A Google pénzzel szorongatja meg a kamu híroldalakat

google logo
Mobile devices can make people vulnerable to online piracy through privacy settings, Bydgoszcz, Poland, on August 7, 2016. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A megtévesztő, álhíreket publikáló weboldalak többé nem szerezhetnek bevételt a Google hirdetési rendszerén keresztül. A Facebook is hasonló megoldást fog alkalmazni.
Vágólapra másolva!

A Google bejelentette, hogy eltiltja hirdetési eszközeitől azokat az oldalakat, amelyek hamis, klikkvadász híreket tartalmaznak. A döntés már érik egy ideje, de az utóbbi időben éleződött ki a helyzet.

Több nagy techcéget is vádoltak azzal az amerikai elnökjelölt választás alatt, hogy nem teszik meg a szükséges intézkedéseket azért, hogy a manipulatív, hamis tartalmak ne tévesszék meg a szavazókat. Sokak szerint ezek a választás kimenetelét is befolyásolhatták.

Az AdSense lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy szöveges hirdetéseket helyezzenek el azon e weboldalakon, amelyek részei a Google hálózatának,

ezért meghatározó bevételi forrást jelent a kiadók, oldalak számára is.

Bár a keresési találatok közül nem tűnnek el a kamuoldalak, pénzt nem fognak kapni Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

A hamis hírek jellemzője, hogy mivel klikkvadászok, gyorsan terjednek, de a Szilícium-völgynek eddig nem volt megoldása arra, hogyan állítsa meg a folyamatot. A Google hivatalos állása szerint minden olyan oldalt kizárnak az AdSense programból, ahol félrevezető tartalmakat publikálnak, emellett tiltottak az erőszakos videók és képek, pornográf tartalmak, és a gyűlöletbeszéd is.

Emellett azokat az oldalakat is szűrik majd,

amelyek titkolják a közzétevő nevét, és hiányos az impresszumuk.

Ezt egyrészt mesterséges intelligenciával, másrészt emberi segítséggel szűrik majd.

A Facebook is harcol

Idén nyáron vált égetőbbé a kamuhírek problémája a közösségi médiában, amikor a Gizmodo portál azzal vádolta meg a Facebookot, hogy a Trending Topics, azaz kiemelt témák közé túl sok konzervatív forrásokból származó hír került. Ugyan a Facebook fejlesztett egy algoritmust a kamuhírek szűrésére, az nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Végül a Facebook is hasonló megoldáshoz folyamodik, mint a Google. A közösségi oldal szóvivője közölte, hogy a Facebook Audience Network szolgáltatásból kizárják a félrevezető tartalmakat posztoló oldalakat. Ez a szolgáltatás felel a weboldalakon, mobilappokon belül elhelyezett hirdetésekért.

Azt a problémát viszont nem sikerül így orvosolni, hogy a kamuhírek továbbra is bekerülnek a hírfolyamba, ahogy a Google keresési találatai közt is továbbra ott lesznek.