Bármerre repülhetnek a gépek a magyar légtérben

Az ilyen légi útvonalak szűntek meg Magyarországon
Vágólapra másolva!
Európában elsőként nálunk szűntek meg az légi útvonalak: ezzel nem csak kerozint takaríthatnak meg a légitársaságok, a gépek szén-dioxid-kibocsátás is jelentősen csökken.
Vágólapra másolva!

A magyar polgári légtér felügyeletét végző HungaroControl csütörtöktől eltörölte a magyar légtérben az eddig használt légi útvonalakat. A változtatások nyomán a repülőgépek korlátozások nélkül repülhetnek a légtérben, amellyel 3 millió dollárt takaríthatnak meg a légitársaságok. Európában Magyarország az első, ahol éltek ezzel a lehetőséggel.

A lehető legrövidebb úton szállnak a gépek

A HUFRA "hungarian free route" (szabad útvonal) nevű új forgalomszervezési koncepció lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb, töréspontok nélküli egyenes útvonalakon közlekedhetnek a repülőgépek, ezzel a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű kerozint takaríthatnak meg évente, és 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

Az ilyen légi útvonalak szűntek meg Magyarországon Forrás: Hungarocontrol



A HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.

Az egész unióban kötelező lesz

A légtér megnyitása az Európai Bizottság rendelete szerint minden tagállamra nézve kötelező, a végső határidő 2022. január 1, ettől kezdve minden 9 ezer méter feletti légtérben kötelező lesz az alkalmazása. Több államban már bevezették a eljárást, de azt csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett alkalmazzák, a HungaroControl viszont idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette az előírást.

Az Eurocontrol és a közép-európai funkcionális légtérblokk országai is követendő példának tekintik a magyar léginavigációs szolgálat által kidolgozott megoldást. Jelezte, hogy az államhatárokon átívelő "free route" működés technikai és operatív feltételeinek megteremtéséről már tárgyalásokat folytatnak az osztrák és horvát, valamint a szlovén léginavigációs szolgálat vezetőivel.

A bevezetés előtt több hetes gyakorlatsorozatot hajtottak végre a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési központjában, és egyeztettek a magyar légteret jellemzően használó húsz légitársaság szakembereivel is.