Kihívást jelent a tanároknak az ingyentabletes projekt

tablet iskola gyerek
Students of the Hondsrug college use iPads during an English class in Emmen on April 18, 2011. After summer holidays, every class of Hondsrug college will use the iPad tablet computer. Figures released on April 13 showed that the personal computer market shrank for the first time in more than a year due to frugality and a tablet computer craze led by Apple's hot-selling iPads. AFP PHOTO / ANP / LEX VAN LIESHOUT ***NETHERLANDS OUT - BELGIUM OUT***
Vágólapra másolva!
Öt magyar iskolában kezdték el tavaly táblagépekkel kiegészíteni a hagyományos oktatást. Az első félév lezárult. Bár rengeteg a pozitív tapasztalat, az tény, hogy a fejlesztés rengeteg pluszfeladatot ró a tanárokra. 
Vágólapra másolva!

Öt iskola diákjai és tanárai kaptak tavaly májusban mobilnettel felszerelt tabletet. A másfél éves kísérleti projekt célja a digitális oktatás terjedésének elősegítése, hogy a hagyományos oktatást táblagépekkel egészítsék ki.

Az első félév lezárultával elmondható, hogy a program összes résztvevőjében voltak aggodalmak és félelmek az induláskor, de

főként a pedagógusok számára jelentett ez kihívást.

Bár kaptak egy 30 órás felkészítő tanfolyamot, mégis számos nehézséget kellett leküzdeniük: a technikai akadályoktól kezdve a tananyagok beszerzésén át az eszközök flott alkalmazásának elsajátításáig. Kétségkívül nekik jelenti ez a legtöbb pluszmunkát és energiabefektetést, így az ő támogatásukban van a projekt sikerének kulcsa.

Illusztráció: belga diákok iPadet használnak az órákon Forrás: AFP/Lex Van Lieshout

Bár a tanárok 95 százaléka szívesen használja a tableteket az órákon, 17 százalékuk érezte úgy, fél év alatt sem gyűlt össze elég tapasztalat ahhoz, hogy megítélje az okoseszközök alkalmazásának hatását.

A pedagógusok 63 százaléka tart attól, hogy a nem tabletes osztályok irigyek lesznek táblagépes társaikra. Pozitív azonban, hogy csak 12 százalék véli úgy, nehéz rávenni a gyerekeket arra, hogy az eszközöket tanulásra használják.

Szívesebben készülnek

A megkérdezett gyerekek 66 százaléka szívesebben készül azokra az órákra, amelyeken táblagépet használnak, 49 százalék még élvezetesnek is tartja. A tabletes órák a diákok harmada szerint játékosak, és mindössze 22 százalék mondta azt, hogy a táblagép felkeltette az érdeklődését egy-egy tantárgy iránt.

Milyen tárgyakat oktatnak tableten?

  • magyar nyelv és irodalom, történelem, vizuális kultúra, erkölcstan
  • matematika, kémia, fizika, informatika
  • természetismeret, földrajz
  • angol, francia, német

A szülők nagy többsége (90%) szerint azért is hasznos a program, mert a gyerekek rájönnek, hogy

az internet tanulásra is használható.

Erre pedig hatalmas igény van. A diákok

maguktól nem találják meg az interneten elérhető segédanyagokat, sőt Koren Balázs matematikatanár szerint a legtöbb gyerekben fel sem merül, hogy online keressenek segítséget vagy pluszinformációt az órán elhangzottak kiegészítésére. A budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanára elmondta: a diákok

úgy használják az okoseszközöket, mint mi egykor a butamobilt,

csak kígyó helyett

Angry Birds van, SMS helyett pedig Facebook és Messenger.

A Hipersuli program első féléve kimutatta: a tablettel otthon a diákok 82 százaléka keres információkat az órákra való felkészüléshez.

Félelmek

Bár a szülők többsége (86%) bizakodva áll a programhoz abban a reményben, hogy gyermekük jobb esélyekkel indul az életben, ha korán elsajátítja az infokommunikációs eszközök használatát, az újdonságtól való félelem is megmutatkozik.

A szülők fele attól tart, a hagyományos tanulás háttérbe szorul, 60 százalékuk szerint félő, hogy

a táblagépek miatt romolhatnak a gyerekek kézírási képességei,

és ugyanennyien tartanak a számítógépes vagy internetfüggés kialakulásától.

A gyerek tudja, amit a szülő még nem

Az okoseszközök ráadásul egy újfajta kockázatnak is kiteszik a fiatalokat. Míg a megkérdezett gyerekek 60 százaléka számolt be arról, hogy érte már valamilyen negatív hatás – például számítógépes vírusfertőzés, online fenyegetés, csúfolás –, a szülőknek csupán a fele szerzett tudomást ilyesmiről. Ez azt mutatja, hogy

a gyerekek bizonyos dolgokat inkább a kortársaikkal vitatnak meg.

A diákoknak mindössze 26 százaléka van egész nap online mobileszközön, 17 százalék netezik napi szinten, alkalmanként viszont mindegyik.

Bár a szülők 83 százaléka szerint szabályokhoz kötik az internetezést, a gyerekek visszajelzései alapján csak a családok 47 százaléka szabja meg a nethasználatot valamilyen módon.

Mi ez a projekt?

A nebulók havi 5 gigabájtos adatcsomaggal ellátott Samsung és Lenovo 4G-s tableteket kaptak, amellyel wifire is tudnak csatlakozni. A készülékekhez egy bluetoothos billentyűzettel ellátott tok is jár.

Két iskolában a gyerekek haza is vihetik a tableteket, másutt pedig közösen, kiválasztott tantermekben használják őket. A szülő tízezer forintig felel az eszközért. A 2013 őszén, Budapesten indult pilot program azt mutatta, hogy

bár minden eszköz biztosítva van, a gyerekek vigyáztak rájuk, nem törték össze, nem rongálták meg őket.

Nem rongálták meg az eszközöket Forrás: AFP/Damien Meyer

Míg a Telenor az eszközöket és az internetet, addig a Microsoft az oktatóalkalmazásokat és az órák lebonyolításához szükséges tanári vezérlőszoftvert szállítja. Így lehetséges például, hogy a tanár letilthasson az órák vagy témazárók során bizonyos appokat vagy a teljes nethasználatot.

Kik vesznek részt?

  • Áldás utcai Általános Iskola, Budapest (Pest)
  • Eötvös József Általános Iskola, Ercsi (Fejér)
  • Németh László Gimnázium és Általános Iskola, Hódmezővásárhely (Csongrád)
  • Bálint Márton Általános Iskola és Gimnázium, Törökbálint (Pest)
  • Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Zsombó (Csongrád)

A részt vevő iskolákat az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakembereinek ajánlásával választották ki. A hivatal és az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosította a Nemzeti Alaptantervnek megfelelő digitális tananyagot is.

A kutatást azonos mintán a 2015/16-os tanév végén megismétlik. Végső következtetést viszont csak a teljes másfél év lezárultával tudnak levonni.

Szavazzon!

Ön szeretné, ha a gyereke tableten tanulna?