A virtuális valóság nem álom többé

vr virtuális valóság app játék
SAN DIEGO, CA - SEPTEMBER 05: Fans attend Team USAs Virtual Reality Experience Powered by Samsung Gear VR during the 2015 Road to Rio tour at "B" Street Pier on September 5, 2015 in San Diego, California. Jonathan Leibson/Getty Images for Samsung/AFP
Vágólapra másolva!
2016-ban megjelennek a legvártabb virtuális sisakok, kijönnek hozzá az első játékok, interaktív alkalmazások, és kiderül, fogunk-e még valaha moziba járni. A virtuális valóság nem álom többé, de vajon tényleg ez lesz az egér utáni legnagyobb számtech-forradalom? A válasz nem csak a gyártókon, hanem rajtunk, felhasználókon is múlik.
Vágólapra másolva!

Már csak néhány hónap, és megjelenik az a készülék, amelyet 2012-ben jelentettek be, és ezzel újra divatba hozta a kilencvenes években egyszer már elhasalt virtuális valóságot (VR).

Az Oculus Rift sisak fejlesztői az évek során az ipar legjobbjait szipkázták fel, a technológia pedig nem csak egy halom követőt vonzott, de nagy cégeket is. Köztük talán a Facebook ment a legmesszebbre: 2 milliárd dollárt (552 milliárd forintot) fizettek az Oculusért tavaly márciusban.

A közösségi portál feje, Mark Zuckerberg pedig többször kifejtette, hogy

a jövő kommunikációjának kulcsa bizony a bennünket körülvevő kibertér lesz.

De tényleg így van? Pontosabban: máris ott tartunk, hogy a techcégek egymás elől próbálják elhappolni a VR-labdát?

Az Oculus Riftet viselő emberek látványa elég ijesztő lehet Forrás: AFP/Robyn Beck

Nos, úgy tűnik, a mozdony gőz erővel beindult, megállítani már nem lehet. Az Oculus Rift három fejlesztői készletet élt meg, egyre jobb alkatrészeket és szoftvereket kapott. A boltokba szánt, tavasszal megjelenő kiadás pedig már a végfelhasználókat célozza.

A készülék nem csak arra lesz jó, hogy a 360 fokos videókban körülnézhessen a viselője, hanem hogy játsszon is. Egyre több videojáték támogatja már a fejlesztői készleteket, kezdve a Project CARS-tól az Elite: Dangerous űrszimulátoron át a kamionosok életét bemutató Euro Truck Simulator 2-ig.

Játék közben egy ilyen eszköz

teljesen új dimenzióba helyezi a felhasználót,

hisz a művészek által életre keltett világ nem csak egy sík felületen tárul a szeme elé, hanem szó szerint körülveszi az embert.

A játék csak a kezdet

A Facebook azonban nem elsősorban játékgépként tekint a Riftre, hanem egy új platformként, amely akár a közösségi portál lehetőségeit is kibővítheti. Ezt olyan komolyan veszi a cég, hogy egyes források szerint már dolgozik a felület VR-verzióján, amely egyébként sima okostelefonokon is működni fog.

A telefon kijelzőjén, mint ablakon át nézhetnénk körbe a virtuális Facebookban.

Mark Zuckerberg úgy véli, a virtuális valóság a jövő platformja Forrás: AFP/Josh Edelson

Akik mindenképp játszani akarnak, talán jobban járnak a Sony megoldásával. A Project Morpheus néven indult, majd a mai naptól mint PlayStation VR néven futó szemüveg a PS4-konzol tulajdonosai számára készül, és elsősorban belsőnézetes, lövöldözős játékok mellé lesz kiegészítő.

Sem az Oculus Rift, sem a PlayStation VR pontos megjelenési dátuma és ára nem ismert,

így nehéz lenne megmondani, melyik nyeri az új termékkategória gamer vásárlókért vívott háborúját. A specifikációk terén jóval fejlettebb Rifthez azonban nagyon erős PC is kell majd, míg a PSVR-nek elég egy Sony-féle játékkonzol.

Amikor lefejez egy kísértet

Az sem egyértelmű persze, hogy a virtuális valóságban mi számít játéknak. A megszokott műfajok (autós, lövöldözős, stratégia stb.) mellett feltörekvőben vannak az interaktív élményszoftverek is.

Legutóbb épp Emmy-díjat nyert egy videojátékként is felfogható, de valójában elég korlátozott program, melyben a felhasználó azt élheti át, milyen, amikor lefejezi egy kísértet.

Elszállt elképzelés? Mindenképp!

Viszont jól érzékelteti, hogy miféle szoftverek lehetnek a VR-eszközök legkedveltebb alkotásai.

Szívesebben megnézzük

Átalakul a filmek fogyasztása is, az Oculus Cinema nevű alkalmazása még a közös filmnézés illúzióját is keltheti, hisz nem csak egy teljes mozitermet vetít a sisak viselője köré, de azok a barátok is megjelennek a székek között, akik talán a világ másik oldalán ugyanazt a filmet nézik a kibermoziban.

John Carmack, a Doom és a Quake atyja is a Facebook cégét erősíti Forrás: Oculus

És ez még csak a kezdet, hisz a 360 fokban felvett reklámokat követhetik az ugyanilyen technikával készült egész estés filmek, átalakítva mindent, amit a mozik nyújtotta élményről tudunk. A jövőben még

az animációs filmek is körüljárható rajzokat tartalmaznak majd

- legalábbis a Disney egykori legendás animátora épp ezen dolgozik.

A térbeli videók világa nem csak azokat szippantja be, akik hajlandók (valószínűleg nem kevés) pénzt adni egy VR-sisakért. A Google Cardboard nevű, kartonból hajtogatható szemüveg például minden kompatibilis okostelefonból VR-eszközt varázsol, melyen a cég saját térbeli rajzfilmjeit, természetfilmjeit, hirdetéseit lehet nézegetni.

A 360 fokos reklámokban pedig egyre nagyobb pénz van,

a YouTube hirdetései között is folyamatosan növekszik a számuk. A Google - nagyon helyesen - úgy gondolja, hogy a nézők a médium újdonsága miatt inkább végignézik ezeket az anyagokat, szemben a hagyományos hirdetésekkel.

Kicsi a bors, de...

Bár nem olyan nagy piaci szereplő, mint a Google, a Facebook vagy a Sony, mégis említést érdemel a HTC saját fejlesztése, a Vive. A gyártó sisakja nyers technológia terén szintén nem ér fel a Rifthez, viszont lehet, hogy a többi készüléknél jóval hamarabb lesz rá értékelhető tartalom.

A cég ugyanis 2,8 milliárd forintnyi összegért vásárolt fel egy nyílt fejlesztői platformot. Ez lehetővé teszi, hogy a vállalkozó kedvű programozók saját gyártású szoftvereket készítsenek, exkluzív alkalmazásokkal látva el a terméket.

A HTC Vive virtuális sisak Forrás: HTC

A Vive-nek nagy előnye továbbá, hogy a Valve nevű fejlesztőcsapat is támogatja. Övék a világ legnagyobb digitális videojáték-áruháza, a Steam.

A nagyok se maradnak ki

Noha sokaknak a szórakozás jut eszébe a virtuális valóságról, ez a technológia a professzionális felhasználási területeken is számtalan lehetőséggel kecsegtet. A Microsoft HoloLens nevű szemüvege bármit a felhasználó környezetébe vetíthet, legyen szó megszerelésre váró csapról, a Marsról, vagy akár az emberi szívről.

A Microsoft készülékét az űrkutatók is használni fogják Forrás: NASA/JPL-Caltech

Sőt, akár játszani is lehet vele, ezt az E3 óta tudjuk, árban azonban vélhetőleg olyan magas szintet fog megütni a szintén jövőre megjelenő készülék, hogy a cég vezérigazgatója személyesen kérte a termék nagyvállalati fókuszváltását.

És ez mind-mind jövőre várható - kérdés, hogy mi lesz utána.

Digitális hátsókert

A virtuális valóság őrülete többnek tűnik mezei divathullámnál, a gyártók már most azon dolgoznak, hogy az első generációs készülékek megjelenését követően egyre mélyebbé, életszerűbbé tegyék a kiberteret.

Pár év múlva saját avatárunkkal sétálgathatunk távol élő ismerőseink hátsó kertjének digitális másában, megszagolhatjuk a virágaikat, megsimogathatjuk a macskájukat, még később pedig tablettaként nyeljük majd az internetet.

Zuckerbergnek tehát igaza van,

valóban forradalom jön:

már csak annyi kell, hogy mi is felkészüljünk erre, és hogy a cégek megfelelően kezeljék a virtuális tér jogi problémakörét, mely új területe lesz az informatikának.