnye, hogy pörgősebbé teszi a játékmenetet, de tény, hogy így könnyebben kerülhetünk időzavarba, és előfordulhat, hogy egyszerre nagyon sok mindenre kell figyelni, ami megkavarhatja a dolgokat. De hát az élet is ilyen, és nem csoda, hogy ez az alkategória a legnépszerűbb mind a mai napig a stratégiák univerzumában.

Megjelent az Age of Empires 4, a sorozat a legújabb része. Forrás: Origo

Az irányításhoz szükség van egérre és billentyűzetre is, de a program szerencsére rendelkezik egy oktató szekcióval is, amely mindenre megtanít. A program magyar nyelven sajnos nem kommunikál (vagy legalábbis mi erre az opcióra nem bukkantunk rá), de előfordulhat, hogy a későbbiekben egy frissítéssel ezt orvosolják, mint ahogy arra korábban már láttunk példát. De a megértést számos ábra, ikon, ki animáció is segíti, így igazából az is boldogulhat, aki nem beszél egy világnyelven sem, de szótárazni azért hajlandó egy kicsit. A tapasztalataink szerint nagyjából 1-2 nap alatt akár egy kezdő is teljesen jól belejöhet a dolgokba, szóval attól senkinek sem kell tartania, hogy ne boldogulna a vezérléssel. A terepet a szokásoknak megfelelően madártávlatból, kicsit döntve, ál-3D környezetként látjuk. Ez jó és látványos módszer, nem csoda, hogy maradtak ennél a megoldásnál.

Középkori ütközetek

A feladatunk a korábbi részekhez hasonlóan általában az, hogy építsünk ki egy mini birodalmat, teremtsük meg annak gazdasági alapjait, és ezt követően hozzunk létre egy hadsereget, amivel majd meghódítjuk az ellenségeinket. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, hogy egy településen instruálni kell a lakosokat, hogy gyűjtsenek különféle nyersanyagokat, mi pedig eldönthetjük, hogy azokat hogyan használjuk fel. Felhúzhatunk épületeket, amelyeknek köszönhetően még több munkásunk lehet, de figyelni kell az ellátásukra, az ipari és hadi létesítmények fejlesztésére is. Közben pedig időről-időre megtámad bennünket valami átok ellenség, szóval figyelni kell a települések védelmére is, tehát a játékos dolga egyáltalán nem egyszerű.

Történelmi összecsapásokban vehetünk részt. Forrás: Origo

Mint említettük, a program középkori környezetbe kalauzol el minket, így az építmények, lehetőségek, katonai egységek is ezt a kort idézik. Bejárhatjuk a normannok által megszállt Britanniát, a száz éves háború által sújtott Franciaországot, ellátogathatunk a Mongol birodalomba és a Kijevi Nagyfejedelemségbe is. Tehát a változatosságra nem lehet panasz, és abban is egészen biztosak vagyunk, hogy idővel új kampányok is jönnek majd, és talán magyar vonatkozású események is felbukkannak idővel a játékban, mint a Civilization vagy a Total War esetében. Természetesen a szokásoknak megfelelően minden nemzet rendelkezik speciális egységekkel, amelyek extra előnyt jelenthetnek a vetélytársak ellen.

Különleges egységekkel is találkozhatunk. Forrás: Origo

A szoftverben kiemelt szerep jut a hadseregek vezetésének, tehát ki kell találnunk, hogy milyen típusú egységekből álljon egy-egy hadtest. Már csak azért is, mert mindegyiknek megvannak az előnyeik és a hátrányaik egyaránt. A lovasok például gyorsak, és az íjászok ellen nagyon jól bevethetőek, viszont a lándzsások egy pillanatok alatt kifilézik őket, ellenük viszont a fürgébb távolsági fegyverekkel operáló katonák válhatnak be. Emellett figyelni kell a terep adottságaira is, és akár védműveket is felhúzhatunk.

És ha már itt tartunk: Az Age of Empires 4-ben kiemelt szerep jut a látványos és hosszan tartó várostromoknak.

Ezeket egész jól sikerült szimulálni, így tényleg átélhetjük azt, hogy milyen volt, amikor egy-egy kapu vagy falrész megtartása, illetve elfoglalása döntötte el egy-egy csata sorsát.

Valós idejű stratégia a stílus. Forrás: Origo

A program nagy szabadságot nyújt, szó nincs arról, hogy van egy győzelmi recept, amelyet meg kell találni, amelyhez igazodni kell. Egy-egy missziót százféleképpen meg lehet nyerni, ami azért remek dolog. Az új Age of Empires részben minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektettek a többjátékos módra, azaz, hogy valódi emberek ülhessenek le egymással játszani. Szándékosan nem írtuk, hogy ellenségként, hiszen akár arra is van mód, hogy szövetségek köttessenek, és így barátok egymást támogatva játszanak.

Grafika és hang

A stratégiai játékok látvány terén sosem vehették fel a versenyt a direkt erre kihegyezett akció vagy szimulátor programokkal. Az Age of Empires sem váltja meg e téren a világot, de ettől függetlenül a látványvilágot csak dicsérni lehet. A fejlesztők érezhetően apait-anyait beleadtak, hogy a környezet élőnek, valósághűen tűnjön. Odafigyeltek az apró részletekre, azaz, hogy például legyenek itt-ott elszórva kaszák-kapák, disznók és csirkék mászkáljanak a falvakban, az árokparton heverjen egy eldobott zsák, és még sorolhatnánk a példákat. Nem azt mondjuk, hogy ez minden idők legszebb játéka, de az is igaz, hogy esetenként hatalmas terepet és akár több száz egységet is kezelnie kell a programnak, tehát érthető, hogy azért voltak korlátok. A korábbi AoE játékokra jellemző instabilitási problémáknak egyébként nyomát sem leltük, a program nem szaggatott, nem akadt be, és ha úgy ítéli, hogy gyenge a gépünk teljesítménye akkor azt jelzi, és képes automatikusan is módosítani a beállításokon. Tehát például levesz a grafika részletességéből vagy csökkenti az effektek minőségét.

Hatalmas csatákban vehetünk részt. Forrás: Origo

A hangok terén az Age of Empires nagyon erős, már az 1997-es első rész is lenyűgöző volt e téren, és 2021-ben sincs ez másként. A zajok, zörejek, tehát például a patadobogás, kardcsattogás nagyon élethűek, a zenei aláfestés pedig egyszerűen pazar.

Vélemény

Az Age of Empire 4. része nem hozta el a stratégiai játékok forradalmát. Az alapok már ismerősek a korábbi epizódokból, de a fejlesztők valószínűleg úgy voltak vele, hogy a bevált recepten nem szükséges radikálisan módosítani. A hangulat remek, a látványvilág kiváló, és a kezeléssel sincsen semmi probléma. A kihívás megfelelő, nehéz fokozatra állítva sok kudarcban lesz részünk, de hát ezt követően édes igazán a diadal. A multiplayer, azaz több játékos részt pedig nagyon jól megoldották. Mindent összevetve azt mondhatjuk, hogy a szoftver szórakoztató, hosszú időn át képes lekötni az embert. Úgy képes megteremteni a középkori csaták, várak és vidékek miliőjét, amelyet máshol eddig nem nagyon tapasztalhattunk, és ennél többre talán nincs is szükség.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!