Diákokkal fejleszti Budapest a bubizást

Sok MOL Bubi bringa egy helyen
Vágólapra másolva!
A MOL Bubi adatelemző verseny záróeseményén repkedtek a függvényapproximációk, és a robosztus regressziók. Azaz ilyen, amikor a BKK versenyt hirdet a közbringázás továbbfejlesztésére. Meglepően nagy volt az érdeklődés.
Vágólapra másolva!

A BKK, és az MTA SZTAKI Big Data kutatócsoportjával közösen hirdette meg szeptemberben a MOL Bubi felhasználási adataira épülő adatelemzési versenyét. A résztvevőknek meg kellett becsülniük, hogy a korábbi felhasználási adatok alapján

adott napon melyek voltak a legforgalmasabb útvonalak

és állomások, illetve az adatokat szabadon felhasználva állíthattak és döntögethettek hipotéziseket a magyarok kerékpározási szokásairól.

A résztvevők 5 hónapnyi adathalmazt kaptak meg a kiinduló- és célállomásokról, a használat kezdetének és végének idejéről, illetve egyéb adatokat a dokkoló állomásokra, és az időjárásra vonatkozóan.

A BME vitte a prímet

A regisztrált több mint 60 csapat többsége a műszaki egyetemről indult, bár szép számmal képviseltették magukat az ELTE, és a Corvinus diákjai, illetve független szakértők is –

volt pályázó, aki Thaiföldről, és volt, aki Mexikóból elemezte ki az adatokat.

Végül összesen harminc csapattól érkezett megoldás a feladatokra. Tíz csapat pedig 25 és 100 ezer forint közötti nyereményt vihetett haza munkájáért, illetve éves MOL Bubi bérlettel gazdagodtak.

Ha a MOL Bubi még jobb lesz, az az adatelemzésnek is köszönhető Forrás: MTI/Róka László

Döntési fa és random erdő

Nyolc csapat tíz-tíz percben kapott lehetőséget kutatásuk bemutatására. Volt, aki már praktizáló big data szakértőként állt neki a projektnek, és volt, aki a szakdolgozatát írta az adatelemzésből. Közös volt azonban, hogy minden csapat egyszerűnek tűnő módszerrel indított, majd minden megközelítésnél egyre lelkesebb, és egyre összetettebb adatmanipulációval próbálkozott.

A verseny célja nem csak a fiatal kutatók inspirálása volt, de

az ismertetett módszerek segíthetnek optimalizálni a kölcsönbicajt,

tovább fejleszteni a MOL Bubi rendszerét.

A Bubi legyen velünk

Az akadémia a közeljövőben két másik versennyel is jelentkezik. Január végén indul az első. A céges közösségi oldalak: a Linkedin, és a Xing adatainak felhasználásával lehet majd megújítani az online reklámszakmát, és olyan hirdetési módszereket kidolgozni, ami a legmegfelelőbb embereknek ajánlja az adott hirdetéseket.

Később pedig az OTP anonimizált hitelkártya-adatai alapján lehet majd megbecsülni, melyik felhasználó melyik bankfiókba fog bemenni. Akit érdekel a kreatív adatbányászat, az figyelje a kutatócsoport honlapját.