Válságban a Nokia

nokia, hmd, baj, okostelefon
A néhány évvel ezelőtt feltámasztott márka a közelmúltban komoly válságba került.
Vágólapra másolva!
A közelmúltban a hamvaiból feltámadt Nokia márka számára nem alakulnak jól a dolgok, megnéztük, hogy mi lehet a háttérben.
Vágólapra másolva!

Az egykor a mobiliparág királyának számító Nokia telefonos részlege sorozatos rossz döntések következtében a 2010-es évek elejére katasztrofális helyzetbe navigálta magát, és végül évekre tetszhalott állapotba került. Ám a márka 2016 környékén feltámadt hamvaiból, köszönhetően az „Igazi" Nokiához ezer szállal kötődő HMD Global nevű vállalatnak, amely megszerezte a névhasználati jogokat.

Gödörben

Sokan számítottak arra, hogy ezután a Nokia ismét az első vonalba kerül a telefonos fronton, és a piacvezető pozícióért fog csatázni, azonban ez sohasem történt meg. Az tény, hogy a konszern összekalapált magának már messziről is jól látható 4-5 százalékos piaci részesedést, azonban az igazi áttörés elmaradt. És most nagyon úgy tűnik, hogy ez már nem is fog összejönni. Az elmúlt időszakban ugyanis a Nokia igen komolynak tűnő gödörbe került.

A néhány évvel ezelőtt feltámasztott márka a közelmúltban komoly válságba került Forrás: Origo

A Canalys piackutató cég felmérései kimutatták, hogy 2019 3. negyedévében a cég mindössze 3,8 millió okostelefont tudott eladni világszerte, ami 26 százalékkal elmarad a 2018-as eredményektől. Ráadásul a cég számára igen fontos, drágább készülékeket preferáló, hazai pályának minősülő európai régióban is komoly visszaesést kellett elkönyvelniük ezen időszakban. Kevesebb mint egymillió darab készüléket tudtak értékesíteni, ami 21 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Csak összehasonlításként: a 3. negyedévben az öreg kontinensen 18,5 millió Samsung okostelefon talált gazdára.

Ez persze azt is jelenti, hogy a Nokia piaci részesedése is zsugorodott, Európában így már csak 1,8 százalékos.

A negyedik negyedév, ami pedig a karácsonyi időszak miatt hagyományosan jól szokott sikerülni, még katasztrofálisabban alakult. Ebben az időszakban a Counterpoint Research piackutató cég felmérései szerint már csak 2,8 millió okostelefont tudtak eladni világszerte, ami 41 százalékos (!!!) visszaesést jelent egyetlen év alatt! Ez döbbenetes adat, mint ahogyan az is, hogy 2019-ben 12,9 millió új Nokia okostelefon talált gazdára, hiszen 2018-ban ez az érték még 17,59 millió volt, ami 27 százalékos csökkenést jelent.

Bezuhantak az értékesítési adatok Forrás: Origo

Ugyan a butatelefonok szegmensében a cég továbbra is erős, az utolsó negyedévben például 15 millió ilyen készüléket értékesítettek, azonban ezek ára igen alacsony, és gyakorlatilag nincs rajtuk értelmezhető haszon. Véletlenek nincsenek, úgyhogy összeszedtük, hogy szerintünk mi állhat a Nokia elképesztő gyengélkedésének a hátterében.

Ár

A feltörekvő kínai cégek (Xiaomi, Oppo, Huawei) mögött ott az állam nem is titkoltan, így ők megtehetik, hogy igen jó áron adják a termékeiket. Velük a Nokia nem versenyezhet, ami komoly hátrányt jelent a cégnek. A Samsung ezer másik lábon áll, és amúgy is brutálisan erős, simán megteheti, hogy abban a középkategóriában lenyomja a termékei árát, amiben a Nokia elsősorban érvényesülni kíván. Az Apple pedig egy külön állatfaj ebben a sztoriban, ők gyakorlatilag azt csinálnak, amit akarnak, a készülékeiket úgy is vinni fogják, ha azok kegyetlenül túlárazottak.

Totális függés

A Nokia, ellentétben az olyan igazi nagy halaktól, mint a Samsung, a Huawei vagy az Apple, totálisan függ a külső partnereitől. Nincs saját processzora, nincsenek összeszerelő-üzemei, nem gyárt semmilyen saját komponenst. Ezért aztán igazán nagy innovációval nem képesek előállni, csak szoftveresen tudnának újat mutatni, de itt ma már nincs nagyon mozgástér a jelek szerint.

Bukott a csúcsmobil

Hosszas csúszás után végül tavaly piacra került a Nokia régóta dédelgetett csodafegyvere, a Nokia 9 PureView. Hiba volt! A kiforratlan terméket számos kritika érte, például a mi tetszésünket sem nyerte el. Ettől várták a megváltást, de óriási égés lett belőle, és hirtelen mindenki arról kezdet beszélni, hogy valami gond van a vállalat háza táján.

A csúcsmobil, a Nokia 9 PureView, megbukott Forrás: Origo

Fogadkoztak, hogy majd az utód elhomályosítja a bukást, de épp most jelentették be, hogy azt a projektet törlik, és inkább már egy újabb verzión kezdtek el dolgozni. Ez pedig azt jelenti, hogy a Nokiának jelenleg nincsen csúcsmobilja! Egyetlen olyan készülékkel sem rendelkeznek, amit oda lehetne rakni bátran a riválisok toptermékei mellé. Ezek után pedig elég nehéz azt mondani nyílt, tiszta és őszinte arccal, hogy itt egy elit ligás gyártóról van szó.

Elhasznált név

Az újjászületett Nokia egyik nagy erőssége a jól bejáratott névben rejlett, amit sikerült viszonylag rövid idő alatt erodálni. Az elmúlt években kijött egy rakat olcsó, de a vásárlókat igen komoly kompromisszumok elé állító, magyarán gyatra teljesítményű, gyenge kijelzővel ellátott Nokia telefon. És mivel nem a kétszázadik feltörekvő távol-keleti cégről van szó, hanem a Nokiáról, ezért ezt senki nem intézte el egy kézlegyintéssel. Egyszerűen mindenki nagyon kíváncsi volt, hogy mivel is rukkolnak elő, és ez esetben igenis nagyot üt egy gagyi modell.

A leves felmelegítésének sem volt sok értelme Forrás: Origo

Ide tartozik az is, hogy egy csomó, egykor innovatívnak számító készüléket újított fel a vállalat mostanában, így megjelent a 3310 és a 8110 új változata is. Csakhogy amíg ezek a maguk idejében pont a merészségük és innovatív megoldásaik miatt tarolták le a világot, addig újkori verzióik már bántóan elavultnak számítanak. Szerintünk totális hiba volt ilyen formában elővenni ezeket a régi bálványokat, mert csak a nimbuszukat rombolták le. Mindennek következtében a Nokia névről ma már az embereknek nem (csak) a legendás termékek, és egy meghatározó vállalat jut eszébe, hanem egy szerencsétlenkedő márka, ami egyáltalán nem tűnik olyan erősnek, mint régen. Sőt.

Erőtlen marketing

Egyértelműen a vékonyabb pénztárca az oka, de ettől függetlenül tény, hogy a mai Nokia marketingtevékenysége gyakorlatilag észrevehetetlen. Hozzájuk képest egy Xiaomi vagy OnePlus is sokkal hangsúlyosabban jelenik meg a médiában, hogy mondjuk a Samsungról vagy a Huaweiről ne is beszéljünk.

Mi lesz?

Egyelőre semmi jel nem mutat arra, hogy a Nokia belátható időn belül ki tudna mászni a negatív spirálból, hiszen gyakorlatilag nincs olyan tényező, ami reálissá tenné, hogy valamikor fordulhat a szél. Fáj ez nekünk, hiszen a múlt miatt a Nokiának mindig lesz egy kis kuckó a szívünkben, és ezzel még biztos így van több száz millió másik ember is. Viszont ez ma már egyszerűen kevés az üdvösséghez.

Forrás: Nokiamob.net

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!