Az önjáró autó 2025-re lesz az igazi

Kitt replika
Kitt replika, animGIFF
Vágólapra másolva!
Ma még az okostelefon többet, és gyorsabban segít a sofőrnek, mint maga az autó és a fedélzeti számítógép. Kilenc-tíz év, és az önjáró autók, illetve az okos város ökoszisztéma eléri azt a fejlettségi szintet, hogy a robbanómotoros társaival felvegye a versenyt.
Vágólapra másolva!

Körülbelül hat évbe telik egy új autót fejleszteni, ennyi idő alatt pedig cégek jönnek-mennek. Amikor még elkezdik fejleszteni a kocsit, a Nokia még gumicsizmát gyárt, mire befejezik, addigra nincs is már Nokia, vagy nem tudjuk melyik kínai vállalaté.

Hat év alatt a mobilgyártók hat újabb generációt kiadnak készülékeikből, új csatlakozókkal, új szabványokkal.

Így kezdte eszmefuttatását Winkler Róbert az okosautók jelenéről és jövőjéről a Telenor Okostelefon Akadémián. És valóban: az okostelefonok ma még jobbak, mint a legjobb autó a piacon.

A magyar KITT replika műszerfala Forrás: Origo

A kocsi fedélzeti számítógépe még fel sem ébredt, a mobilon már fut a navigáció. Elindulok, és az applikáció jobban követi a forgalmat, vagy talál parkolóhelyet, ad releváns információkat a sofőrnek, mint a beépített gép. Egy olcsóbb okostelefon pedig külső akkumulátorral felszerelve 4-5 napot is kihúz, mint egy békebeli tégla-Nokia.

Az okosautók 3 fokozatban érkeznek:

  • amikor a fedélzeti számítógépet, és a telefont összekötjük, például a teljesítmény, fogyasztás mérésére
  • amikor önjáró az autó, és lehet már újságot olvasni az autópályán, amíg a kocsi halad
  • amikor kiépül az okosváros ökoszisztéma, és az autó kommunikál az otthoni háztartási gépekkel, az utcai lámpákkal sorra kapcsolva fel őket, amerre haladunk

Ma az autós fedélzeti rendszerek leghasznosabb beltéri extrája a beépített Bluetooth, amellyel az okostelefon hangját továbbíthatjuk az autós hifinek, így nem csak zenét hallgathatunk, de navigálhatunk és telefonálhatunk is, az illető hangja a hangszórókon szólal meg.

A BMW i8 összeakadt egy iPhone-nal Forrás: Origo

Habár még itt is akadnak problémák, például amikor a konferencián kiállított BMW i8-asban viaskodik az iPhone-ról lejátszott zene a beépített autós ráadióval, s

hol egy metálzenekar hörgését halljuk, hol Kate Perry és a Roar szólal meg.

Frissítések

A helyszínen is kiállított Tesla Model S már szoftverben is erős: úgy kapja a frissítéseket, mint az okostelefon. Éjszaka rátölt, majd reggel megkérdi, hogy akarod-e telepíteni. Így lett belőle egy update-el önjáró autó, az eleve beépített több száz szenzor lehetővé tette, hogy mindössze a szoftvert kelljen frissíteni.

Persze a Model S még nem tudja mindenhol elvezetni magát, ez a funkció inkább csak autópályán és országúton használható, egy zsúfolt városon például biztosan nem tudna még átjutni.

A 7.0-s frissítéssel lett részlegesen önjáró autó a Tesla, sávot is tud váltani önálló kormányzással Forrás: Origo

Sávkövetés és holttérfigyelés, táblafelismerés, követési távolság tartása, parkolóasszisztens: mind olyan funkciók, amik az önjáróságot megelőzték, de az önjáró autókban már rendszerbe kötve dolgoznak.

Habár itt is érdemes megjegyezni:

az autó sokkal sebezhetőbb,

a hackerek számára is hozzáférhető, ha folyamatosan internetre csatlakozik, mint például a beépített SIM kártyás Tesla.

Idáig azonban nem kell elmenni, egy rossz, vagy beakadt frissítés is gondot okozhat. Péládul, amikor végre megbízunk abban, hogy a koccanásgátló megbizható, s hagyjuk tolatni az autót, amely aztán nekicsattan a mögötte állónak.