Milyen autót szeretne, Sony-t vagy Apple-t?

apple iphone, apple Carplay, iphone
A visitor presses the new Apple's CarPlay touch-screen commands inside the Volvo Estate concept car displayed at the Swedish carmaker during the press day of the Geneva Motor Show in Geneva, on March 4, 2014. Apple announced that autos will roll out this year with CarPlay technology making iPhones helpful road-trip companions, complete with Siri tending to messages. Ferrari, Volvo, and Mercedes-Benz will show off the technology this week at a car show in Geneva, but the long list of auto makers incorporating it into models included Honda, BMW, Toyota, and General Motors. AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI
Vágólapra másolva!
Hirtelen összes technológiai óriás autót akar gyártani. De miért?
Vágólapra másolva!

Az Apple egy Project Titan nevű titkos projektjéhez autóipari szakembereket toboroz: a Financial Times szerint tavaly óta már több tucat ilyen szakember dolgozik az Apple újonnan létrehozott, szupertitkos kutatólaborjában. Ez tavaly nem sokkal az iPhone 6 bemutatója után nyílt meg egy ismeretlen Szilícium-völgyi helyszínen.

Az utóbbi hónapokban az Apple vezető dizájnere, Jony Ive is rendszeres meetingeken vesz részt, ahol autóipari felsővezetőkkel és mérnökökkel, és a cég a Mercedes-Benz egyik fejlesztési vezetőjét is átcsábította magához, egy másik vezetőt pedig az elektromos autóiról ismert Tesla cégtől toboroztak. A Wired úgy tudja, hogy jelenleg negyvenhat korábbi teslás dolgozik az Apple-nek, akiket jelentős fizetésemeléssel csábított át a cég. A Wall Street Journal szerint az Apple-nek már sok olyan dizájner dolgozik, akik korábban európai autógyárak alkalmazásában álltak.

Személyautó lesz, de most még furgon?

Bár a lapnak nyilatkozó szakértők néhány hónappal ezelőtt még legfeljebb arra gondoltak volna, hogy az Apple egy teljes fedélzeti számítógépes vezérlést fejleszt. Az aktuális álláshirdetések alapján azonban úgy sejtik, hogy az Apple egy saját elektromos hajtású autó fejlesztésén dolgozik.

Az Apple CarPlay nevű fedélzeti szórakoztatórendszere egy Volvo belsejében Forrás: AFP/Fabrice Coffrini



Méghozza egy veterán fejlesztési vezetővel: a Financial Times úgy tudja, hogy a titkos autós részleget Steve Zadesky, az iPod és az iPhone fejlesztését végző csapatokat vezető szakember irányítja, aki igazi veteránnak számít, mert 16 éve dolgozik az Apple-nél.

A Wall Street Journal úgy tudja, hogy a Project Titan keretében készülő autó egyelőre egy furgonra hasonlít. Egy ehhez hasonló autót egyébként már többen látták amerikai utcákon, de korábban még arra gondoltak, hogy az Apple a Google Street View-jához hasonló panorámaképeket rögzít a járművel. A furgonra szerelt szenzorok azonban sofőr nélküli üzemet is lehetővé tehetnek.

Steve Jobs szeretett volna Apple-autót

A Business Insider Mickey Drexlertől, az Apple igazgatótanácsának egykori tagjától úgy értesült, hogy Steve Jobs, a cég 2011-ben elhunyt társalapítója többször is hangoztatta, mennyire szeretné lenyomni az amerikai autógyártókat egy saját fejlesztésű "iCar"-ral. A Wirednek nyilatkozó szakértő szerint most ideális alkalma van az Apple-nek arra, hogy belépjen a gépjárművek piacára. Sam Jaffe, a Navigant Research elemzője szerint a mai autók már tömve vannak miniatűr komputerekkel, és ezeket nem csak a fedélzeti szórakoztatórendszerekben alkalmazzák. Ilyet egyébként az Apple is fejleszt CarPlay néven, ennek szolgáltatásai azonban a belső térre korlátozódnak.

A kamerás Dodge-ot az Apple bérelte ki, nem tudni miért járta az amerikai utcákat szenzorokkal felszerelve Forrás: Claycord

A Wall Street Journal szerint nem kizárt, hogy az Apple nem is akar saját autóval előrukkolni, de belső laborjában készülő prototípusok segítségével számos autóipari megoldást tud kikísérletezni. Sőt, akár egyéb termékekben alkalmazható megoldásokat is kifejleszthet, akár jobb üzemidejű mobiltelefonokat a telefonjaihoz. Tim Cook, az Apple vezetője tavaly szeptemberben úgy nyilatkozott, hogy cége olyan termékek fejlesztésén dolgozik, amellyel kapcsolatban még pletykák sem röppentek fel.

A robotautókon nagyot kaszálhat a Sony

Nem az Apple lehet az egyetlen új belépő az autóiparban, a Financial Times vasárnap már arról adott hírt, hogy a Sony nemrég részesedést vásárolt a ZMP nevű japán startup cégben, amely sofőr nélküli autókat fejleszt. A lap szerint a két japán cég komoly együttműködést tervez: a ZMP önvezető járművei a Sony legmodernebb képérzékelő szenzorait használhatják majd. Ugyanakkor a Financial Times kiemeli, hogy míg okostelefonból évente egymilliárd darab is gazdára talál, járművekből csak százmillió új fogy egy évben.

Ugyanakkor egy önvezető autó belsejében akár tíz darab kamera is figyeli a környezetet, ráadásul ezek legalább négy-ötször annyiba kerülnek, mint egy csúcskategóriás mobilba szerelt típus. Ezért a lapnak nyilatkozó elemzők szerint a Sony számára még a relatíve alacsony eladások ellenére is megérheti betörni az autókba szerelt szenzorok piacára.

A Google önműködő miniautójának legújabb prototípusa Forrás: Re/Code



Ezt egyébként Sigeo Ohba, a vállalat képérzékelő szenzorokkal foglalkozó vezetője is célul tűzte ki: ő 2025-re a Sony-t akarja ebben a szegmensben piacvezetővé tenni. A vállalat nem is tétlenkedik, decemberben kezdte meg egy olyan képérzékelő szenzor sorozatgyártását, amely még éjszaka is képes színes képeket rögzíteni jó minőségben.

Az is jól keres, akinek a szoftvere az autókat vezérli

A Reuters szerint a robotvezérlésű autók nem egyik napról a másikra fognak felbukkanni, ezek megjelenése 2025-2030 előtt nem is várható. A intelligens vezérlési funkciók előbb az emberi sofőröket fogják segíteni a hagyományos autókban: már most is vannak olyan járművek, amelyek saját maguktól hajtanak az autópályán és még előzni is képesek biztonságosan, vagy egy lehetséges karambolt akadályoznak meg automatikáikkal.

Érdemes visszatekinteni az Nvidia chipgyártó által fejlesztett fedélzeti szuperkomputerre, amelyet januárban mutatott be a CES-en. A Drive PX nevű, autókba beépíthető miniszámítógépet az autógyártók licencelhetik majd. A készülék nem csak szórakoztatásra alkalmas: olyan erős a hardvere, hogy akár tizenkét darab HD-kamerát vezérel, amelyek az autó körüli környezetet figyelik. A rendszer felismeri a kresztáblákat, a közlekedési lámpkat, észlel más járműveket, gyalogosokat és bicikliseket - mindezt radarok nélkül, kizárólag a kamerák képének elemzésével. Ez a kütyü hamarosan elérhető lesz, a lapkával szerelt autók pedig saját maguktól be tud majd állni egy parkolóhelyre.

Az Nvidia két izmos mobiltelefonos chippel már egy autót is elvezet Forrás: Nvidia Corporation

A járművekben gépi intelligenciája egyre okosabb lesz, amely végül a sofőr nélkül, autonóm módon közlekedő járművé növi ki magát. A robotjárműveket vezérlő szoftverek fejlesztői pedig komoly bevételekre tesznek majd szert akkor is, ha nem gyártanak komplett járműveket. Nem véletlen, hogy a Google is fantáziát lát a kapszulára hasonlító, sofőr nélküli autókban, amelyekhez saját vezérlőrendszert fejleszt. A cég már teszteli is a minijárműveket, bár már eleve közölte, hogy nem akar saját maga autógyártásba fogni, partnereket keres technológiájának alkalmazásához.