Végre tudhatjuk, hol kell átszállni

menetrendek
Vágólapra másolva!
Elindult a MÁV és a Volán integrált menetrendi keresője. A Menetrendek.hu-n már egy felületen hangolhatjuk össze a vonatos és buszos utazásokat.
Vágólapra másolva!

Kívül-belül átalakult a Menetrendek.hu. Az útvonaltervező már nem külön tartalmazza a Volán-buszok menetrendjét és a MÁV vonatait. Ha egyik pontból a másikba szeretnénk eljutni, már nem kell külön oldalt megnyitnunk a vonatos és buszos csatlakozások megnézéséhez, az új rendszer mindegyik menetrendet figyelembe veszi.

Megmondja, hol kell átszállnunk

Ez nemcsak egyszerűen kényelmesebb alkalmazást jelent. Adott esetben

eddig nem tudhatta meg az internetes menetrendekből az utazó, hogy hol érdemes átszállnia

vonatról buszra, ezt magának kellett kitalálnia, és utána keresgélni a két menetrendben.

A szolgáltatást március 31-én, 20 órakor élesítették. Készült kifejezetten okostelefonokra és táblagépekre optimalizált nézet is, és már a frissített mobilapp is kész van, de csak később kerül fel a digitális áruházakba.

A vonatos és buszos közlekedés összehangolásával még több úti cél válik elérhetővé. Tervezéskor megadhatjuk, hogy csak busszal, illetve busszal és vonattal is szeretnénk-e közlekedni. Az egyértelműség miatt a megszokott járatinformációk mellett így megjelentek a buszt, vonatot jelző kis ikonok is.

Ábrás járatinfó mutatja, hol kell átszállni Forrás: Origo

Az alkalmazás tervezésekor négy fő felhasználói igényt vettek figyelembe: az emberek tudhassák, hogy milyen lehetőségeik vannak, el tudják helyezni az utat térben és időben, és valós időben is láthassák, hogy elérik-e még az adott járatot. Az utolsó szempont az volt, hogy az emberek megszabadulhassanak a bonyolult, PDF formátumban letölthető menetrendi táblázatoktól - mondta el az Origónak Polyák Ádám, a szolgáltatás UX designere.

Az eligazodásban kétféle nézet segít: a lenyitható Ábrás járatinfó a Google Térképekhez hasonlóan jelzi ki az egyes állomásokat, átszállási helyeket, időpontokat. Az új térképes nézetben pedig valós időben láthatjuk, hogy éppen hol jár a jármű, amennyiben az éppen közlekedik.

Térképen is láthatjuk, merre jár. És azt is megmutatja,hol érdemes átszállnunk buszról vonatra Forrás: Origo

Busz esetében az utazás időtartama és a kilométerek száma mellett a jegyár is látható, amelynek pontos kiszámításához megadhatjuk, hogy milyen kedvezményekre vagyunk jogosultak.

További fejlesztések

A vonatok jegyáraira még egy ideig várnunk kell, mivel a MÁV és a Volán kedvezményeit össze kell egyeztetni. A MÁV kedvezményei bonyolultabbak - mondta Dr. Molnár György, a Volán Egyesülés személyszállítási és műszaki fejlesztési igazgatója. A fejlesztés költségeit a keresőben megjelenő reklámbevételekből finanszírozzák.

A fővárosi járatok is bekerülnek majd a Menetrendek.hu-ba Forrás: MTI/Földi Imre

Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki a közelmúltban miniszteri biztosként éppen a különböző közösségi közlekedési ágazatok összehangolására dolgozott ki javaslatokat, régóta hangsúlyozza, hogy szükség lenne a buszok és vonatok közös menetrendi tervezőjére.

Nem meglepő tehát, hogy az Origónak üdvözölte a fejlesztést, ugyanakkor további elemeket is szükségesnek lát. A városi közlekedési eszközöket is integrálni kellene, másrészt szerinte a vasútnak és a Volánoknak

nyilvánossá kellene tenniük menetrendi adataikat,

hogy bárki fejleszthessen rájuk alkalmazásokat. A BKK-nál ez már megtörtént.

Nemsokára a villamosok is bekerülhetnek

Vitézy részben nyitott ajtókat dönget: Dr. Molnár György elárulta azt is, hogy a BKK már dolgozik azon, hogy a Budapesti Közlekedési Központ járatai is bekerülhessenek a rendszerbe,

és az útvonaltervező a metrókat, villamosjáratokat, trolikat is figyelembe vegye

tervezéskor. Így már annyit is elég lesz megadnunk, hogy például a Kálvin tértől szeretnénk eljutni Kaposvárra.

A közös kereső a MÁV-Start és a Volán Egyesülés együttműködésével valósult meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szakmai támogatásával. A szolgáltatást a New Wave Media fejleszti, az Origo tulajdonosa.