Egy magyar vállalkozás nagyon komoly szimulátorokat fejleszt, amelyek kiválóan alkalmasak a pilóták felkészítésére, és egyébként amelyekből most már Európa több pontjára is szállítanak, tehát Magyarország lassan szimulátor-nagyhatalommá válik. Az általunk kipróbált szimulátorszoba külsőre úgy néz ki, mintha egy kissé furcsa alakú hűtőkamra lenne, belépve azonban már döbbenetes a látvány:
egy Airbus pilótafülkéje tárult a szemünk elé, szembe pedig három Epson projektor vetítette ki a tájat.
A Simnesttől megtudtuk, hogy egyre nagyobb igény van a hasonló szimulátorokra, hiszen egyre több pilótára is van szüksége a légitársaságoknak, akik a fapados járatokkal korábban soha nem látott mennyiségű utat bonyolítanak le. Maga a szimulátor egyébként jelen formájában egy "általános" Airbus, tehát nem a legnépszerűbb modell, az A320-as pontos mása, de a fejlesztők szerint, aki egy ilyenen kiismeri magát, az minden Airbus-géppel elboldogul majd.
Egyébként azért nem az A320-as pontos mása a szimulátor, mert ahhoz már komoly licenceket kellene megvásárolni, amivel együtt az Airbus szolgáltat egy olyan "feketedobozt" is, ami teljes pontossággal mímeli az A320-as minden paraméterét, viselkedését. A Simnest elmondása szerint ez lesz a következő lépés, addig is azonban nagyjából minden igényt kielégít a mintegy 300 ezer eurós jelenlegi szimulátor,
aminek így is át kell esnie például minden országban a helyi légügyi hatóság vizsgálatán és engedélyeztetési folyamatán.
Ne legyen tehát félreértés: itt nem egy játékról van szó, hanem egy olyan eszközről, amin tényleg el lehet sajátítani egy Airbus vezetését. Magát a pilótafülkét annyira autentikusan alakították ki, hogy bizonyos elemek ténylegesen egy igazi Airbus gépről származnak, a maradék pedig tökéletes replika, csak éppen nem annyira kemény, ellenálló anyagokból készítve, mert hát egy szimulátorban vélhetően mégsem lesznek olyan igénybevételnek kitéve, mint egy valódi repülőn.
Beülve az élmény egészen döbbenetes: teljesen körbevesz a minden tekintetben autentikusnak tűnő műszerfal, be lehet állítani a szék távolságát a pedálokhoz, fantasztikus érzés kézbe venni a botkormányt, nyomkodni a gombokat és nézni a kijelzőket. Közben pedig szemben teljes szélességben kivetítve a repülőtér, majd felszállva maga a táj. A grafika persze nem egetrengető, de nem is vészes, és a fejlesztők elmondása szerint a későbbiekben folyamatosan javulhat majd.
Ennél fontosabb, hogy Európa összes nagyobb repterét és annak környezetét élethűen másolták le.
Eközben egyébként a pilótafülke mögött egy érintőkijelzőről lehet szabályozni a körülményeket, amit demonstráltak is rögtön: az egyik újságíró kolléga kapott egy kis viharos, szeles, esős időjárást, és ehhez hasonlóan szinte bármit be lehet állítani, amivel egy pilóta valós körülmények között találkozhat.
Szerencsére engem megkíméltek, úgyhogy kegyes időjárási körülmények között repülhettem egy kört, leszállással és felszállással együtt, és a legérdekesebb tapasztalatom az, hogy a dolog egészen könnyű volt.
Aztán persze néha elnéztem balra, és láttam, hogy a mellettem ülő, több mint 20 éve pilótaként és kiképzőként dolgozó úriember azért korrigálgat a joystickon az ő oldalán,
a lábai is gyanúsan rajta voltak a pedálokon, és persze vadul nyomkodott olyan gombokat szerte-széjjel a műszerfalon, amiről halandó embernek még csak ötlete sincs, hogy mire való, de... de azért mégiscsak sikerült rámenni a reptérre és karambol nélkül leszállni.
Ahogy a pilóta fogalmazott: "Ezek a gépek szinte saját magukat vezetik, és a kisgépről fellépő tanulókba azt az egyik legnehezebb dolog beleverni, hogy nem kell állandóan birizgálni a botkormányt, hagyni kell és megy magától." Úgyhogy bármennyire is menő dolog pilótának lenni, azt már ez alapján a 20 perces kis tesztkör alapján elmondhatom, hogy ha a gép a levegőben van, és nem történik semmi váratlan, akkor igazából egy idő után marha unalmas is lehet.