Katasztrófába torkollott a világ egyik legjobb játékának felújítása

Vágólapra másolva!
Elkészült, de katasztrófába torkollott a világ egyik legnépszerűbb stratégiai játékának, a Warcraft 3-nak a felújított változata. A fejlesztő Blizzard nemcsak, hogy az ígéreteit nem teljesítette, de több ponton rosszabbá tette a játékot, és aktívan szívatja a rajongókat. Az egykor szebb napokat látott stúdió mélyrepülése folytatódik.
Vágólapra másolva!

Történetünk 2002-ben kezdődik, amikor is a világ egyik legjobb játékfejlesztő csapata, a Blizzard kiadta a Warcraft 3: Reign of Chaos nevű stratégiai játékot. Természetesen ez nem volt hatalmas újdonság a stúdió részéről, hiszen előtte már kiadtak két részt a Warcraftból, közben pedig a Starcrafttal örökre beírták magukat a valós idejű stratégiai játékok történelmébe. A Blizzard igazi nagyágyú tehát a műfajban, ráadásul a Warcraft-világára építkezve, tulajdonképpen a Warcraft 3 történetét folytatva alkották meg minden idők legsikeresebb online szerepjátékát, a World of Warcraftot.

A Blizzard főhadiszállása Kaliforniában Forrás: Blizzard

Azóta azonban nagyot fordult a világ, és a valós idejű stratégiák műfaja már közel sem olyan népszerű vagy vonzó, mint annak idején. Mondhatni, hogy a Blizzard fél lábbal még a múltban van, fél lábbal pedig nagyon is a jelenben, de az biztos, hogy az egykor körülrajongott csapat nagyon keresi a helyét. Az Overwatch nevű online lövöldözős játékuk egyértelműen jó időben érkezett, és remekül is sikerült, ezenkívül azonban az utóbbi időben láthatóan szenvednek: másik nagy sorozatuk, a Diablo harmadik része is egy olyan műfajt képvisel, amiért közel sem rajonganak már annyian, mint annak idején, a World of Warcraft évről évre rosszabbul teljesít,

így nem csoda, hogy a stratégiák területén már nem is próbálkozik a Blizzard valami teljesen újjal, hanem inkább a felújítások irányába fordult.

A dolog az első Starcraft felújított változatával indult, nem véletlenül: az eredetileg 1998-ban megjelent játék még most annyira népszerű, főleg Kínában és Koreában, hogy a Blizzard jogosan számíthatott a rajongótábor lelkesedésére. El is mentek hát a Távol-Keletre, és megkérdezték, hogy mit szeretnének, a nép pedig azt mondta, hogy szebb grafikát, modern online lehetőségeket, de egyébként hozzá ne merjenek nyúlni a játékmenethez, mert az úgy tökéletes, ahogy van. A Blizzard pedig hallgatott a népre, és megadta nekik pontosan ezt, és mindenki boldog volt.

Forrás: Origo

Aztán 2018-ban bejelentették, hogy ha már a Starcraft felújítása ilyen jól sült el, akkor ugyanezt megcsinálják a Warcraft 3-mal. A fejlesztők itt is megkérdezték a közönséget, ezúttal már több hangsúlyt fektetve Európára is, hogy mégis mi legyen? A közönség pedig állítólag azt mondta, hogy a Warcraft 3-ból többet is ki lehet hozni, úgyhogy a Blizzard ezúttal alaposabb átalakításokban gondolkodott.

Beígérték, hogy:

  • alaposan feltuningolják a grafikát,
  • ha kell, akkor belenyúlnak a játékmenetbe,
  • visszamenőleg átírják a történetet, hogy az jobban illeszkedjen a World of Warcrafthoz,
  • teljesen újraszabják a kezelőfelületet,
  • a küldetések közben látható átvezetőket is minden tekintetben modernizálják,
  • meg persze az összes modern online lehetőséget megadják, amit csak el lehet képzelni,
  • és persze a Starcraft felújított változatához hasonlóan bármikor vissza lehet váltani a klasszikus grafikára, illetve a hagyományos változat és a felújított változat játékosai gond nélkül játszhatnak együtt online.

Na, most ebből a megjelenés után az lett, hogy:

  • a játék grafikája ugyan némileg tényleg szebb, mint az eredeti, de messze elmarad a várakozásoktól,
  • a kezelőfülelet szinte semmit nem változott, ami a modern elvárásoknak és a nagyfelbontású, szélesvásznú monitoroknak egyáltalán nem felel meg,
  • az online lehetőségekből a klasszikus változathoz képest olyan alapvető dolgok tűntek el, mint a klánok és a toplisták,
  • komoly kapcsolódási problémák, stabilitási gondok léptek fel,
  • a klasszikus grafikára visszaváltáskor furcsa hibák jelentek meg,
  • és még a küldetések közbeni átvezető animációknál sem tartották az ígéretüket.

Ez utóbbihoz elég megnézni az alábbi videót, amit még a bejelentéskor prezentáltak a közönségnek, és hogy végül mi maradt belőle:

A Blizzard azzal magyarázza a dolgot, hogy végül mégsem akartak túlságosan eltávolodni az eredeti változattól, így inkább nem alakították át teljesen az átvezetőket. Ehhez hasonlóan a történetbe sem nyúltak bele, pedig eredetileg még arról is volt szó, hogy bizonyos karakterek szinkronját lecserélik az újabb, World of Warcraftban hallott színészekre, azonban állítólag mindez a rajongók ellenállását váltotta ki, úgyhogy elálltak tőle. Ezek szerint mégsem azt gondolta a közönség, amit eredetileg mondott.

Teljes fejetlenség

De talán a leginkább pofátlan dolog a felhasználói feltételek módosítása volt. A Warcraft 3-hoz, és így a felújított változathoz is jár egy nagyon profi pályaszerkesztő, aminek segítségével a hozzáértők akár egy külön játékot is csinálhatnak a játékon belül. Nem kell messzire menni: napjaink egyik legnépszerűbb online eSport játéka, a Dota 2 eredetileg a Warcraft 3 egy saját készítésű pályájaként indult Defense of the Ancients, vagyis DotA néven.

A Blizzard azonban a felújított változat kiadásával úgy módosította a feltételeket, hogy minden, a pályaszerkesztőben készített tartalom jogtulajdona a céget illeti meg, nem a készítőjét.

Vélhetően igyekeztek elejét venni annak, hogy ha megszületik egy új potenciális nagyágyú, akkor arra, vagy annak az ötletére ne csaphasson le más, mint ahogy tette ezt a Valve a DotA esetében.

A Blizzard megígérte, hogy igyekszik pótolni vagy javítani a Warcraft 3 felújított változatában felmerült és jelzett problémákat, és már ki is adtak egy frissítést, ez azonban egyelőre kevés. Főleg annak tükrében, ahogy az egész helyzetet kezelte a vállalat, az első felháborodás után ugyanis válaszok helyett inkább elkezdték törölni a negatív hozzászólásokat a hivatalos fórumokon, és nem voltak hajlandóak visszateríteni a vételárat azok számára, akik ezt kérték. Később aztán a teljes össznépi haragot és brutális sajtóvisszhangot látva kicsit puhított a Blizzard,

és már arról lehetett hallani, hogy szépen-csendben mindenkinek visszaadják a pénzét, aki ezt kérvényezi, függetlenül attól, hogy mikor vette meg a játékot és mennyi időt töltött el vele.

Forrás: Origo

Az egykor a világ egyik legjobbjának tartott stúdió láthatóan egyre rosszabb helyzetben van. Az utóbbi két évben számos kulcsfigura távozott a cégtől, mint az alapító Mike Morhaime, a kreatív igazgató Chris Metzen, Amrita Ahuja pénzügyi igazgató, ezenkívül több száz alkalmazottat bocsátottak el, és visszavágtak projekteket.

Emellé pedig olyan dolgokkal hergelték a keményvonalas rajongókat, mint hogy a rendkívül népszerű sorozatuk, a Diablo igazi folytatása helyett egy mobilokra készülő mellékágat jelentettek be,

habár azóta tűzoltásként már bemutatták a Diablo 4-et, hogy kicsit csillapodjanak a kedélyek, még ha a játék megjelenése valójában hosszú évekre is van. Eközben a Dota 2 konkurensének szánt Heroes of the Storm nevű játékuk egyre kevesebb felhasználóval tengődik, folyamatosan csökken a World of Warcraft népszerűsége is, a jelenleg legsikeresebb játékuk, az Overwatch folytatásaként bejelentett második rész pedig inkább tűnik egy kiegészítőnek, mint teljes értékű anyagnak.

Akárhogy is, érdekes lesz látni, mit hoz a jövő az egykor abszolút csúcsminőségű, a tökéletesség terén kompromisszumot nem ismerő Blizzard számára.