Alacsony a pilóta? Jobb, ha nem repül

Gen Pleus F-35 Flight 56FW 56th Fighter Wing Luke Air Force Base Thunderbolts USAF at Luke Air Force Base, Ariz., March 18, 2015. (U.S. Air Force photo by Senior Airman Devante Williams)
Egyetlen kistömegű pilótát tiltottak el
Vágólapra másolva!
Az amerikai légierő megtiltotta ideiglenesen, hogy a kistömegű, alacsony pilóták F-35-ös vadászgépekkel repüljenek. Épp az életmentésre tervezett katapultülésekkel ugyanis súlyos gondok vannak.
Vágólapra másolva!

Éppen akkor van baj, ha kiszállnának: mondjuk egy F-35 Lightning II-es pilótafülkéjéből, katapult segítségével. A pilóták egyébként sem kedvelik a repülőgépek vészelhagyását ilyetén módon, a Martin-Baker gyár ülései pedig évről évre sok életet mentettek meg.

Most viszont kiderült:

a legmodernebb amerikai vadászgépben nincsenek teljes biztonságban a kisebb termetű pilóták.

A The Washington Post szemfüles újságíróihoz eljutott, az amerikai védelmi minisztériumból származó feljegyzés szerint már négy éve ismert, hogy súlyos gondok vannak a vadászbombázó éppen életmentésre tervezett katapultüléseivel.

Egyetlen kistömegű pilótát tiltottak el Forrás: USAF

A nem megfelelően tesztelt katapultrendszer hibáját azonban csak most ismerte el hivatalosan is a Pentagon.

Aprók veszélyben

A már ismertté vált információk szerint a kis testtömegű pilótákat "igen súlyos", míg a közepes tömegűeket "súlyos" veszély fenyegeti a gépből történő katapultálás során.

A tesztelések során ugyanis megállapították: a gépelhagyás során fellépő fizikai erők

olyan nagy terhelést jelentenek a pilóták nyakizmaira, melyet azok nem mindig képesek elviselni.

Így a pilóta feje előre vagy hátrabicsaklik, ahelyett hogy a biztonságos katapultáláshoz szükséges egyenes helyzetben maradna.

A szupersisakkal is gond van

Christopher Bogdan tábornok, a típus fejlesztéséért felelős igazgató szerint már tudják is, mi a teendő. Egy, a fej megfelelő helyzetben tartását segítő tartóelemet kell kifejleszteni és integrálni. Ezt a kisebb tömegű pilóták repülésekor használnák egy olyan kapcsolóval együtt, amely módosítja a katapultülés működését, és előhívja a kilövendő, kisebb testtömegnek megfelelő programot.

A sisakot is át kell alakítani.

Gond van ugyanis a pilóták darabonként 400 ezer dollárba kerülő fejvédőjével is. A vizsgálatok szerint ha a sisak 2,18 kilogrammnál nehezebb (jeleneg 2,45 kilogrammot nyom), s a pilóta testtömege kevesebb, mint 61,7 kilogramm, akkor már "nem teljesen biztonságos" a gép elhagyása.

Túl nehéz a szupersisak Forrás: Lockheed Martin

A pilóta feje a túlsúlyos sisak miatt alacsony sebességű katapultálásnál hátrabicsakolhat. Ez pedig baj. Az amerikai légierő és persze a sisak gyártója, a Rockwell Collins döntéskényszerbe került.

Egy pilóta letiltva

A legkönnyebb lépés persze a kis testtömegű, alacsony pilóták ideiglenes letiltása volt a típusról. Az eddigi információk szerint a típusra kiképzett

több, mint 200 pilóta közül egyetlen egyet érintett a korlátozás,

aki azóta már más gépen repül.

A hosszú távú megoldás azonban a jelenlegi sisakrendszer könnyítése lesz. Ez nem ígérkezik sem egyszerű, sem olcsó feladatnak.

- fogalmazott Bogdan tábornok. A jelenlegi tervek szerint a sisakok rögzítő szíjazatot és a bélést fogják könnyebb anyagból készíteni, így csökkentve az összetömeget.

Változik a szemellenző, és csökken a sisak tömege is Forrás: Lockheed Martin

Változik az arcot védő szemellenző is. Az eddig nappali és éjszakai repüléshez integrált két műanyag lap helyett csak egy lesz a sisakon. Az üzemmódot a pilóta tudja majd változtatni.

A "fogyasztóprogram" egy-másfél évet vesz majd igénybe

a tervek szerint, a költségekről eddog még senki nem nyilatkozott. A tábornok sietett leszögezni: a változások nem érintik az F-35-ös kivételesen összetett elektronika-informatikai rendszereit.

Mentésre tervezve

Nem egyszerű a feladata a Martin-Baker mérnökeinek sem. Az F-35-ösökbe kerülő ülésnek felszereléssel együtt a 46,7 és 111,1 kilogramm közötti tömegű pilóták biztonságos megmentését kell megoldania - akár 0 méteres repülési magasság és 0 kilométer per órás sebesség mellett is. (Ez a legnehezebb helyzet, mivel nincs légáramlat az ernyő belobbantásához, és nincs magasság a zuhanáshoz.)

F-35-ös katapultülést tesztelnek Forrás: Martin-Baker

Éppen erre volt szükség a magyarosított Gripenek csehországi baleseténél is.

Akkor az ülések rendben működtek, mindkét hajózó túlélte.

Viszont alapos repülőorvosi vizsgálaton kellett átesnie a pilótáknak, mielőtt újra repülhettek, mert a katapultálás komoly terhelést ró a testre, főként a gerincoszlopra.