A szegmens globálisan piacvezető gyártójának számító Samsung a nyár vége felé mutatta be új, kifejezetten játékosoknak szánt, azaz úgynevezett gamer monitorát. Az előzetes információk alapján a CRG5 kifejezetten különlegesnek, érdekesnek és életképesnek tűnt. Szerencsére kipróbálhattuk most azt is, hogy hogyan teljesít a valóságban ez a termék.
A gamer monitorokat manapság nagy divat egészen elképesztően csicsás külsővel csatába küldeni, de itt más utat választottak a döntéshozók. Elfelejtették a bazári díszítőelemeket, a furán tekert talpat, a villogó színes LED-eket, aminek eredményeként egy visszafogott külsejű termék született. A masszív, Y alakú, nyakkal egybeépített talp jó választás volt, mert stabilan megtartja az ívelt kijelzőt.
A hajlítás mértéke egyébként 1500R, ami azt jelenti, hogy olyan, mintha egy 1500 mm-es kör sugarából vágták volna ki az ívet. Sajnos a képernyő magassága nem változtatható, és forgatni sem lehet, kár mert ezek azért hasznos extrák. Ki- és bemenetek terén hozza a kötelezőt, ennek révén pedig villámgyorsan és egyszerűen rá lehet dugni PC-t, notebookot, játékkonzolt vagy akár egy médiaboxot is. Hangszórók nincsenek rajta, ami azért nagy kár, mert egy akármilyen satnya beépített hangrendszer is nagyon jól jöhet olykor.
Az ívelt kialakításnál mindig felmerül, hogy jó-e ez a megoldás. Nos meglátásunk szerint a monitoroknál akkor lehet értelme, ha egy felhasználót szolgál ki mindig.
Egy irodában azért előfordulhat, hogy mutogatni kell a munkatársaknak is a képernyőt, és ilyenkor a hajítás nagyon zavaró lehet. De, ha valaki egymaga ül tökéletesen szemben a képernyővel akkor tény, hogy nagyobb részt foglal el a látótérből, mint a hagyományos kialakítású, sík monitorok. Az íveltséggel együtt járó látványvilágot tapasztalataink szerint igen hamar meg lehet szokni. Egy szó, mint száz: egyáltalán nem ördögtől való dolog az ívelt kialakítás.
A 27 hüvelykes képátlójú termékbe saját fejlesztésű és gyártású, VA technológiára épülő, LCD panel került. Ennek megvannak a maga korlátai, például a betekintési szög nem olyan jó, mint a rivális IPS eljárás esetén, de hát ez amúgy sem egy olyan eszköz, amit oldalról vagy fölülről kéne nézegetni. A tökéletes, 0 nit fényerejű feketét el lehet felejteni, de ezt leszámítva a színek szépek, természetesek normális beállítások mellett. A kontrasztarány a várakozásoknak megfelelően meglehetősen magas, hisz 3500:1 értéket mértünk, amivel bizony leveri a rivális technológiákat. A Full HD felbontás ma már a kötelező minimumnak tekinthető ezen a szinten, de azért ilyen képméretnél még bőven túl lehet élni, ha egy monitor nem 4K. A modell rendelkezik jó pár előzetesen beállított képi profillal, amelyek egymástól többé-kevésbé eltérnek a képi világukban. Emiatt aztán jó eséllyel mindenki talál közöttük olyat, amely passzol az épp megjelenített tartalomhoz.
A Samsung CRG5 óriási extrája a hatalmas, mindent felülmúló 240 hertzes képfrissítési ráta, amiért minden bizonnyal feláldozták a nagyobb felbontást. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a kijelző másodpercenként akár 240 képkocka megjelenítésére is képes, erre pedig a monitorok között eddig nem nagyon akadt példa. Ilyen "sebességű" filmek nincsenek, és még nem is lesznek jó darabig, de már vannak olyan hardverek és játékok, amelyeknél elérhető ez az érték. És, hogy mire jó ez? A hatalmas képfrissítési ráta azt jelenti, hogy minden mozgás megjelenítése a lehető legfolyamatosabb, ráadásul a felhasználóhoz gyorsabban jutnak el a történések, ez pedig
a játékok során szó szerint életet vagy halált, győzelmet vagy vereséget jelenthet.
Ha valaki egy hagyományos, 60 hertzes monitort használ, akkor lesznek olyan képkockák, amelyeknek négyszer több időre van szükségük, hogy képernyőre kerüljenek, ez pedig elképesztően nagy különbség. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy lesznek olyan képkockák, amelyek megjelenítésére nem is kerülhet sor, hiába tudná kipréselni magából ezeket a számítógép.
A modell ráadásul támogatja az NVIDIA G-Sync technológiáját, azaz, hogy ha valaki ilyen gyártmányú kompatibilis videokártyát használ, akkor bekapcsolhatja az adaptív szinkronizálás funkciót. Ez pedig összhangba hozza a kártyáról érkező frissítési rátát a monitor frissítési rátájával, aminek köszönhetően megszűnik az esetleges akadozás és képtörés. A hatalmas képfrissítési ráta és a G-Sync is fontos, de csak a játékok esetén, más felhasználási módoknál nincs jelentőségük.
A monitorok mellé a lehető legritkább esetben csomagolnak távirányítót, és erről a perifériáról ez esetben is le kell mondani. De a helyzet nem vészes, hiszen menürendszer előhívásához a kijelző alsó részének a közepére applikált kis panelt kell nyomkodni, ami kényelmesen elérhető. A logikus felépítésű grafikus kezelőfelület átlátható, szellős és még magyarul is tud! Ezt bizony fontos kiemelni, mert a tévékkel ellentétben ebben a termékcsoportban erre nem szoktak odafigyelni. A stabilitással és a sebességgel nincs gond, a rendszer minden kiadott parancsra villámgyorsan reagál.
A gyakorlati próba során azt szűrtük le, hogy Samsung CRG5 tényleg egy ízig-vérig gamer monitor. Meglátásunk szerint munkára, irodai vagy grafikus alkalmazásokhoz, illetve multimédiás tartalmak futtatására van ennél jobb megoldás is, de játékra tökéletes!
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!