Ha nem lehet kijárni, mindenki játszik

sony playstation 4 gamepad videojáték játékvezérlő
Vágólapra másolva!
A korábbi jelek, miszerint a videojátékok egyre fontosabb szerepet kapnak majd a közösségi távolságtartás, a bezártság és a karanténok idején, egyre inkább beigazolódni látszik. A 16 nagy játékipari vállalat közel 50 országban összegyűjtött statisztikáinak elemzése során ugyanis egyértelmű válik, hogy a játékok és a konzolok iránti kereslet meredeken emelkedik a korábbi időszakhoz képest, még akkor is, ha az adott országban már adott esetben teljes kijárási tilalmat rendeltek el.
Vágólapra másolva!

A vizsgált területeken összesen 4,3 millió játékot adtak el a 12. héten (március 16-22), ami 63%-os növekedés az előző héthez képest. A növekedés egy része betudható annak, hogy két nagyon várt, az Animal Crossing: New Horizons és a Doom Eternal is most jelent meg, ugyanakkor ha ezeket kivesszük a képletből, még akkor 44%-os növekedés figyelhető meg éves szinten az adott héten.

A hatalmas ugrás megfigyelhető a digitális és a dobozos értékesítések területén is, de az is látszik, hogy ahol már kijárási tilalmat rendeltek el, logikusan a digitális eladások dominálnak.

Franciaországban például március 17-én rendelték el a tilalmat, és azon a héten több mint 180%-kal több játékot vásároltak az emberek, míg Spanyolországban ez március 14-én történt meg, ahol ezt követően 142%-kal ugrottak meg az eladások.

A legendás Doom új epizódja is pumpálta felfele az eladásokat. Forrás: Origo

A legrégebb óta Olaszországban működik a kijárási tilalom, ahol a március 9-i lezárást követően 174%-kal növekedett az értékesítés, és ugyan a következő héten ehhez képest 11,7%-kal visszaesett, ez még így is messze felette van azoknak a számoknak, amiket "békeidőben" produkál az ország.

A vizsgált időben még több nagyobb országban nem voltak érvényben nagyon komoly szigorítások, de a digitális értékesítések itt is növekedtek. Persze, kevésbé mint a fentebb említett országokban, de azért elég jelentősen: az Egyesült Királyságban például 67%-kal, Németországban pedig 60%-kal.

Még az utolsó pillanatban is boltba megyünk játékokért

Az is tisztán látszik, hogy amíg nem vezetnek be szigorú kijárási tilalmakat, a dobozos eladások is mennek, tehát az emberek még játékokért is megrohamozzák a boltokat. Az Egyesült Királyságban a 12. héten 212%-kal több fizikai példányt adtak el, mint egy héttel korábban, amiből ha kivesszük a két új sikerjátékot, az Animal Crossingot és a Doom Eternalt, akkor is 83%-nál járunk. Viszont ahol már tényleg elég rossz a helyzet, ott azért már a dobozos eladások sem mennek annyira: Spanyolországban ugyanezen a héten 50%-kal, Olaszországban pedig 48%-kal csökkentek az eladások a 12. héten.

A PlayStation 4 és az Xbox One eladásai is leszálló ágon voltak a járvány előtt. Nagyot fordult a kocka. Forrás: Jéshoots / Pexels

De nemcsak a játékokra, a konzolokra is hatalmas a kereslet. A vizsgált piacokon a 12. héten 155%-kal több konzolt adtak el, mint egy héttel korábban, és ezt még a komolyabb kijárási tilalmak sem befolyásolják annyira: Olaszországban például a bevezetést követő első hétben 84%-kal nőttek az értékesítések, míg Spanyolországban 27%-kal, majd a rá következő héten 66,1%-kal.

Mindez azért lehet örömhír a konzolgyártók számára, mert a két nagy otthoni konzol, a PlayStation 4 és az Xbox One eladásai az utóbbi időben folyamatosan estek, ami jelen esetben egy természetes folyamat volt: mindkét gép az életciklusa vége felé közeledik, és idén érezik az új generáció. A koronavírus azonban alaposan feltornázta az eladásokat.

Hatalmas terhelés az internetes hálózatokon

Mindez természetesen azzal jár, hogy egyre többen szeretnének online játszani, ez pedig jelentősen megterheli a legnagyobb játékplatformok szervereit, illetve magát az internethálózatot is. A nagy játékcégek közül elsőként a Sony jelentette be, hogy az internetszolgáltatókkal együttműködve igyekeznek garantálni, hogy az internetes játékélmény ne szenvedjen csorbát, azonban a nagyméretű letöltések

adott esetben kis késéssel indulhatnak el, és általánosan is lassabb letöltési sebességre lehet számítani.

A Sony szerint most azonban szolidaritásra van szükség: rengetegen maradnak otthon olyanok is, akiknek a munkához és a tanuláshoz kell az internet, így nem lehet a hálózatot túlterhelni játékletöltésekkel.

A hálózati mérnökök valószínűleg keveset pihennek mostanában. Forrás: Field Engineer / Pexels

Az Xbox konzolok gyártója, a Microsoft egyelőre nem jelentett be hivatalosan sebességcsökkentést, azonban a játékrészlegért felelős vezető, Phil Spencer közleményben tudatta a felhasználókkal, hogy soha nem látott mértékű terhelést tapasztalnak a szervereiken. Mint elmondta, tisztában vannak vele, hogy ezekben a különleges időkben rengetegen fordulnak a játékok felé, hogy valamilyen formában továbbra is időt tudjanak tölteni a barátaikkal, rokonaikkal, így éjjel-nappal azon dolgoznak, hogy ne legyenek fennakadások.

Végül a minap a legnagyobb PC-s platform, a Steam is bejelentette, hogy változtatásokat eszközöl a sávszélesség kímélése érdekében.

A legfontosabb intézkedésük, hogy míg korábban a rendszer minden meglévő játékunkat elkezdte automatikusan frissíteni a bejelentkezés után, ez mostantól csak az olyan játékoknál lesz így, amit az elmúlt három napban elindítottunk.

A Steamet üzemeltető Valve megjegyzi, hogy a frissítések manuálisan továbbra is elindíthatók lesznek, és felhívja a figyelmet, hogy a beállítások között mindenki szabályozhatja az automatikus frissítéseket, így például olyan időszakok is meghatározhatók, amikor várhatóan a környékünkön nem nagy az internet leterheltsége. Szerencsére a magyar internet egyelőre betonstabil, és a várakozások szerint az is marad.

A WHO ajánlásával

Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO kifejezetten támogatja, hogy az emberek lehetőleg maradjanak otthon, és játsszanak.

A szervezet azután nyilatkozott az üggyel kapcsolatban, hogy több nagyobb játékkiadó részvételével elindult a közösségi médiában a #PlayApartTogether kezdeményezés (körülbelül: "Játsszunk együtt távol egymástól"), ami a nevének megfelelően arra bátorítja a felhasználókat,

hogy a játékokon keresztül kapcsolódjanak ki és beszélgessenek az ismerőseikkel, akikkel most a közösségi távolságtartás miatt nem érdemes találkozniuk.

"A játékipar milliókat tud elérni olyan fontos üzenetekkel, melyek megakadályozhatják a COVID-19 további terjedését. Egy olyan kritikus ponton vagyunk, ami meghatározhatja, hogyan jövünk ki ebből a járványból. A játékipar közönsége globális, így mindenkit arra biztatunk, hogy vegyen részt a #PlayApartTogether kezdeményezésben. A fizikai távolmaradás és egyéb intézkedések kilapítják a járvány terjedési görbéjét, ami így életeket ment meg" - írta Ray Chambers, a WHO globális stratégiáért felelős nagykövete.