A játékgép, amelynek megjelenését az egész világon várják

2020.08.01. 22:57

Már most sejthető, hogy mi lesz a 2020-as karácsony egyik slágere: Az új PlayStation 5. De mi az oka annak, hogy az egész világ lélegzetvisszafojtva várja egy játékgép megjelenését? Miért és mikor lett ennyire fontos a PlayStation?

Az első nagy dobás - PlayStation 1

Amikor a kilencvenes évek elején a Sony bejelentette, hogy egy asztali játékgépen dolgozik, mindenki csak legyintett. Egyrészt a piacot akkoriban monolitként uralta a Nintendo és a Sega. Melléjük pedig senki sem tudott felnőni. Még az olyan nagyágyúk is elvéreztek ezen a fronton, mint a legendás Commodore és az Atari. Másrészt pedig az általánosan elterjedt vélemény az volt, hogy a játékos univerzumban a jövő a hordozható és asztali számítógépeké, amelyek sokoldalúbbak, bővíthetőek és ezáltal képesek haladni minden évben a korral. Szóval a tervre úgy tekintettek, mint a Sony egy újabb habókos ötletére. Ám az 1994. december 4-én piacra dobott készülék egyszerűen felülírta a szabályokat.

A Sony PlayStation 1. Az első verzió!Forrás: Wikimedia

Több szempontból is forradalmi volt a PlayStation, nézzük a legfontosabbakat:

Technológiai fejlettség: A kor egyik legjobb minőségű grafikáját tudta. Ezáltal gyakorlatilag kompromisszumok nélkül volt képes futtatni a csúcsgrafikájú játékokat is. Ezek persze mai szemmel már nevetségesen ódivatúnak tűnnek, de akkoriban tényleg úgy éreztük, hogy nem is játékokat, hanem valódi filmet, vagy sportközvetítést látunk a képernyőn. 

Játékok: A Sony mindent beleadott és egyrészt házon belüli fejlesztőcsapatok alkalmazásával, másrészt pedig külső cégek bevonásával hihetetlenül jó játékokat tudott letenni az asztalra. Kitágították a határokat, és szinte minden stílusban tudtak letenni csúcskategóriás alkotásokat az asztalra, azaz a képernyőre, a játékosok orra elé. Legyen az foci, kosárlabda, autóverseny, stratégia, lövöldözés, horror, platform vagy kaland, mindenre volt egy csomó jó ajánlatuk. Korábban ez a stratégia ismeretlen volt a konzolos univerzumban, és inkább a számítógépekre volt jellemző. Ám a Sony bebizonyította hogy nincsenek ledönthetetlen akadályok. Az is fantasztikus húzás volt, hogy meg tudtak állapodni a neves Namco céggel a népszerű játéktermi videójátékok átkonvertálásáról. Így a felhasználók kapásból egy sor olyan, már ismerős sikerjátékkal verethették otthon, amelyekért korábban a játéktermekig kellett zarándokolni. 

Kontroller: Az első PlayStationnél mutatkozott be az a fajta forradalmi kontroller, amelynek a hátuljára is kerültek gombok. Ennek köszönhetően pedig korábban soha nem látott mennyiségű ujjat használhatott egyszerre a felhasználó, ami alapvetően változtatta meg az irányítást, épp úgy, mint a rezgés funkció megjelenése. A PlayStation, az Xbox és a PC-s kontrollerek is mind a mai napig erre a struktúrára épülnek. 

Célkeresztben a felnőttek: A korábbi konzolgépekkel alapvetően a fiatal korosztály tagjait, tehát a gyerekeket és a tinédzsereket célozták meg a gyártók. A PS1 volt az első, amelyet kimondottan felnőtteknek is szántak. Egyrészt a játékokkal, másrészt pedig, hogy az optikai meghajtója képes volt az Audio CD lemezek lejátszására is, azaz egyfajta multimédia központként is funkcionált. Ez is egy olyan irány és egyben funkció, amelyet később is a riválisok is átemeltek. 

A PlayStation 1 nagyon jól fogyott, világszerte több, mint 100 millió darab talált belőle gazdára.

Közel 8000 játék jelent meg rá, amelyekből majdnem egymilliárd darabot (!) adtak el összesen. A legnépszerűbb darab a Gran Turismo nevű autós program lett, amelyből közel 11 milliót értékesítettek. A Sony rájött, hogy egy aranytojást tojó tyúkot nevelt, és a sztori még csak most kezdődött. 

A sikeres folytatás -  PlayStation 2

Az első változatot mostanáig három további, gyökeresen megújított modell követte, amelyeknél azonban a betonbiztos, jól bevált alapokat érintetlenül hagyták. A PS2 első példányai az ezredforduló évében kerültek a boltokba, és ennél is a kor csúcstechnológiás hardverét építették a készülékházba. Tovább csiszolták a multimédiás funkciókat, de ez a gép elsősorban a játékokkal dobott óriásit. Hihetetlen mennyiségű, abszolút minőségi ugrást jelentő szoftver jelent meg rá, amelyek között kifejezetten sok volt az exkluzív, csak PS-en elérhető darab.

A PlayStation 2-ből már vékony verzió is készült.Forrás: Wikimedia

Ennek köszönhető, hogy a PlayStation 2-vel jelentősen meg tudták fejelni az előd eladási számait, még úgy is, hogy a Microsoft elindította ellene az Xbox családot. De ezt a masinát semmi sem állíthatta meg.

Több, mint 155 millió készülékkel a PlayStation 2 minden idők legjobban fogyó játékgépévé vált.

Ebből fakadóan még több helyre eljutott, mint a PS1, még inkább beágyazódott a fejlett nyugati és keleti civilizációk mindennapjaiba. 

Az internet meghódítása - PlayStation 3

A Sony harmadik játékkonzolja 2006-ban debütált, és az őseinél már jól bevált koncepciót követte, de hozott néhány komoly újítást is. Az egyik ilyen volt a beépített Blu-ray meghajtó, aminek köszönhetően a csúcsminőségű filmek lejátszására is alkalmassá vált. Ennél is fontosabb azonban a tömérdek új online funkció megjelenése. Ezek segítségével lehetett egymással játszani a világhálón keresztül, a játékosok részt vehettek komoly online kampányokban, emellett a nem játékos tartalmak, tehát weboldalak, webes appok stb. közvetlen elérésére is mód nyílt. Sőt még egy saját közösségi felületet is gründoltak mellé, amelyben mindenki felépíthetett egy karaktert, és más PS felhasználókkal találkozhatott, kommunikálhatott a virtuális térben.

A PS3 volt a Sony első online jétékgépe.Forrás: Wikimedia

A PlayStation 3 megmaradt egy játékkonzolnak, de emellett nyitott is a hagyományos számítógépek irányába is. A konzol erejére jellemző, hogy szuperszámítógépeknél is felhasználták, ugyanis a számítási kapacitása kiemelkedő volt, pláne az árához képest. Ez pedig meglátszódott a játékokon is, amelyek tovább fejlődtek az előd komplex programjaihoz képest is. A PS3 viszont nem bizonyult olyan sikeresnek, mint a legendás előd. "Csak" 88 millió darabot adtak el belőle, aminek hátterében egy komoly csúszás és a rivális, Microsoft Xbox erőteljes nyomulása állt. 

A részletek összecsiszolása - PlayStation 4

A PS4-nél nem akartak megint csúszni, és átadni a kezdeményezést a Microsoftnak, így már 2008-ban elkezdték az új verzió fejlesztését. 2013-ra pedig összeállt a masina, amely jelenleg is uralja a világot. A PlayStation 4-nél szinte minden részletet, funkciót tökéletesre políroztak, okulva a múlt hibáiból. A projekt mögé pedig tettek egy brutálisan erős hardvert, ami akár virtuális valóság játékok futtatását teszi lehetővé. Mindezt pedig elérhető áron. 

Jelenleg a Playstation 4 az aktuális darab.Forrás: Wikimedia

 

A PS4 igazi csúcsragadozó, és ezt láthatóan a végfelhasználók is érzékelik. A mai napig több, mint 110 millió példányt adtak el belőle, és olyan játékokat hoztak ki rá, amelyekből hatalmas költségvetésű filmeket és sorozatokat készítettek. Mára a trendeket követve a PlayStation 4 a tartalomfogyasztás egyik eszközévé is vált. Segítségével online filmek, videók érhetőek el, illetve számtalan játékközvetítésbe kapcsolódhatunk bele. 

A PlayStation öröksége

A PlayStation az egész világon elterjedt, és túlzás nélkül mondhatjuk, hogy ilyen korábban ezen a területen nem volt. Ekkora hatást még a legendás és szintén forradalmi Commodore 64 számítógép sem váltott ki. 

A Sony a PS minden egyes változatával tudott valami olyan extrát nyújtani, ami korábban nem létezett, és amely jelentőségen tágította a határokat. Épp ezért várja a világ a negyedik negyédévben érkező új PlayStationt. Azt már lehet tudni, hogy nagyjából milyen hardver kerül bele, és azt is, hogy a teljesítménye hatalmas lesz. De azt még egyelőre nem látjuk, hogy milyen szolgáltatások érkeznek majd, vagy hogy a játékok miben tudnak a megszokottól eltérőt mutatni. Pedig biztos ezúttal is kapunk elképesztő újdonságokat, úgyhogy ahogy telnek a napok úgy lesz mindenki egyre izgatottabb. Mi is.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!