Történelmi visszaesés a mobilpiacon a koronavírus miatt

2020.03.23. 14:05

Nemcsak éves szinten, de egyik hónapról a másikra brutálisan bezuhantak az okostelefonok eladásai. A gyártás sem ment, és kereslet nincs, és egyelőre nem látszik, hogy ez a közeli jövőben javulni tudna.

Ahogy azt korábban a szakértők megjósolták, a technológiai iparra, és azon belül az okostelefonokra is elképesztő hatást gyakorol a koronavírus. Ennek persze alapvetően két fő oka van: az eszközök jelentős részét Kínában gyártják, és egyben Kína egy hatalmas felvevőpiac is. És mivel ezt az országot sújtotta először és eddig legnagyobb mértékben a koronavírus-járvány, a hatása az egész világon érzékelhető, hiszen mind a gyártás, mind a kereslet bezuhant.

A Strategy Analytics piaci elemzőcég összehasonlította a januárban és a februárban értékesített okostelefonok számait, illetve az előző évvel is összevetette az értékeléseket. Az adatok pedig finoman sem szépek:

míg 2019 februárjában 99,2 millió készüléket értékesítettek világszerte, addig idén februárban már csak 61,8 millió darabot, ami 38%-os visszaesést jelent.

"2020 februárjában következett be a legnagyobb zuhanás a globális telefonos piacon, amit valaha láttunk. Kínában bedőlt az ellátás és a kereslet is, majd ez átgyűrűzött egész Ázsiába, végül pedig a világ többi részére is. Ez egy olyan időszak, amit az okostelefonos ipar valószínűleg gyorsan el akar majd felejteni" - mondta Yiwen Wu, a Strategy Analytics vezető elemzője.

Forrás: AFP

 

Mint a szakértő kifejtette, nemcsak az a probléma, hogy a kínai gyárbezárások miatt készlethiány alakult ki, hanem az is, hogy a potenciális vásárlók nem tudtak, vagy nem mertek elmenni a kereskedésekbe, hogy új készüléket vásároljanak. Ez pedig csak folytatódni fog: az elemzők azt tapasztalják, hogy március első heteiben is nagyon gyenge az ellátás az új okostelefonokból,

és ahogy a vírus terjed Európában és Észak-Amerikában, százezrek kerülnek karantén alá, és jelenleg kisebb gondjuk is nagyobb annál, mint hogy új telefon vásárlásán törjék a fejüket.

A visszaesés pedig gyakorlatilag minden márkát érint, kisebb-nagyobb (de inkább nagyobb mértékben). Az Apple januárban még 16 millió iPhone-t adott el, azonban februárra ez 10,2 millióra olvadt, ami 36,5%-os csökkenést jelent. Nem csoda, hogy ebben a helyzetben az amerikai cég nem is jelentette be a tavaszra várt új, olcsóbb iPhone-t, hanem belsős források szerint inkább az év második felére halasztotta a premiert.

Mióta a Huawei nem tehet Google-szolgáltatásokat a készülékeire, a legfontosabb és szinte egyetlen nagy piaca gyakorlatilag Kína maradt, ahol eddig remek pozícióban volt a vállalat, most azonban elképesztőt zuhant az értékesítés. Míg a kínai óriás januárban még 12,2 millió okostelefont tudott eladni, addig februárban már csak 5,5 milliót sikerült, ami 55%-os visszaesést jelent.

Ez azt jelenti, hogy februárban a globális okostelefon-értékesítéseket tekintve megelőzte őket a szintén kínai Xiaomi.

Forrás: Xiaomi

A Xiaomi értékesítései 10 millió készülékről 6 millióra estek vissza, és nem valószínű, hogy a 40%-os zuhanásnak nagyon örülne a cégvezetés, de az talán vigasztalhatja őket, hogy félmillióval több telefont tudtak eladni, mint a Huawei. Két másik, egyre népszerűbb kínai gyártó, az Oppo és a Vivo is 51%-kal kevesebb okostelefont értékesített februárban, mint januárban: az előbbi esetében 8,1 millióról 4 millióra, az utóbbinál pedig 7,3 millióról 3,6 millióra zuhantak a számok.

Az adatok alapján nagyon úgy tűnik, hogy a Samsung járt a legkevésbé rosszul.

Náluk 20,1 millióról 18,2 millióra esett vissza a darabszám egy hónap alatt, ami talán annak köszönhető, hogy az új Galaxy S20-sorozat kiválóan sikerült, és valószínűleg sikerült is eleget beraktárazni belőle, mielőtt komolyabban beütött volna a vírushelyzet Kínában.