Nyár közepén még csak tesztüzemben indult, a mai naptól azonban bármely új résztvevő csatlakozhat a HOPPex (Hungarian OmniPublisher Programmatic Exchange) programjához. A független hazai platform az Origót is kiadó Origo Zrt., az Indexet is kiadó CEMP, illetve az egykori Sanoma kiadványait birtokló Centrál Digitális Média részvételével jött létre.
Az alapítás után kiválasztották a kiadói platform technológiai partnerét is, hogy a hazai piaci igényeket a lehető legszakszerűbben tudják kiszolgálni. A kiválasztási folyamat eredményeként
a HOPPex a nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező Rubicon Projecttel szerződött.
"A partner kiválasztásakor fő szempont volt, hogy egy kifejezetten megbízható, nagy, nemzetközi szolgáltatót válasszunk, amely szinte minden felmerülő igényt ki tud elégíteni. A Rubicon ennek pontosan megfelel, a projekt résztvevői pedig korábban már tesztelték, és kifejezetten pozitív tapasztalatuk volt vele" - mondta Vándor Attila, a HOPPex ügyvezető igazgatója.
A kezdeményezéshez a mai naptól csatlakozhatnak új tartalomszolgáltatók.
"A HOPPexet egy korábban ki nem mondott, de jól felismert igény hozta létre. Erre a legjobb bizonyíték, hogy a megalakulás óta számos tartalomszolgáltató keresett meg minket azzal, hogy szeretnének csatlakozni. Már a projekt elején is ennek a lehetőségnek a biztosítása volt az egyik fő célunk, így
mostantól csatlakozhatnak új tartalomszolgáltatók is a HOPPexhez.
A tesztüzem szerepe éppen az, hogy erre a nyitásra a lehető legbiztosabb, legmagasabb színvonalú legyen a szolgáltatás" - tette hozzá Vándor Attila.
A projektben résztvevő kiadóknak csak és kizárólag a HOPPexen keresztül lesz elérhető programozott módon az inventory-juk.
A Vaterát és a Centrált erősítette eddig
Vándor Attila korábban három és fél évig a Vaterát is üzemeltető Allegro Group HU Kft.-nél volt B2C brand manager, majd idén januárig a Central Digitális Média programozott médiaértékesítési projektjeiben vett részt. Rövid kitérő után április közepétől látja el a HOPPex vezetői feladatait.A tervezett programozott piacteret nyújtó rendszer egy külön vállalkozásként fog üzemelni, amelynek feladata, hogy
programozott módszerrel értékesítsen hirdetéseket a tagok internetes oldalain.
Erre azért van szükség, mert a digitális médiában reklámra elköltött összegek egyre nagyobb részét adják már el automatizált rendszereken keresztül ahelyett, hogy az ügynökségek és hirdetők egyesével megállapodást kötnének egy-egy portállal a hirdetések elhelyezéséről.
Ez a tendencia korábban elsődlegesen a nemzetközi közvetítőknek, mint például
a Facebooknak és a Google-nek kedvezett, háttérbe szorítva a magyar piaci szereplőket.
Az IAB Adex adatai szerint 2009 óta 16 százalékkal csökkent a magyar szereplők részesedése a display költésekből. A Facebookon, Google-on vásárolt hirdetések összegeinek jelentős része ugyanis az amerikai anyacégek bevételeit növeli.
A magyar prémium programozott piactér pedig a három kiadót együttesen tekintve egyedülálló módon 90 százalék körüli elérést produkál a becslések szerint. A CEMP, a Central Digitális Média és az Origo közös DKT-adatai is kiemelkedőek:
együttesen, havi átlag 1,1 milliárd oldalletöltést tudnak felmutatni 2015-ben.
A HOPPex célja az, hogy a hazai szereplőknél maradhasson az online reklámbevételek minél nagyobb része. A bevételek megtartásához pedig arra van szükség, hogy az ingyenes hírtartalmak jó minőségben elérhetők maradjanak a magyar weben is, a médiatartalom-szolgáltatók programozott értékesítési tevékenysége hatékonyabbá váljon, hiszen ez biztosítja a magyar szereplők versenyképességét.
A kezdeményezést tavaly októberben, az Internet Hungary konferencián jelentették be.
Az Origo, a CEMP és a Central Digitális Média részvételével létrejött HOPPex az IAB Hungary tagja. A Magyar Reklámszövetség keretein belül 2008 novemberében létrejött tagozat a nemzetközi Interactive Advertising Bureau (IAB) szakmai szervezet magyarországi képviselője.